• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25327
+
-

شهروند

 بی‌آر‌تی‌ها را ریل‌دار کنید

برای بی‌آرتی‌ها ریل بگذارید تا مثل مترو سرعت بگیرند و سرعت بالایشان باعث شود ترددهای بیشتری در تهران انجام شود. بسیاری از این اتوبوس‌ها چون سرعت کمی دارند نمی‌توانند مردم منتظر در ایستگاه‌ها را جابه‌جا کنند. در این روزهای گرم تابستان مردم برای فرار از گرما هم که شده، سوار بی‌آرتی می‌شوند و واقعا از خیلی تاکسی‌های گرم و فرسوده و ترافیکی که دارند، ناراضی هستند. اگر بی‌آرتی‌ها سرعت بیشتری بگیرند باعث می‌شود تاکسی‌سواران هم قید کرایه بالای این وسایل را بزنند. برای بی‌آرتی‌ها ریل بگذارید.
صادق همراهی/ شهروند

   ال‌آرتی تهران؛  شاید وقتی دیگر

استخوان‌بندی طراحی شبکه حمل‌ونقل تهران محصول دهه50 است و بسیاری از نیازهای تهران در آن سال‌ها براساس الگوی جمعیتی پیش‌بینی شد. بر مبنای شاخص رشد شهری آن سال‌ها، قرار بود تهران امروز دست بالا 6میلیون جمعیت شهری داشته باشد که قطعا 8خط مترو و 10خط اتوبوس برقی آن روز و بی‌آر تی امروز برایش کافی بود. در عین حال تهران امروز جمعیتی 9میلیون نفری دارد که 4میلیون مهمان ناخوانده از شهرهای اقماری را هم در خود جابه‌جا می‌کند و ترددهای شهری روزانه گاه از مرز 20میلیون سفر شهری نیز می‌گذرد.

معادله امکانات و داشته‌های تهران در بخش حمل‌ونقل آنقدر دور از برنامه است که هیچگاه نمی‌توان آن را بدون بودجه‌های کلان و مدیریت جدی پیش برد. در چنین شرایطی، چند سالی است که ضلع سوم ترددهای عمومی شهر با عنوان تراموا یا ال‌آرتی از سوی نهادهای تصمیم ساز شهری پیشنهاد شده و بررسی‌ها بر سر آن ادامه دارد. البته در تهران که کلانشهری با شیب شمالی- جنوبی است و بخشی از دامنه البرز جنوبی را اشغال کرده، استفاده از ال آر تی، طبق کارشناسی‌ها توجیه اقتصادی ندارد و بیشترین صرفه در شرایط فعلی با توسعه مترویی است که 200کیلومترش اجرا شده و می‌تواند مهم‌ترین وسیله نقلیه عمومی باشد. البته روی کاغذ قیمت اجرای هر کیلومتر مترو 3برابر قیمت اجرای ال‌آرتی است اما فضای محدود و پرتراکم تهران را فراموش نکنید. شهر ما ظرفیت اندکی برای ترددهای شهری دارد و ترافیک‌های سنگین نیز هر روز این  ادعا را اثبات می‌کند. بدین‌ترتیب باید از وسیله‌ای برای ترددهای سریع بهره جست که سطح اشغال کمتری داشته باشد و چه بهتر از اینکه راه‌حل ترافیک تهران را بتوان زیرزمینی جست که ترافیک ندارد. نگاه شهروندی که پیشنهاد داده بی‌آرتی‌ها ریل‌دار شوند، در واقع حدود 25سال است در برخی شهرهای اروپایی نظیر بروکسل و برلین در قالب ال‌آرتی عملی شده، اما برای تهران هنوز این ایده قابل اجرا نیست و به سطح اشغالی نیاز دارد که جمعیت امروز این کلانشهر اجازه آن را نمی‌دهد.

رضا احمدوند / کارشناس حمل‌ونقل شهری

این خبر را به اشتراک بگذارید