• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25285
+
-

سلطان سکه اخلالگر نیست

جویده نجویده
سلطان سکه اخلالگر نیست


رسول نجفیان/ بازیگر سینما و تئاتر
جامعه بشری از دوران غارنشینی با پیش‌نام «سلطان» آشنایی فراوان داشته است؛ سلطان غم مادر، سلطان خنده، سلطان شکر، سلطان جاز، سلطان نمک، سلطان‌العارفین و الخ، اما سلطان ارز، سکه و دلار نداشتیم که به لطف خیلی‌ها دارا شدیم.

این سلطان اشتغال‌زای سرکارگذارِ شاغل‌پرور به سراغ بیکاران بدجور زیر خطی رفته است. هزاران کارتن خواب، در کارتن‌هایشان نشسته، کارتن پلنگ صورتی مایل به سرخ جیغی تماشا می‌کرده‌اند، هزاران گورخواب در گورهایشان نشسته، مشغول تحقیق و تفحص بوده‌اند که نخست گوربهرام را گرفته یا بهرام گور را که سلطان وارد حریمشان شده و گفته: «تو که مردی ز درد بینوایی، بگو جانم ریال و پول خواهی؟ به شرطی که کارت ملی داشته باشی، به نام خود نه نام اشتباهی» و به آنی هزاران کارت بازرگانی و مجوز واردات انواع موبایل همیشه همراه و خودروهای فِراری و مازراتی و پورشه در برابر چند تومانی صادر و میلیاردها میلیارد سکه و ارز و دلار خریده و به چند برابر فروخته.

آیا این کار آفرینان خستگی‌ناپذیر شایسته پیش نام سلطان نیستند؟ چه‌کسی در این بحران بیکاری قادر است این همه آدم را سرکار بگذارد و درد زاییدن اشتغال را به جان بخرد؟ آن هم پسک و پنهانی که ریا نشود. به‌به واقعا آفرین و صدآفرین بر سلاطین کارآفرین سکه خر روی زمین. میلیارد دلار چنان و چنین... عزیزان پس ثابت شد علت گشادی لایه ازن و تنگی چشم دنیاداران دون همین است. گورخواب خاک ندارد که جایی را پر کند. بله در انبار کاه سوزن را پیدا می‌کنیم ولی سوراخش را گم می‌کنیم، آن وقت هی نخ وارد کن سوزن را نخ کن. چرا به سلطان سکه می‌گویند اخلالگر اقتصادی؟ تهمت و افترا تا کجا؟

این خبر را به اشتراک بگذارید