• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25209
+
-

نقش نهادهای پژوهشی در توسعه

پوپک قاسمی| روزنامه‌نگار:

پژوهش، لازمه و اساس توسعه است و اکنون که   اردبیل در برهه فعلی در تکاپوی جبران محرومیت‌ها و گام برداشتن در مسیر توسعه همه جانبه است، نیازمند فعالیت ثمر بخش نهادهای پژوهش‌محور است. فعالیت در عرصۀ پژوهش، به ویژه در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی هیچ محدودیتی ندارد و نباید دستگاه‌های اجرایی خود را از این فعالیت بی نیاز ببینند.   اردبیل در زمینه‌های کشاورزی، درمانی، آموزش، صنعت، فرهنگی و اجتماعی نیازمند اجرای مطالعات و پژوهش‌های فراگیر و جدی است و باید این مطالعات را با همکاری نهادهای پژوهشی به صورت مستمر انجام دهند. نتیجۀ مطالعات نیز در برنامه‌ریزی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد تا مشکلات توسعه‌ای استان رفع شود. 
جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای پژوهشی استان است که با توجه به ظرفیت‌های بکر اردبیل ظرفیت مناسبی برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های توسعه‌ای استان دارد. 

اجرای فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در زمینه‌های پژوهشی، توسعه آموزش‌های مهارتی شغل‌ محور، بستر سازی برای تجاری ‌سازی فناوری و اشتغال فراگیر بر اساس مزیت‌های بومی، منطقه‌ای و بین‌المللی (ورود به عرصه تجاری کشورهای حوزه قفقاز) می‌تواند تاثیر چشمگیری بر توسعه استان داشته باشد. توسعه همکاری‌های متقابل میان استانداری و جهاد دانشگاهی به منظور بستر سازی مناسب در عرصه فناوری، توسعه کارآفرینی و اشتغال ‌زایی و ارائه راهکارهای اجرایی برای تسهیل در توسعه استان با استفاده از توانایی‌های اجرایی، علمی، آموزشی و تحقیقاتی نیز می‌تواند مانند یک روان کنندۀ اثر گذار در این فعالیت‌های پژوهشی عمل کند و در به دست آمدن نتیجۀ مطلوب و مؤثر به نتیجه ‌گیری‌های توسعه محور شتاب بیشتری بدهد.  

 بومی‌سازی و توجه به احیا، صیانت و توسعه کشت که از برنامه‌های این نهاد است، در حال حاضر کشت گیاهان دارویی را مورد توجه قرار داده که می‌تواند ارزش افزوده و اشتغال‌ زایی را در استان به ارمغان بیاورد. اما مسئولان استانی و کشوری نیز باید از این مطالعات حمایت‌های اجرایی و مالی بکنند. به گفتۀ مسئولان جهاد دانشگاهی، این نهاد فقط 20 درصد منابع را به صورت بودجه کشوری دریافت می‌کند، اما براساس قانون 80 درصد بودجه آن باید از درآمدهای این نهاد و از طریق فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی تامین شود. در این زمینه باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه سال آینده برای جهاد دانشگاهی استان‌   بودجه مستقلی را مصوب کنند. در پی تلاش نمایندگان استانی در مجلس، برای فعالیت‌های پژوهشی برخی از استان‌ها، بودجه‌های مستقلی تخصیص یافته است و انتظار می‌رود این اتفاق در استان   نیز در سایه همت و تلاش نمایندگان رخ دهد.   البته استاندار اردبیل با اذعان به کاهش 35 درصدی اعتبارات سال 97 استان، قول مساعد داده است که با تمام محدودیت‌های اعتباری، رونق فعالیت‌های پژوهشی در استان با همکاری جهاد دانشگاهی در دستور کار قرار گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید