• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 25026
+
-

تورم، مراجعه به پزشک را کاهش می‌دهد

تورم، مراجعه به پزشک را کاهش می‌دهد

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تلاش می‌کنیم در دوران تحریم‌ها، با حمایت دولت و بیمه‌ها و همچنین صرفه‌جویی و بهره‌وری، از بروز مشکلات در حوزه سلامت جلوگیری کنیم.

به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی در دهمین همایش بین‌المللی مدیریت بیمارستانی با اشاره به تحریم‌هایی که در سال۹۱ بر کشور حاکم بود و تأثیر آنها بر نظام سلامت، اظهار داشت: وقتی رشد اقتصادی منفی می‌شود و تورم شدید رخ می‌دهد، به‌دنبال آن شاهد رکود، بیکاری و کاهش قدرت خرید هستیم و خانوارها در سطوح مختلف تصمیمات جدیدی در صرف هزینه‌ها می‌گیرند و هر خانواده اولویت‌بندی‌های خاص خود را دارد. زمانی که قدرت خرید خانوار کاهش پیدا می‌کند، مردم بخش اعظم درآمد خود را به خورد و خوراک، مسکن و حمل‌ونقل اختصاص می‌دهند و هزینه‌های بهداشت و درمان، آموزش، فرهنگ و تفریح کاهش پیدا می‌کند، در این زمان ۳۲درصد درآمد خانوار صرف خوراک و ۳۴درصد درآمد صرف مسکن می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۳۵درصد مراجعین داروخانه‌ها بدون آنکه به پزشک مراجعه کرده باشند برای دریافت دارو به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند، افزود: اگر دولت و بیمه‌ها در هنگام فشارهای مالی از مردم حمایت نکنند، در نتیجه آن، میزان بهره‌‌مندی سلامت کاهش پیدا می‌کند. همچنین ارائه‌کنندگان خدمت درصورتی که افراد متمولی‌ باشند، انتظار دارند تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند، همانطور که در سال۹۱ شاهد افزایش قیمت تجهیزات پزشکی وارداتی‌ و رشد بیش از دوبرابری خدمات دندانپزشکی بودیم. در سال۹۱ همچنین قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد و به‌دلیل آنکه میزان بهره‌وری به قیمت ثابت کاهش پیدا کرده بود، شاهد افزایش پدیده زیرمیزی‌ بودیم.

 قرارداد بیمه‌های تکمیلی با بخش دولتی 

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در این همایش گفت: 5هزار و 700خدمت در راستای استاندارد‌سازی‌ شناسایی شده‌اند که این خدمات تحت پوشش بیمه قرار دارند. افزون بر این برخی خدمات ستاره‌دار در طرح تحول سلامت تحت پوشش قرار گرفته‌اند که نیازمند بازنگری در این خدمات هستیم، ما برای 200خدمت پرهزینه و پرتواتر راهنمای تجویز تدوین کردیم؛ همچنین باید فاصله انجام هر بار خدمات مانند ام‌آر‌آی مشخص شود. جان‌بابایی با اشاره به هزینه بالای انجام برخی آزمایش‌ها در کشور گفت: هزار و 140 آزمایش در کشور داریم که 26درصد کل هزینه‌های آزمایشات در کشور را 20آزمایش به‌خود اختصاص داده‌اند و ما باید فواصل این آزمایش‌های پرتواتر را مشخص کنیم، برخی آزمایش‌ها یک‌بار در عمر هم کافی است اما ما شاهد آن هستیم که بسیاری از پزشکان این آزمایش‌ها را چندبار برای یک فرد تجویز می‌کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه نتوانستیم از پتانسیل بیمه‌های تکمیلی در بخش خصوصی استفاده مناسبی کنیم، گفت: بیمه‌های تکمیلی برخی خدمات غیرضروری را پوشش می‌دهند خدمات حیاتی مانند درمان سرطان تحت پوشش نیست و ما این خدمات را در قالب طرح تحول سلامت تحت پوشش قرار دادیم. با سندیکای بیمه‌های خصوصی قرارداد بسته‌ایم تا بیمه‌های تکمیلی با کل بیمارستان‌های دولتی قرارداد منعقد کنند. وی با اشاره به طرح استحقاق‌سنجی و رفع همپوشانی بیمه‌ها گفت: استحقاق‌سنجی بین بیمه‌ها، معاونت درمان و معاونت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت انجام شد و از اول مهرماه همه کسانی که وارد بیمارستان می‌شوند در طرح استحقاق‌سنجی دفترچه‌ بیمه آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید