• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24961
+
-

رهایی لنگرود از آبگرفتگی‌ها

عضو شورای شهر: مسئول ناظر میراث فرهنگی که در مکان پل خشتی مستقر است و در صورت بروز حادثه برای پل، سریعا از ادامه کار جلوگیری خواهد کرد

گزارش
رهایی لنگرود از آبگرفتگی‌ها

وحیده اسماعیلی| لنگرود- خبرنگار:

سال‌هاست که لنگرود مانند برخی از شهرهای استان در فصول بارندگی با معضل آبگرفتگی شدید روبه‌روست. آبگرفتگی‌ای که موجب می‌شود روزها زندگی در برخی نقاط شهر مختل شود و به کسب و کار و حتی اموال مردم آسیب برساند. موضوعی که همین پاییز گذشته شاهد آن بودیم و در آن کالاهای بسیاری از مغازه‌داران به دلیل آبگرفتگی از بین رفت. به همین دلیل مسئولان ذیربط شهر تصمیم گرفتند در تابستان کم‌بارش جاری با اجرای پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر، این مشکل را برای همیشه حل کنند. اما اجرای این طرح در انتها به پارکینگ عمومی‌ شهر و جنب پل خشتی و مهم‌ترین اثر تاریخی این شهر ختم می‌شود که همین مساله موجب نگرانی مردم شهر از احتمال آسیب دیدن این اثر بی‌نظیر معماری شده است. 


خوشحالی و نگرانی از اجرای یک پروژه
 
یکی از شهروندان لنگرودی اظهار کرد: بیش از 2 دهه است که برخی نقاط شهر در فصول بارندگی با آبگرفتگی‌های شدید روبه‌رو می‌شود. این مساله کار و زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند. با آنکه همه در انتظار بارندگی هستند، با شروع بارش‌های پاییزی مردم این مناطق نگران آبگرفتگی می‌شوند. سال گذشته و حتی سال‌های قبل‌تر مغازه‌داران اطراف هلال احمر لنگرود فقط به خاطر آبگرفتگی کلی آسیب و خسارت دیدند.
«محمدعلی رحمانی» گفت: با شروع پروژه هم خوشحال شدیم و هم کمی‌ نگران. دلیل خوشحالی کاملا مشخص است، اما نگرانی  به این دلیل است که این پروژه در انتها به نزدیکی پل خشتی ختم می‌شود و از این می‌ترسیم که ساخت و سازها به پایه‌های این زینت تاریخی شهر آسیب وارد کند.

این شهروند ادامه داد: هر از چند گاهی یک اتفاق جدید برای این بنای تاریخی رخ می‌دهد که حساسیت مردم را در این رابطه برانگیخته است. سال گذشته ترمیم پل توسط میراث فرهنگی از نظر بسیاری از شهروندان ترمیم علمی‌ و اصولی نبود و به ظاهر آن خدشه وارد کرد. فرو ریختن آجرهای پل به دلیل نصب تبلیغات و روشنایی نیز از دیگر آسیب‌های وارده به بنای پل در طول چند سال گذشته بود. اکنون هم در اطرف پل کنده‌کاری و لوله‌گذاری در حال انجام است و این مساله بسیاری از شهروندان را درباره حفظ بنای پل نگران کرده است. 
«مونا بهاری» شهروند دیگری است که می‌گوید: هر بار به بهانه‌ای به جان این پل می‌افتند. یک‌بار به بهانه مرمت غیراصولی؛ بار دیگر اجرای پروژه شهری. لنگرود یکی از شهرهایی است که مشکلات آبگرفتگی بسیاری دارد، اما بهتر است پروژه به گونه‌ای اجرا شود که به بناهای تاریخی آسیب نرساند. 


 تهدید متوجه پل خشتی لنگرود نیست

یک عضو شورای شهر لنگرود در این باره گفت: پروژه لوله‌گذاری آب‌های سطحی مشاور ذیصلاح دارد که همه استعلامات لازم را از نهادها و سازمان‌های مختلف دریافت کرده است. 

«مهرداد زحمتکش» افزود: افراد متخصص بیش از یک سال است که روی این پروژه مطالعه می‌کنند و لوله‌گذاری به صورت مرحله به مرحله پیش می‌رود. با توجه به اینکه کنده‌کاری و لوله‌گذاری چندین متر با پل خشتی فاصله دارد، هیچ آسیبی متوجه این پل نیست و برای این بنای تاریخی تهدیدی وجود ندارد. 
 وی تاکید کرد: اتفاقا اجرای پروژه لوله‌گذاری آب‌های سطحی در محدوده پل به جریان آب رودخانه کمک می‌کند و مانع از وقوع سیلاب در این منطقه می‌شود. 


  پروژه 6 ماهه

 شهردار نیز در این رابطه به همشهری گفت: در لنگرود با هر بارندگی کم و زیادی با معضل سیلاب و آبگرفتگی روبه‌رو می‌شویم. به همین دلیل از شرکت مشاور انجام مطالعات جمع‌آوری آب‌های سطحی را خواستار شدیم و این طرح را به ستاد مدیریت بحران استانداری و مسکن و شهرسازی ارائه کردیم. 
«سید مهدی رجایی» افزود: از سوی ستاد مدیریت بحران استانداری اعتباری بیش از 2 میلیارد تومان برای اجرای لوله‌گذاری جمع‌آوری آب‌های سطحی تخصیص داده شد و مجوزهای لازم حفاری را از سازمان‌های مربوطه اخذ کردیم. در واقع شورای شهر لنگرود و مسکن و شهرسازی اعتبارات مشترکی با ستاد بحران استان برای اجرای این پروژه در نظر گرفتند. 

 رجایی بیان کرد: طول مسیر پروژه 800 متر است و از شهرداری لنگرود تا میدان مرکزی ادامه دارد و مدت زمان اجرای طرح نیز 6 ماه پیش‌بینی شده است. 
وی در پاسخ به دغدغه و نگرانی علاقه‌مندان در مورد حفظ بنای تاریخی پل خشتی گفت: این پروژه فاصله زیادی از پل خشتی دارد و پیش از این نیز در سال‌های گذشته لوله‌گذاری جمع‌آوری آب‌های سطحی در آن اجرا شده بود، اما به دلیل اینکه این لوله‌ها دیگر کفاف جمع‌آوری آب باران را نمی‌دادند بدون اینکه آسیبی به پیرامون پل خشتی وارد شود، تصمیم به لوله‌گذاری مجدد گرفته شد و در این کار از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تقاضا کردیم ناظر میراثی در پروژه مستقر کند تا حساسیت و نگرانی از صدمه خوردن به پل ایجاد نشود. 
 شهردار افزود: این پروژه دارای چند فاز است که فعلا فاز اول آن در دست اجرا قرار گرفته و بلافاصله بعد از اتمام این فاز وارد دیگر خیابان‌های منتهی به مرکز شهر برای حفاری و لوله‌گذاری خواهیم شد. با اجرای لوله‌گذاری‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی مشکل آبگرفتگی شهر به طور کامل رفع می‌شود.


  نظارت میراث فرهنگی بر اجرای پروژه

 عضو شورای شهر لنگرود بر نظارت دقیق میراث فرهنگی و شهرداری در اجرای پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر در نزدیکی پل خشتی لنگرود تاکید کرد و گفت: مسئول ناظر میراث فرهنگی که در مکان پل مستقر است، هر لحظه که احساس کند به پل صدمه وارد می‌شود سریعا از ادامه کار جلوگیری می‌کند.  «لیلا آبچیان» افزود: اجرای لوله‌گذاری با دیواره پل و بنا فاصله زیادی دارد و به صورت کاملا کارشناسی‌شده توسط کارشناسان مطالعه و روی آن انجام شده است. ما خودمان هم اهل این شهر و علاقه‌مند به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی هستیم و در مورد پل خشتی دغدغه داریم. شهروندان مطمئن باشند اگر کوچک‌ترین آسیبی متوجه این پل شود، سریعا شهردار را بازخواست خواهیم کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید