• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24873
+
-

اردبیل سبزتر می‌شود

مدیرعامل زیباسازی شهرداری: توزیع عادلانه فضای سبز در همه مناطق، یکی از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری است

فضای سبز
اردبیل سبزتر می‌شود

لیلا ساریخانی| اردبیل- خبرنگار:

با افزایش ساخت و سازها، انبوه‌سازی و رشد ساختمان‌های سر به فلک کشیده، ایجاد فضای سبز در شهر برای سلامت جسمی و روحی شهروندان باید در دستور کار قرار گیرد. 
شهر اردبیل در دهه‌های اخیر از سونامی ساخت و ساز در امان نبوده است و شهرک‌های تازه تاسیس و تغییر بافت مرکزی شهر به خوبی نشانگر انبوه ساخت و سازها در این شهر است. هم‌اکنون با گذر از معابر و خیابان‌های اردبیل می‌بینیم که چهره شهر در رنگ‌های تیره و ساختمان‌های بلند خلاصه شده است؛ به ویژه در قسمت مرکزی شهر فضای سبز خیلی محدود است. در کنار آب و هوای کوهستانی که نگهداری از فضای سبز را تا حدودی با مشکل مواجه می‌کند، باید بر این نکته هم تاکید کرد که شهروندان و مدیران شهری هم در قبال افزایش و نگهداری فضای سبز مسئول هستند. 


سرانه‌ای پایین‌تر از استاندارد

اردبیل با وجود دارا بودن ظرفیت‌هایی قابل توجه در حوزه منابع طبیعی، در زمینه فضاهای سبز شهری با کمبود شدید سرانه فضای سبز مواجه است به طوری که سرانه فضای سبز آن حدود یک‌چهارم استاندارد جهانی است. 
یکی از شهروندان در این باره اظهار می‌کند: بیشتر باغ‌های داخل شهر تخریب شده و جای خود را ساختمان‌های سر به فلک کشیده داده‌اند؛ تخریب باغ‌ها چهره شهر را دگرگون و متحول کرده است.  «عزیز سعادتی» می‌افزاید: اکنون تنها راه جبران کمبودهای فضای سبز در اردبیل و تغییر چهره عریان و خشک آن، استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های حداقلی است؛ باید شهروندان و شهرداری در حفظ فضای سبز شهر با یکدیگر همکاری کنند.  یکی دیگر از شهروندان اظهار کرد: شهر اردبیل اقلیمی کوهستانی دارد. شهرداری هم در توسعه فضای سبز باید کاشت گونه‌های مقاوم را در برنامه داشته باشد. ضمن اینکه باید مرکزی برای مشاوره شهروندان ایجاد شود تا اگر کسی تصمیم به کاشت نهال یا هرگونه گیاهی داشت، بتواند با مشورت کارشناسان انتخابی درست داشته باشد تا در افزایش سرانه فضای سبز شهر موثر واقع شود. 


برنامه‌ریزی جامع برای افزایش سرانه فضای سبز

مدیرعامل زیباسازی و فضای سبز شهرداری اردبیل از توسعه و گسترش بیش از 23 هکتار فضای سبز تا پایان سال در شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سرانه فضای سبز شهر در چند سال آینده به ۱۲ مترمربع برای هر شهروند افزایش می‌یابد.   «بهروز محبی» عنوان می‌کند: گسترش فضای سبز و توزیع عادلانه آن در مناطق اردبیل یکی از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری است و بر اساس آن در سال‌های گذشته برنامه‌ریزی جامعی در این راستا انجام شده است.  وی با اذعان به اینکه سرانه فضای سبز استاندارد کشور با فضای سبز موجود در استان فاصله دارد، می‌افزاید: با توجه به اهمیت موضوع افزایش سرانه فضای سبز در استان، حفظ و نگهداری مناسب از پارک‌ها و فضای سبز، سالیانه بر اساس بودجه شهرداری و با برنامه‌ریزی‌های لازم، درصدد توسعه و افزایش فضای سبز خواهیم بود. 


توسعه 23 هکتاری فضای سبز

وی با بیان اینکه امسال توسعه بیش از ۲۳ هکتاری فضای سبز در دستور کار قرار دارد، می‌افزاید: در حال حاضر تعداد پارک‌های سطح شهر ۱۲۰ مورد است و بیش از 6 پارک دیگر بعد از اتمام عملیات عمرانی در اختیار فضای سبز قرار خواهد گرفت تا اقدامات کاشت درخت، درختچه و زیبا‌سازی آن انجام شود.  محبی ادامه می‌دهد: به منظور گسترش فضای سبز در اردبیل از سال ۹۶ مصمم به کاشت ۵۰ هزار اصله درخت در سطح شهر شدیم که از این تعداد تاکنون ۳۱ هزار اصله در قالب ۳۰ گونه درخت کاشته شده است. ۱۹ هزار درخت دیگر نیز تا آخر سال کاشته می‌شود. 


 کاشت ۵۰ هزار اصله درخت

مدیرعامل زیباسازی و فضای سبز اردبیل ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط آب و هوایی ۱۸ گونه درختچه و ۳۵ گونه گل‌های فصلی متناسب با اقلیم شهری در سطح شهر کاشته شده است.  محبی به مرکز تولیدات گل وگیاه شهرداری اردبیل اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این مرکز بیش از 5 هزار متر مربع سالن گلخانه‌ای وجود دارد که این مرکز   سالانه ۳. ۵ میلیون بوته گل فصلی در قالب ۳۰ گونه تولید می‌کند.  وی سرانه فضای سبز در اردبیل را برای هرنفر ۷/۷ مترمربع عنوان می‌کند و می‌افزاید: طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده سرانه فضای سبز شهروندان تا پایان امسال به 3/8 مترمربع افزایش خواهد یافت.  محبی با اشاره به این‌که فضای سبز در کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی نقش بسزایی دارد، خاطر نشان کرد: هر درخت بالغ با شاخ و برگ‌های کامل نیاز به اکسیژن سالیانه 10 نفر را تأمین می‌کند. باید مردم نیز در کاشت و نگهداری از گیاهان و درختان نقش داشته باشند.  مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اردبیل افزود: مردم اهمیت وجود و نگهداری فضای سبز را درک می‌کنند ولی این انتظار و توقع از همشهریان استان وجود دارد که بیش از این به حفظ و نگهداری فضای سبز اهمیت دهند. 


برنامه‌های فرهنگی و آموزشی

محبی اظهار کرد: توسعه فضای سبز در بودجه سال آینده استان لحاظ شده و با برنامه‌های خاص و متنوع آموزشی و فرهنگی که در این مورد تدوین شده، شاهد بهبود خدمات و افزایش سرانه فضای سبز استان خواهیم بود.  وی با بیان این که در بحث آموزش شهروندان و فرهنگ‌سازی برنامه‌‌های مختلفی در حال اجراست، گفت: این اقدامات از طریق سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری استان انجام می‌شود و با تدوام اجرای این برنامه‌ها در راستای کمک به افزایش و نگهداری فضای سبز نقش مهمی ایفا خواهد شد.  محبی می‌گوید: سازمان شهرداری استان سالیانه با صرف هزینه‌های زیاد برای توسعه، حفظ و نگهداری فضای سبز در تلاش است و از شهروندان تقاضا می‌شود که در حفظ و نگهداری فضای سبز کوشا باشند. 


گونه‌های گیاهی متناسب برای فضای سبز اردبیل

یک کارشناس کشاورزی با اشاره به اقلیم خاص و آب و هوای سرد اردبیل می‌گوید: کاج سیاه، سرو نقره‌ای، درخت پروانه، بلوط اسکو و توت آمریکایی از جمله نهال‌های مناسب برای کاشت در فضای سبز شهری اردبیل هستند. 
«سهیلا فهیم» با تاکید بر اینکه توت، سیب، گلابی و آلبالو از جمله نهال‌های مثمر مناسب برای کاشت در اردبیل است، عنوان می‌کند: در حال حاضر شاهد درخت‌‌های توت در بلوارهای شهر هستیم که هم در برابر سرما مقاو هستند و هم زیبایی خاصی دارند. فهیم می‌گوید: به دلیل محدودیت منابع آبی به جای چمن‌کاری‌ها باید از درختچه‌ها استفاده شود؛ پارک‌ها را با ایده‌هایی مانند سنگ‌های رنگی هم می‌توان زیبا کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید