• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 7 مرداد 1397
کد مطلب : 24842
+
-

کشاورزی، صالحیه را به کانون گرد وغبار تبدیل کرد

کشاورزی، صالحیه را به کانون گرد وغبار تبدیل کرد

مدیر دفتر اکوسیستم تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به وضع تالاب صالحیه که در غرب استان تهران قرار دارد هرچه زودتر باید زهکش این تالاب بسته شود.

مسعود باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما، افزود: تالاب صالحیه تالابی است که در پرآب‌ترین زمان 8 هزار هکتار مساحت دارد و از 3رودخانه ابهررود، زیاران و کردان آبگیری و دشت قزوین را تا جنوب آبیک و نزدیکی هشتگرد شامل می‌شود اما متأسفانه این تالاب 15سال پیش به‌دلیل اجرای یک پروژه بسیار بد و غیرکارشناسی وزارت جهاد کشاورزی دچار مشکل شد و وضعیت نامطلوب امروز آن ناشی از اجرای همان پروژه است. به‌گفته وی، در آن زمان تالاب را زهکشی و آب آن را تخلیه می‌کردند تا به زعم خودشان اراضی کشاورزی را گسترش دهند.

او تصریح کرد: متأسفانه با اجرای این پروژه نه‌تنها این اراضی کشاورزی گسترش پیدا نکرد بلکه این تالاب که تقریبا فصلی بود و در سیلاب‌های بهاره آبگیری می‌شد و در تابستان رطوبت خاک را حفظ می‌کرد و مانع گسترش گردوغبار می‌شد حالا تبدیل به منشا گردوغبار در کنار کلانشهر تهران و کرج شده و از آنجا که جهت وزش باد غرب به شرق است ریزگردها به جنوب تهران هدایت می‌شود.

باقرزاده کریمی درباره احیای این تالاب گفت: برنامه سازمان حفاظت محیط‌زیست این است که به سرعت تالاب احیا شود و از حقابه 3رودخانه در امر بهبود آن استفاده شود و زهکش آن باید بسته شود چراکه توجیه کارشناسی ندارد و ترکیب خاک تالاب برای کشاورزی مناسب نیست؛ ضمن آنکه زمین تالاب نمکی و خاک رس است و رسوباتی که به تالاب‌ها می‌رسد ریزدانه‌ای بوده و امکان کشاورزی در آن وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید