• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 7 مرداد 1397
کد مطلب : 24804
+
-

دغدغه‌های لیلی و 3 قلوهایش

تامین نیازهای فرزندان و پیدا کردن خانه مناسب از جمله مهم‌ترین مشکلات خانواده‌های دارای چند قلوست

جامعه
دغدغه‌های لیلی و 3 قلوهایش

 آذر عباسی| زنجان -خبرنگار:

 بچه‌ها از زمان تولد تا موقعی که به اصطلاح عامیانه از آب و گل در بیایند همواره حمایت و مراقبت و محافظت پدر و مادر را می‌طلبند که گاهی این مسائل خانواده را دچار مشکلاتی می‌کند. حال اگر این خانواده هم‌زمان دارای 3 فرزند شود مسلما این مشکلات بیشتر خواهد شد. به طور مثال: نگهداری و مراقبت هر 3نوزاد به طور هم‌زمان، تهیه نیازهای آنان، رسیدگی و شیردهی و از این قیبل مسائل. معمولا این خانواده‌ها در پیدا کردن خانه برای رهن و اجاره نیز با سختی مواجهند، این‌ها بخشی از مشکلات لیلی 25 ساله و همسرش است که فرزندان 3قلو دارند که در زنجان جزو خانواده‌ای نادر هستند. برای شنیدن مشکلات این خانواده 5 نفره به خانه آنها می‌رویم.


هیاهوی خانه و فرزندان

 صدای بچه‌ها و دعواها و فریادها و جیغ‌های بی‌امانشان برای یک ساعت مهمانی قابل تحمل نبود. ولی مادرشان با لذت و ناز و نوازش آنها را آرام می‌کند و می‌گوید:« ببخشید، بچه هستند و سر و صدا دارند. تمام سعی خودم را می‌کنم که شما را اذیت نکنند.» یاد بچگی‌های خودمان افتادم که چند خانوار و با چند بچه قد و نیم قد در یک ساختمان زندگی و بازی می‌کردیم، بدون گلایه و شکایت و معذرت‌خواهی از کسی.

لیلی می‌گوید: محسن همسرم 4 سال از من بزرگ‌تراست، 9 سال پیش با هم عقد کردیم و هر دوی‌مان دیپلم داریم، او به عنوان کارگرساده در یک شرکت خصوصی با درآمد نسبتا پایین مشغول است.
وی ادامه می‌دهد: از همان روزهای اول که فهمیدم 3 قلوباردار هستم در کنار خوشحالی فرزنددار شدن، سختی هایمان هم شروع شد. ما که تازه از خانه پدری همسرم جدا شده بودیم عروس و داماد محسوب می‌شدیم، بدون هیچ سرمایه و پس‌اندازی واقعا برنامه‌ای برای ورود 3 فرزند هم زمان به زندگی مشترکمان را نداشتیم، به علاوه کرایه خانه و هزینه‌های بالای ویزیت و نسخه دکتر، آزمایش و سونوگرافی نیز از مسائلی است که با آن درگیر بودیم و بالاخره توانستیم آنها را پشت سر ب
گذاریم.
در همین حین مادر جوان بچه‌هایش را برای خوردن غذا کنار خود دعوت می‌کند و با آرامش و حوصله مشغول خوراندن غذا به آنها می‌شود و بعد با کمی بغض ادامه می‌دهد: تا این‌که بچه‌ها قبل از موعد به دنیا آمدند و مجبور شدیم در بخش مراقبت‌های ویژه بستریشان کنیم، من نیز به دلیل خستگی‌های روحی و جسمی بیشتراز 10روز نتوانستم به بچه‌هایم شیر بدهم.

 چهره سرخ شده و اندوهگین لیلی قصه ما نشان از گذران روزهای سخت و بی‌کسی و بی‌پولی و بی‌تجربگی دارد، وی می‌افزاید: بعد از بهبودی و ترخیص، به علت وزن پایین و تکامل 3ماهگی برای بچه‌ها تغذیه شیر خشک مخصوص نوزادان نارس تجویز شد و این موضوع تا یک و نیم سالگی آنها ادامه داشت، در این مدت تقریباً 11میلیون تومان هزینه خرید و مصرف شیرخشک3 قلوها بدون هیچ کمکی شد. وی می‌گوید: تنها از طرف بهزیستی برای شیرخشک بچه‌ها حمایت‌هایی صورت می‌گرفت که آن‌هم به سرعت صرف حل مشکلات دیگر بچه‌ها می‌شد.


هزینه‌های سر‌سام‌آور

به گفته مادر 3 قلو‌ها هزینه دویست هزار تومانی ماهانه پوشک بچه‌ها با حقوق یک میلیون تومانی همسر که 780هزار تومان آن فقط برای 3قلوها هزینه می‌شود بدون احتساب هزینه پوشاک و هزینه دارو و درمان آنها واقعا غبر قابل تصور است.
سر و صدای بچه‌ها نسبت به ساعات اولیه ورود ما به خانه آنها کمتر می‌شود و آماده خواب می‌شوند. لیلی برای هر کدام بالش و رو انداز با طرح‌های مختلف می‌آورد و دوتا از قلوها را روی زمین می‌خواباند و یکی را به آغوش می‌گیرد تا خوابش ببرد، بعد می‌گوید: همسرم برای کمک به من و رسیدگی به 3 قلو‌ها مجبور بود یک شیفت کار کند، بدون اضافه کاری و درآمد دیگر، من که حتی حلقه ازدواجم را برای تامین و معاش فروخته‌ام از آینده می‌ترسم و هزینه‌های زیاد خوراک و پوشاک و پوشک بچه‌ها و داروی آنها سختی‌های زندگیمان را هر روز بیشتر می‌کند.
خانه که آرام‌ می‌شود لیلی فرصت پیدا می‌کند با حواس جمع صحبت کند و با نگاهی به ساعت می‌گوید: تا 2 ساعت دیگر همسرم از سرکار برمی‌گردد و باید برای پیدا کردن خانه جدید آماده شویم. وی ادامه می‌دهد: الان نزدیک3 ماه است دنبال خانه برای اجاره هستیم ولی کسی به 5 نفر و فرزندان 3 قلو خانه اجاره نمی‌دهد. نگرانی از هزینه تحصیل و تامین معاش و تفریح 3قلوهایش از یک سو و نبود امنیت شغلی همسرش از سوی دیگر از دغدغه‌های لیلی است. وی می‌گوید: با وجود این‌که حقوق همسرم، مخارج ده روز از ماه را برای ماتامین نمی‌کند به دنبال راهی هستیم که بتوانیم از این وضعیت خارج شویم.


بسته‌های حمایتی

دبیرانجمن دوقلوها و چندقلوهای استان از نبود بسته‌های حمایتی برای خانواده‌های دارای چندقلوها از طرف ارگان و دستگاه‌ها می‌گوید و اضافه می‌‌کند: رسیدگی و حمایت و کمک‌رسانی به خانواده‌های دارای دوقلو و چند قلو می‌تواند آنها را به‌منظور رشد و بالندگی فرزندان کمک کند که متاسفانه از دریافت بسته‌های مادی و معنوی محروم هستند.
«حمیدرضاعباسی» که خود دارای فرزند دوقلو است، از چند برابر شدن دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی خانواده‌ها و اطرافیان این فرزندان می‌گوید و می‌افزاید: به قدری هزینه و زمان صرف نگهداری بچه‌ها ‌می‌شود که گاهی دیگر بخش‌های زندگی غافل می‌‌شویم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید