• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 7 مرداد 1397
کد مطلب : 24784
+
-

پرواز ادامه دارد

پیش‌بینی رونق پرواز همدان - تهران با آغاز سفرهای حجاج

گفت‌و‌گو
پرواز ادامه دارد


حسام حمیدی|  همدان- خبرنگار:  

پروازهای همدان - تهران داستان‌ دنباله‌داری است که این روزها تلاش زیادی برای برقرار ماندن آن صورت می‌گیرد. شاید سفر حاجیان خونی تازه در رگ این پروازها جاری سازد و برای مدت کوتاهی هم که شده جانی به تن این بیمار نیمه‌جان بدمد؛‌ اما در بلندمدت نمی‌توان با این وضعیت امیدی به بهبود اوضاع داشت. با سهراب کلوندی، مدیر فرودگاه همدان گفت‌وگو کردیم و از او درباره ادامه وضعیت فرودگاه  پرسیدیم.


وضعیت پروازهای همدان نسبت به قبل چه تغییری کرده است؟ 

میانگین مسافران ما از تاریخی که شروع به کار کردیم تا امروز به طور متوسط روزانه 20 نفر بوده و استقبال چندانی از پروازها صورت نگرفته است. تاکنون 96 پرواز انجام شده است. اوایل کار تعداد مسافران خیلی کم بود، بعد کمی بهتر شد؛ اما با آغاز ماه رمضان افت مسافر ‌شدت یافت. بعد از ماه رمضان تعداد مسافران و پروازها به روال اولیه بازگشت، اما همچنان میانگین مسافران پروازها همان 20 نفر است. 

سازمان هواپیمایی گفته بود که ظرف 2 ماه باید حداقل 50 درصد پروازها پر شود، در غیر این‌ صورت پروازهای فرودگاه همدان تعطیل خواهد شد؛ الان وضعیت به چه صورت است؟ 

بعد از این اخطار یا اولتیماتوم ماه رمضان آغاز شد و مسئولان گفتند در ماه رمضان ما در همه پروازها شاهد افت تعداد مسافر هستیم و امیدواریم پس از این دوره زمانی مشکل حل شود؛ اما این اتفاق نیفتاد. با همه کاستی‌های موجود با توجه به رایزنی‌هایی که انجام شد پروازها هیچ‌گاه قطع نشد. البته گاهی که مسافر خیلی کم بود، پروازها لغو می‌شد؛ اما به هر حال با مشکلات ادامه دادیم. گفتیم ممکن است در ایامی که پروازهای حجاج شروع می‌شود، وضعیت بهتر شود. البته سازمان هواپیمایی هم به صورت رسمی از قطع شدن پروازها حرفی نزده و به اخطارها و تذکرات تلفنی بسنده کرده است. 

بحثی که استاندار درباره استفاده کارمندان و مدیرکل‌های ادارات از پروازها مطرح کرد، به کجا رسید؟ 

مدیران خیلی کم از این پروازها استفاده می‌کنند. دلیلی هم که برای این مساله مطرح می‌کنند شاید تا حد زیادی منطقی باشد. بسیاری از آن‌ها معتقدند اگر صبح از همدان به تهران بروند، برای بازگشت به مشکل برمی‌خورند چون بعد از ظهر از تهران به همدان پرواز وجود ندارد و باید صبح روز بعد به همدان بازگردند. تنها چند تن از مدیران از این پروازها استفاده می‌کنند. 

آژانس‌های مسافربری تا چه اندازه می‌توانند به رشد این پروازها کمک کنند؟  

آژانس‌ها اگر بخواهند در این حوزه فعالیتی داشته باشند، باید تورهای گردشگری به استان وارد کنند که به رشد پروازها کمک کند. فروش بلیت اینترنتی هم تعدادش خیلی بالا نیست و کارساز نیست. 

پروازهای سفر حج چگونه خواهد بود؟ 

حج از 14 مرداد ماه شروع می‌شود و تا 21 مرداد ادامه خواهد داشت که ساعت 24 این روز آخرین پرواز حجاج از همدان خواهد بود. در این ایام ما روزانه 17 پرواز خواهیم داشت که در مجموع 4200 نفر از استان همدان و استان کردستان از این فرودگاه استفاده خواهند کرد. تاریخ بازگشت حجاج از یک ماه بعد، یعنی از 14 شهریور تا 21 شهریور خواهد بود. مشکلی از نظر زیرساخت‌ نداریم و تمام امکانات لازم برای رفت و برگشت حجاج از این فرودگاه آماده است. 

برج مراقبت و آسانسور فرودگاه تکمیل شده است؟ 

برج مراقبت تکمیل شده؛ اما آسانسور هنوز درست نشده چون پروژه زمانبری است و باید تجهیزات آن از خارج از ایران وارد شود و همچنان در دستور کار ما قرار دارد. البته در این برهه زمانی به آسانسور نیازی نداریم، نه برای رفت و برگشت حجاج و نه برای سایر رویدادهای پیش رو آسانسور ضرورتی ندارد. 

با توجه به مطالبی که مطرح شد، تا چه اندازه امیدوارید در روزهایی که رویدادهای 2018 (شهریور و آبان) برگزار می‌شود، این پروازها ادامه یابد؟ 

بله تا شهریور که به خاطر همزمانی آن با سفرهای مربوط به حجاج قطعا پروازهای همدان دایر خواهد بود و امیدواریم تا آبان‌ماه هم بتوانیم این پروازها را حفظ کنیم. شاید فرودگاه رونق بگیرد و در آن همدان به روی مسافران باز بماند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید