• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 7 مرداد 1397
کد مطلب : 24750
+
-

راننده مست جان 5 کارگر را گرفت

سرنشینان پژو 206 یک دختر و 3پسر بودند که شب را به تماشای خسوف گذرانده بودند

داخلی
راننده مست جان 5 کارگر را گرفت


«راننده مست 5 نفر را به کام مرگ کشاند.» خبر کوتاه اما هولناک بود. صبح دیروز وقتی پایتخت تازه روزش را آغاز کرده بود خبر رسید در شرق شهر راننده یک پژو206 حادثه‌ساز شده است. پسر جوان که همراه 3نفر دیگر و در حالت غیرعادی بود 7کارگر پیمانکار فضای سبز شهرداری را که کنار بزرگراه بابایی ایستاده بودند زیر گرفت و 5نفر از آنها را به کام مرگ کشاند. اما این حادثه چگونه اتفاق افتاد و حالا چه سرنوشتی در انتظار راننده مست است؟

به گزارش همشهری، 3پسر و یک دختر جوان که جمعه شب را در مهمانی شبانه گذرانده بودند حدود ساعت 6 صبح دیروز سوار یک پژو206 سفیدرنگ شدند. مقصد آنها شرق تهران بود.

راننده که پسر جوانی بود پایش را روی پدال گاز فشار می‌داد و دیوانه‌وار رانندگی می‌کرد. او حالت عادی نداشت و لابه‌لای خودروهایی که در بزرگراه در حال تردد بودند لایی می‌کشید. وقتی آنها به بزرگراه شهید بابایی رسیدند سرعت پژو بیشتر از قبل شد. انگار راننده هیچ اختیاری در کنترل آن نداشت.

کمی آنسوتر 7 کارگر پیمانکار فضای سبز شهرداری که از شب تا صبح مشغول کار بودند کارشان تمام‌شده بود و روی پل هنگام منتظر بودند تا سرویس‌شان آنها را به محل استراحت‌شان ببرد. هر 7نفر خسته از کار شبانه روی چمن‌های کنار بزرگراه انتظار می‌کشیدند اما در یک چشم‌به‌هم‌زدن خودرویی را دیدند که با سرعتی مرگ‌آور به سوی آنها می‌آید. فرصت کوتاه بود و پیش از آنکه کارگران بتوانند خود را کنار بکشند پژو206 سفیدرنگ ابتدا با گاردریل و سپس با آنها به‌شدت برخورد کرد. شدت حادثه به حدی بود که جان 3نفر از کارگران را در دم گرفت.


حادثه به روایت یک آتش‌نشان
حادثه آنقدر وحشتناک بود که رانندگان خودروهای عبوری نتوانستند بی‌تفاوت از آن بگذرند. بزرگراه مسدود شد و سرنشینان خودروها به کمک 4نفری که در پژو بودند و کارگران حادثه‌دیده شتافتند. دقایقی از این سانحه می‌گذشت که گروه‌های امداد و نجات خود را به آنجا رساندند. آتش‌نشانان ایستگاه 54 ازجمله نخستین گروه‌ها بودند.

یکی از آنها دراین باره به همشهری می‌گوید: «حادثه وحشتناکی بود. خدا می‌داند پژو206 چقدر سرعت داشته که 7نفر را درو کرده بود. 7کارگر کنار بزرگراه منتظر ماشین خدمات بودند که پژو206 با سرعت زیادی با آنها برخورد کرده بود. 3نفر از کارگران در دم فوت شده بودند و 4نفر دیگر هم حال‌شان بد بود. راه مسدود شده بود و ما و امدادگران اورژانس به زحمت توانستیم خود را به محل حادثه برسانیم.» وی ادامه می‌دهد: «در این حادثه پژو هم واژگون شده بود که قبل از حضور ما مردم 4سرنشین آن را بیرون کشیده بودند و ما بعد از ایمن‌سازی‌ محل حادثه آن را به حالت اول برگرداندیم و مسیر عبور بزرگراه باز شد.»


رانندگی در حالت مستی
مرگ 3کارگر در این حادثه موجب شد مأموران کلانتری فرجام که خود را به محل حادثه رسانده بودند ماجرا را به سیدسجاد منافی‌آذر، بازپرس جنایی پایتخت گزارش کنند. او دستور بررسی حادثه و بازداشت راننده پژو را صادر کرد و در همان بررسی‌های اولیه با انجام تست الکل از سرنشینان پژو معلوم شد 3نفر از آنها مشروبات الکلی مصرف کرده بودند و هنگام وقوع حادثه حالت طبیعی نداشتند. نکته‌ای که سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز بر آن صحه می‌گذارد و می‌گوید: در تستی که از راننده و سرنشینان این خودرو به عمل آمد مشخص شد که 3نفر از این افراد حالت طبیعی نداشته و مشروبات الکلی مصرف کرده بودند. عدم‌توانایی در کنترل وسیله نقلیه علت اصلی حادثه بوده اما راننده هم خواب‌آلوده بوده و استفاده از مشروبات‌الکلی نیز در بروز این سانحه مؤثر بوده است.


قربانیان حادثه چه کسانی بودند؟
خال محمد الهی، در محمد رحیمی و تاج محمد رحیمی، همان 3کارگری بودند که پژو 206 جانشان را گرفت. اما در ادامه 2کارگر دیگر که به‌شدت مصدوم شده بودند در بیمارستان به سرنوشت 3دوست دیگرشان دچار شدند. مجید صالحی فیروزآبادی، مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک به همشهری می‌گوید: «افراد حادثه‌دیده کارگران پیمانکاری فضای سبز بودند. آنها شب‌کار بودند و بعد از پایان کارشان منتظر بودند تا به اقامتگاه کارگری منتقل شوند. در حقیقت زمان وقوع حادثه زمان تغییر شیفت آنها بود که این حادثه اتفاق افتاد.» وی ادامه می‌دهد: «در این حادثه 3نفر از کارگران در دم و 2نفر دیگر به‌نام‌های قربان نظری و حجت‌الله محمدی نیز بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند. همچنین محمد امیری و مجیب رحمانی نیز مصدوم شدند که نفر اول در بیمارستان بستری است و دومین نفر بعد از مداوا از بیمارستان مرخص شد.»


الهه فراهانی/ خبرنگار
راننده خودروی مرگ پسری 19ساله است که به‌خاطر مصرف مشروبات الکلی و بی‌خوابی، حادثه‌ای مرگبار را رقم زد و جان 5کارگر را گرفت. به غیراز او یک دختر و 2پسر دیگر هم سوار 206مرگ بودند که دیروز پس از تحقیق در دادسرای ناحیه 4تهران و انجام تست الکل در پزشکی قانونی به کلانتری فرجام منتقل شدند. حالا قاضی برای راننده قرار 500میلیون تومانی صادر کرده و پرونده 3سرنشین دیگر هم به‌دلیل مصرف مشروبات الکلی به دادسرای ارشاد فرستاده شده است. در ادامه گفت‌وگو با راننده پژو را می‌خوانید.



ماشین متعلق به‌خودت است؟
نه. ماشین برای مادر یکی از دوستانم است؛ مادر همان دختری که همراه ما سوار ماشین بود. من به جای او پشت فرمان نشستم. می‌خواستیم ماشین را تحویل مادرش بدهیم که این حادثه رخ داد.


با بقیه سرنشینان خودرو چه نسبتی داری؟
من و دختر جوان و 2پسری که هنگام حادثه سوار ماشین بودیم دوست هستیم؛ دوستان خانوادگی و تقریبا هم سن و سال. سال‌هاست همدیگر را می‌شناسیم و گاهی دور هم جمع شده و با هم به تفریح می‌رویم. جمعه‌شب با هم قرار گذاشتیم تا به تماشای‌ ماه‌گرفتگی برویم. به منطقه چیذر رفتیم و به تماشای‌ماه گرفتگی با تلسکوپ‌های کوچکی که همراهمان بود نشستیم. برایمان هیجان داشت چون برای نخستین بار بود که‌ماه گرفتگی را می‌دیدم. تا ساعت 3صبح آنجا بودیم اما بعد تصمیم گرفتیم به خانه یکی از دوستانمان برویم.


خانه دوستت کجا بود؟
همان منطقه چیذر. می‌خواستیم به آنجا برویم و استراحت کنیم اما دوستم مشروبات الکلی آورد و دور هم نشستیم و مشروب مصرف کردیم.


چرا همانجا استراحت نکردید؟
دوستم (دخترجوان) به من گفت باید ماشین را تحویل مادرش بدهد. ما هم تا صبح دور هم بیدار بودیم. فکر می‌کنم ساعت حدود 6یا 7صبح بود که گفتیم به خیابان برویم، هم دوری بزنیم و هم ماشین را تحویل مادر دوستم بدهیم که این حادثه رخ داد.


چرا تو پشت فرمان نشستی؟
نمی دانم. دوستم(دختر جوان) از من خواست که پشت فرمان بنشینم. فکر می‌کنم او هم خوابش می‌آمد. البته من هم به‌دلیل مصرف مشروب و بی‌خوابی،  حال مساعدی نداشتم و خیلی دقیق اتفاقاتی که صبح رخ داد را به‌خاطر ندارم.


از لحظه حادثه بگو، چیزی به‌خاطر داری؟
دقیقا نه. تصاویر مبهمی به‌خاطر دارم. چیزی که در ذهنم است این بود که پشت فرمان نشستم و به‌شدت سرگیجه داشتم. از طرف دیگر چون شب قبل نخوابیده بودم احساس خواب‌آلودگی داشتم به حدی که یک لحظه پشت فرمان خوابم برد و وقتی به‌خود آمدم دیدم با چند نفر برخورد کرده و آنها را زیر گرفته‌ام. تازه فهمیدم که چه کاری انجام داده‌ام.


خودتان مصدوم نشدید؟
برای خودم هیچ اتفاقی نیفتاد فقط یکی از دوستانم که در صندلی عقب نشسته بود از ناحیه گردن آسیب دید.


چقدر سرعت داشتی؟
فکر می‌کنم 100تا.


شغلت چیست؟
پشت کنکوری هستم. سرگرم درس خواندن بودم و می‌خواستم سال آینده کنکور بدهم.


پیش از این هم تصادف کرده بودی؟
نه. این نخستین باری است که تصادف کرده‌ام. من از نوجوانی پشت فرمان نشسته‌ام و رانندگی کرده‌ام. به‌محض اینکه 18سالم شد گواهینامه گرفتم وحتی یک‌بار هم تصادف نکرده‌ام. حالا هم به‌شدت ناراحتم و احساس بدی دارم. اصلا باور نمی‌شود که در یک لحظه جان 5نفر را گرفته‌ام. انگار خوابم،  دلم می‌خواهد یک نفر بیاید و بگوید این اتفاقات خواب بوده است. عذاب وجدان مرگ این 5نفر تا آخر عمرم با من است.


    مجازات رانندگی در حالت مستی

عیسی غفاری/ قاضی بازنشسته دادگستری



قانونگذار در قوانین جمهوری اسلامی ایران برای رانندگی در حال مستی علاوه بر تحمل ٨٠ تازیانه حدی، مجازات های حبس و جریمه نقدی و ممنوعیت از رانندگی و ابطال گواهینامه رانندگی را مقرر داشته است. در قوانین راهنمایی و رانندگی برای رانندگی در حالت مستی 400هزار تومان جریمه درنظر گرفته شده است؛ اما این همه مجازات برای افرادی که در حالت مستی رانندگی می‌کنند، نیست. قانون برای این افراد مجازات تکمیلی نیز درنظر گرفته که براساس آن مرتکب به ابطال گواهینامه محکوم خواهد شد، اما اگر فردی در حالت مستی رانندگی انجام دهد و مرتکب قتل شود چه مجازاتی در انتظارش خواهد بود ؟ براساس ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی هر گاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم‌رعایت نظامات دولتی یا عدم‌مهارت راننده (‌اعم از وسائط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی) یا‌متصدی وسیله موتوری منتهی به قتل غیرعمدی شود مرتکب به 6ماه تا 3سال حبس و نیز به پرداخت دیه درصورت مطالبه از ناحیه اولیای دم‌ محکوم می‌شود، اما اگر راننده مست باشد این مجازات تشدید می‌شود. در ماده 718آمده: هر گاه راننده یا متصدی وسایل موتوری هنگام وقوع جرم مست باشد به بیش از دو سوم ماده 714و تا 5سال ممنوعیت از حق رانندگی محکوم می‌شود.

نکته دیگر اینکه براساس قوانین بیمه وقتی خودرویی که راننده‌اش مست بوده دچار سانحه شود شرکت بیمه، شخص ثالث را پرداخت نمی‌کند. در این پرونده که راننده پژو موجب مرگ 4نفر شده، به پرداخت دیه 4مرد محکوم خواهد شد که بیمه هیچ دیه‌ای را پرداخت نمی‌کند و جبران خسارت بر عهده فرد خاطی است.  در دیگر کشورها قوانین خاصی در این‌باره وجود دارد. مثلا در انگلستان و سوئد مشروبات الکلی برای افراد زیر 18 سال ممنوع است. این سن در آلمان 16 و در ایسلند 21 و درنروژ 18‌سالگی است. حتی در نروژ با افرادی که در تست الکل بیشتر از 60 درصد الکل در خون شان باشد مثل مجرم مواد مخدر با آنها برخورد می شود. یا در انگلستان نیز برای افرادی که در مستی رانندگی کنند ممنوعیت دائمی در نظر گرفته می شود.

بررسی پرونده‌های تصادفات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد رانندگی در حالت مستی در حال افزایش است؛ مثلا طبق آمار رسمی در سال 94حدود 3هزار مورد رانندگی در حالت مستی گزارش شده است که در بین آنها برخی منجر به رانندگی مخاطره‌آمیز، برخی جرح و برخی نیز منجر به فوت شده است. با توجه به افزایش این آمار به‌نظر می‌رسد مجازات‌هایی که برای این افراد وجود دارد نمی‌تواند بازدارنده باشد. این در شرایطی است که بسیاری از کشورها که حتی مصرف مشروبات الکلی در آنجا منعی ندارد نیز برای رانندگی در حالت مستی مجازات‌های سرسختانه‌ای درنظر گرفته‌اند. به‌نظر می‌رسد باید درباره قوانین در این حوزه تجدید نظر شود و از سوی دیگر به شهروندان نیز توصیه می‌شود طبق دستورات دینی از مسکرات استفاده نکنند و اگر بر اثر بیماری یا جراحی یا مثلا مراجعه به دندانپزشکی الکل وارد بدن‌شان می‌شود نیز تا 12ساعت رانندگی نکنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید