• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 7 مرداد 1397
کد مطلب : 24722
+
-

محله ندارها

ملاحسینی،‌ محله حاشیه نشین شهر کرمانشاه، از نظر امکانات شهری و مشکلات اجتماعی وضع ناگواری دارد

شهری
محله ندارها

مهسا مرادی|  کرمانشاه- خبرنگار:

بوی بدی به مشام می‌رسد. زباله در همه جا به چشم می‌خورد و در برخی جاها کوهی از زباله روی هم انباشته شده است. خانه‌های کوچک با سقف‌های کوتاه در نقاط مختلف محله پراکنده اند. آب لجن آلودی در کوچه جاری است. کودکان کنجکاوانه و از روی بازیگوشی به سمتم می‌آیند. رنگ و روی پریده و لباس‌های کهنه گویای وضعیت و توان مالی نامناسب خانواده‌های آنان است.  این‌جا با محلات دیگر بسیار تفاوت دارد. زنان در کوچه دورهمی گرفته‌اند. آن‌ها نیز زیر چشمی مرا می‌پایند. کارگاه‌های زباله خرد‌کنی بسیاری در این محله وجود دارد که از مواد بازیافتی پر شده‌اند. این‌جا ملا‌حسینی است. در همین نزدیکی شهر و چسبیده به محله جعفرآباد است. جمعیت بسیاری در این محله زندگی می‌کنند و به این محله پناه آورده‌اند. ملا‌حسینی چند سال است که جزو منطقه 3 شهرداری کرمانشاه شده است. گویی تمام زباله‌های شهر برای تفکیک به این مکان آورده می‌شود. سوله‌ها و گاراژهای بزرگ از زباله پر شده‌اند و کار‌شان خرد کردن زباله‌هاست. کودکان در این زباله‌ها جولان می‌دهند و بازی می‌کنند. 


چهاردیواری‌های واقعی

«مرتضی» یکی از ساکنان این محله که زندگی او از راه جمع‌آوری و تفکیک زباله‌ها می‌گذرد، می‌گوید: خانه‌ام کوچک است و آشپزخانه و اتاق خواب و پذیرایی خانه خلاصه می‌شود در همان چهار دیوار زخم خورده. وی که 33 سال سن دارد، می‌افزاید: راهی جز این کار نداریم. گذراندن زندگی سخت است و نان ما هم از این زباله می‌رسد. مرتضی ادامه می‌دهد: چند سالی است که در این محله زندگی می‌کنیم و چون کار نیست باید ضایعات جمع کنیم تا زندگی بگذرد. دختر کوچکش با موهایی ژولیده و لباسی کثیف جلوی خانه‌ و لا به لای زباله‌ها مشغول بازی است. سرنوشت محتومی که شاید روی پیشانی همه بچه‌های این محل نوشته شده است.
این‌جا سقف آرزوهای بچه‌ها هم مثل سقف خانه‌هایشان کوتاه است، نه تبلت می‌خواهند نه اسباب بازی‌های گران قیمت و تفریح‌های آن‌چنانی؛ آن‌ها فقط یک پارک برای سرگرمی و گذراندن اوقتشان می‌خواهند؛ چراکه خیلی‌ از آن‌ها به دلایل مختلف از جمله نداشتن توان مالی از تحصیل و تفریح محرومند و تمام دنیای بچگی خود را در این بیغوله‌های تاریک و کوچه پس‌کوچه‌های خاکی و کنار جوها و کانال‌های روباز فاضلاب سپری می‌کنند.  به چند جوان که سر یکی از کوچه‌ها ایستاده‌اند و باهم مشغول صحبت هستند می‌رسیم. با آن‌ها به گفت‌وگو می‌نشینیم. 

یکی از آن‌ها می‌گوید: این محله از هر نوع امکاناتی محروم است. از آسفالت نشدن کوچه‌های خاکی تا نداشتن چراغ  در تاریکی شبانه این کوچه.
«علی» می‌گوید: این محله فاضلاب ندارد و به همین خاطر پشه و دیگر موجودات در این مکان جمع می‌شود. این محله لوله‌کشی و شبکه‌گذاری فاضلاب ندارد.  
وی ادامه می‌دهد: این‌جا انگار جزو شهر نیست و به‌طور کامل به دست فراموشی سپرده شده است. مردم این محله همه فقیر و ندار هستند به همین دلیل برای کسی اهمیت ندارند و مسئولان هم توجهی به آن‌ها ندارند.


کم‌توجهی برخی مسئولان 

یکی دیگر از اهالی محله نیز از بی‌توجهی برخی مسئولان به درخواست ساکنان گلایه دارد و اظهار می‌کند: فضای سبز نقش زیادی در افزایش جنب و جوش کودکان دارد و تاثیر خوبی هم بر روحیه اهالی می‌گذارد.‎ وی که خود را معرفی نکرد، ادامه می‌دهد: زمین‌های رها شده زیادی در اطراف وجود دارد که می‌توان با تملک شهرداری، فضای سبزی برای بازی بچه‌ها فراهم کرد تا این کودکان و اهالی مستضعف آن نیز جایی برای سرگرمی داشته باشند.


نبود لوله‌کشی فاضلاب، کوتاهی اهالی است

طی گفت‌وگویی که با مسئولان آب و فاضلاب داشتیم، نبود لوله‌کشی فاضلاب در این محله را کوتاهی اهالی این محله در پرداخت حق انشعاب و نداشتن همکاری لازم با اداره آب و فاضلاب عنوان می‌کنند. مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب می‌گوید: ازطرفی اعتبارات عمرانی اداره آب و فاضلاب تعریف شده است و ما با توجه به آن برنامه‌‌ریزی می‌کنیم. 
سازمان نمی‌تواند اعتبارات یک محله را به محله دیگری اختصاص دهد و این‌گونه است که بحث پرداخت حق انشعاب توسط مشترکان برای ارائه خدمات مطرح می‌شود. «مجتبی عباسی» ادامه می‌دهد: ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر یکی دیگر از دلایل وجود فاضلاب جاری در محله ملاحسینی است. بسیاری از ساکنان این محله از لحاظ مالی توانایی ندارند، به همین دلیل نمی‌توانند، هزینه‌های لازم را پرداخت کنند و برای حل مشکل این اهالی ملاحسینی باید مبلغ قابل توجهی هزینه کرد که خلاف قوانین اجرایی است.


اجرای طرح کرامت

عضو شورای شهرکرمانشاه نیز با توجه به اجرای طرح کرامت در این محله بیان می‌کند: سپاه درصدد است با انجام اقداماتی وضعیت ساکنان این محله را بهبود ببخشد. «کامران ملکی» می‌افزاید: سعی ما بر این است که در کنار این طرح همکاری‌های لازم را برای بهبود شرایط از قبیل احداث پارک و فضای سبز به عمل آوریم. این عضو شورای شهر درباره احداث فضای سبز نیز می‌گوید: خدمات شهری وظیفه بهبود و ایجاد فضای سبز در محلات را برعهده دارد. در این محله زمین برای ایجاد بوستان و فضای سبز وجود ندارد و ما نیز برنامه‌ای در این رابطه هنوز در دست نداریم و بودجه‌ای هم برای این کار به محله ملاحسینی اختصاص نیافته است.


نبود زمین و زیرساخت‌های شهری

معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در باره مشکلات عدیده ساکنان ملاحسینی به نبود زمین و زیرساخت‌های شهری  می پردازد و می‌گوید: ایجاد فضای سبز و احداث پارک منوط به مهیا بودن زیرساخت‌هاست که در این محله این امکانات فراهم نیست.  «امیر رحیمی» می‌افزاید: در صورت رفع این مشکلات، به سرعت اقدامات لازم برای احداث پارک و فضای سبز برای اهالی این محله انجام می‌گیرد. اینجا حاشیه‌نشینی حکایت دیگری دارد؛ مشکلی که یک سرش به مردمانی رنجور و فقیر و کودکانی سرخورده می‌رسد که وضعیت زندگیشان بسیار درد‌آور است و سر دیگرش به درایت مسئولانی می‌رسد که قرار است مرهمی بر زخم عمیق این قشر آسیب دیده و مظلوم بگذارند. ساکنان حاشیه‌های شهر از کمترین امکانات برخوردارند که نیازمند رسیدگی اساسی از سوی مسئولان هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :