• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 7 مرداد 1397
کد مطلب : 24721
+
-

آبیاری نوین در24 درصد اراضی استان

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، لرستان را از استان‌های پیشرو در تجهیز اراضی به آبیاری نوین عنوان کرد

کشاورزی
آبیاری نوین در24 درصد اراضی استان

 محمد حافظی| خرم آباد- خبرنگار:

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که یک میلیون و ۸۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده اند، لرستان را یکی از استان های پیشرو در این بخش عنوان کرد.
«عباس زارع» افزود: ۲۰ درصد اراضی آبی کشور به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شده اند و از مجموع اراضی لرستان تاکنون ۴۷ هزار هکتار به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند. یعنی به تعبیر دیگر نرخ تجهیز شدن به سیستم آبیاری نوین در لرستان 24 درصد است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی به توسعه سیستم های آبیاری نوین اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها عمدتا به سمت آبیاری موضعی و تیپ است. به دلیل تبخیر بالا و کمبود منابع آب باید گرایش به سمت آبیاری بارانی کمتر شود و در عین حال آبیاری های موضعی رو سطحی و زیرسطحی افزایش یابد.

وی افزود: تاکید بر این است که این سیستم های آبیاری نوین در اراضی اجرا شوند که به طور تجمیعی با منابع آب مشترک آبیاری می‌شوند.
این مسئول اظهار کرد: اجرای سیستم هوشمندسازی آبیاری کشاورزی بر اساس نیاز آبی گیاه، رطوبت خاک و تبخیر و تعرق در دستور کار قرار دارد و تفاهم نامه‌ای میان وزارت ارتباطات و جهاد کشاورزی امضا شد که بر اساس آن زیرساخت های آبیاری هوشمند از سوی وزارت ارتباطات فراهم شود و وزارت جهاد کشاورزی نیز در زمینه استفاده از سیستم های هوشمند کمک می‌کند.


 کمک به کشاورزان

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: ۱۰ روش آبیاری وجود دارد که بر اساس نرخ مشخصی به کشاورزانی که این سیستم‌ها را اجرا می‌کنند، کمک مالی می‌شود. این کمک در قالب اعتبارات فنی و اعتباری به آنان تخصیص می‌یابد. 
وی با بیان این که این میزان برای امسال هنوز نهایی نشده است، اضافه کرد: پایان هفته بعد این مبلغ اعلام می‌شود. زارع گفت: در سال گذشته در بخش آبیاری موضعی و قطره‌ای برای هر هکتار ۱۰ میلیون تومان، برای ماشین‌های آبیاری 5/8 میلیون تومان، برای آبیاری کلاسیک 5/6 میلیون تومان و برای آبیاری کم فشار 5/4 میلیون تومان به ازای هر هکتار به کشاورزان کمک می‌شد که امسال درخواست داده ایم این کمک‌ها افزایش پیدا کنند.
وی با بیان اینکه براساس این برنامه سالانه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی آبی باید به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شوند، افزود: در سال گذشته، ۳۰۲ هزار هکتار از اراضی یا تجهیز شدند یا در حال تجهیز هستند؛ ۱۸۰ هزار هکتار از این اراضی تجهیز و تحویل بهره بردار شده و اجرای سیستم های نوین آبیاری در ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی نیز در حال انجام است.

زارع گفت: در سال ۹۷ هم از صندوق توسعه ملی و اعتبارات سنواتی، بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه سیستم های نوین آبیاری پیش بینی شده است که امیدواریم با مشارکت جدی مردم و کشاورزان این سیستم‌ها به خوبی اجرایی شوند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این دیدار گفت: در اجرای سیستم های نوین آبیاری، موضوع آموزش را باید جدی بگیریم. 
«عبدالرضا بازدار» افزود: دیگر نباید روی سیستم های آبیاری بارانی کار کنیم و باید رویکرد کاری خود را به سمت آبیاری تیپ سوق دهیم. باید روی سیستم های میکرو و زیر سطحی کار کنیم، در این زمینه اطلاعات کشاورز، مشاوران و ناظران ما ضعیف است.
بازدار همچنین به مجهز بودن اراضی کشاورزی در استان به سیستم نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: از مجموع اراضی استان، ۴۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی لرستان به سیستم های نوین آبیاری مجهز هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید