• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24606
+
-

توپِ شنود!

توپِ شنود!

آمریکایی‌ها هنوز هم نمی‌خواهند به فوتبال روی خوش نشان دهند و کمی با قوانین آن و نحوه برگزاری مسابقاتش آشنا شوند! آنها در رقابت‌های جام‌جهانی2018 روسیه غایب بودند و شاید به‌همین دلیل رغبتی هم برای به‌دست آوردن اطلاعات درخصوص این دوره از رقابت‌های جام‌جهانی و صد البته توپ مسابقات نداشته‌اند! شاید به‌همین خاطر باشد که اخیرا رسانه‌های این کشور جنجال بزرگ دیگری را به‌راه انداخته‌اند و سعی می‌کنند به‌گونه‌ای وانمود کنند که روس‌ها از طریق یک توپ فوتبال معمولی قصد نفوذ به درون کاخ سفید را دارند و به‌دنبال شنود مکالمات مقامات آمریکایی هستند. غافل از اینکه، توپ‌های جام‌جهانی مانند، برخی تورنمنت‌های بزرگ فوتبال در دنیا، مجهز به میکروچیپ‌هایی است که نقش بسیار مهمی را در داوری دارند. همان‌گونه که حتما می‌دانید، توپ‌های جام‌جهانی در خود تراشه‌ای داشتند تا به داور در گل شدن یا نشدن توپ کمک کند. 

این تراشه پس از رد شدن تمام حجم توپ از خط دروازه، داور را از طریق ساعتش در جریان گل شدن یا نشدن توپ قرار می‌داد. حالا همین تراشه ساده، آمریکایی‌ها را هراسان کرده است! به‌همین دلیل باید گفت که حاشیه‌های دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ روسای جمهور روسیه و آمریکا در هلسینکی هنوز تمام نشده و توپ حواشی این بار به داخل زمین فوتبال افتاده است. در کنفرانس خبری پس از آن دیدار، رئیس‌جمهور روسیه یک توپ جام‌جهانی را به‌صورت نمادین به ترامپ اهدا کرد. حالا شبکه خبری بلومبرگ ادعا کرده که احتمال دارد توپ اهدایی رئیس‌جمهور روسیه به ترامپ وسیله‌ای جاسوسی باشد. این شبکه خبری چهارشنبه گزارشی را پخش کرد که در آن ادعا شده، توپ «تله‌استار مکتا» ویژه مراحل حذفی رقابت‌های جام‌جهانی2018 روسیه می‌تواند حاوی یک تراشه خاص باشد که قابلیت ارسال اطلاعات به تلفن‌های همراه نزدیک خود را دارد. 

تصاویری که از توپ فوتبال اهدایی به ترامپ منتشر شده، نشان می‌دهد لوگوی NFC که مخفف عبارت «ارتباط میدانی با بُرد کوتاه» است، یک تراشه دارد که البته روی توپ‌های فوتبال جام‌جهانی2018 نیز وجود داشته است. با سود بردن از فناوری NFC ، کاربران می‌توانند تلفن‌های همراه خود را به توپ فوتبال حاوی این تراشه نزدیک کنند و اطلاعاتی را از آن دریافت کنند. آدیداس به‌عنوان سازنده توپ‌های جام‌جهانی از اظهارنظر و ارائه توضیح درخصوص اینکه آیا این وسیله می‌تواند در یک حمله سایبری در روسیه مورد استفاده قرار گیرد، امتناع کرد. بسیاری از روزنامه‌های آمریکایی، طی یکی، دو روز گذشته به این موضوع پرداخته‌اند و بایدها و نبایدهایی را مطرح کرده‌اند! از جمله این روزنامه‌ها، «نیویورک‌پست» است که تیتر زده: «هدیه پوتین به ترامپ ممکن است باگ داشته باشد». البته سرویس مخفی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که توپ اهدایی پوتین به ترامپ طبق روال امنیتی مورد ارزیابی قرار گرفته است. ظاهرا، ترامپ توپ را به پسرش داده و برخی مقامات امنیتی از او خواسته بودند که از ورود این توپ به کاخ سفید جلوگیری شود! در عین حال، سایت اسپورت اکسپرس روسیه از قول الکسی پوشکوف، سناتور روس نوشته که در توپ اهدایی ولادیمیر پوتین به دونالد ترامپ فقط یک تراشه کشف شده و این یک تراشه بی‌گناه از سوی تولیدکننده توپ آنجا گذاشته شده است. روی توپ نوشته شده که یک تراشه در آن قرار دارد و سر و صدای آنها به‌خاطر هیچ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید