• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24589
+
-

محروم از تحصیل، محروم از اشتغال

برخورداری از حداقل سواد، نیاز صنعت استان به کارگران آموزش‌دیده را برای شغل‌های زودبازده برطرف می‌کند

مهارت
محروم از تحصیل، محروم از اشتغال

فاطمه ملک پور| تبریز – خبرنگار:

دلایل متعددی موجب بی‌سوادی و ترک تحصیل افراد در سنین مختلف می‌شود که یکی از این دلایل فقر مالی است. فقر مالی در جامعه ارتباط مستقیمی با فقر فرهنگی دارد که در این زمینه با مدیریت مناسب می‌توان تا حدودی مانع ترک تحصیل افراد شد یا حتی افرادی را که از تحصیل بازمانده‌اند با ایجاد اشتغال به زندگی بهتر رهنمون کرد. در حال حاضر در استان تعداد افراد بی‌سوادی که بیکار هستند قابل توجه است آن هم در حالی که این افراد از آموزش و مهارت‌های کافی برای اشتغال محروم‌اند. شرکت در دوره‌های مهارت‌‌آموزی نیاز به حداقل سواد دارد و ضروری است که به منظور اشتغال‌زایی برای این افراد حتما دوره‌های سوادآموزی برای آنان برگزار شود.


شناسایی افراد بی‌سواد 

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت همکاری سایر دستگاه‌ها برای شناسایی افراد بی‌سواد می‌گوید: اداره کل آموزش و پرورش به تنهایی توان ریشه‌کنی بی‌سوادی را در استان ندارد و منابع و امکانات آن جوابگو نیست. البته در صورتی که این افراد شناسایی شوند می‌توان برای باسواد کردن آنان و ایجاد شغل قدم برداشت.
«جعفر پاشایی» می‌افزاید: اگر امکان دسترسی به اطلاعات افراد بی‌سوادی که با اداره کل بهزیستی در ارتباط هستند وجود داشته باشد در این صورت در 3 حوزه سوادآموزی، انتقال و تحکیم، اقدام‌های خوبی انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه بی‌سوادان در آمار بیکاری در استان سهم قابل توجهی دارند، اظهار می‌کند: در زمینه ریشه‌کنی بی‌سوادی نتوانسته‌ایم به میانگین کشوری برسیم ولی با توجه به آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن از سال 85 تا 90 در حدود یک درصد و از سال 90 تا 95 حدود 5/2 درصد رشد در زمینه سواد‌آموزی داشته‌ایم. 


برنامه‌های متنوع سوادآموزی

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم در این باره می‌گوید: ساختار آموزشی جدید نهضت سوادآموزی از 3 دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم تشکیل شده و افرادی که بنا به مشکلات معیشتی و نیاز به کار نمی‌توانند در تمام دوره‌های سواد‌آموزی شرکت کنند در حداقل دوره‌ها شرکت کرده و روانه بازار کار می‌شوند.
«محمدحسین اشرفی» ادامه می‌دهد: دوره سوادآموزی معادل سوم ابتدایی، انتقال معادل ششم ابتدایی و دوره تحکیم برای افرادی است که نمی‌توانند دوره سوادآموزی را ادامه دهند. ظرفیت‌های اشتغال صنعتی در استان بالا و نیازمند حضور کارگران مهارت دیده است. با توجه به صنعتی بودن استان هرچه سواد بیشتر باشد کار با دستگاه‌ها و آموزش استفاده از آن‌ها نیز آسان‌تر خواهد بود.

وی با بیان این‌که به منظور جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی تحقیقاتی در 3 سال اخیر انجام شده است، عنوان می‌کند: ماندگاری سواد در بزرگسالان حداکثر 6 ماه است، بنابراین برای تداوم سوادآموزی افراد بی‌سواد اقدام‌هایی مانند برگزاری مسابقات، حلقه‌های مطالعه و کتابخوانی، خواندن کتاب به همراه خانواده یا ارائه ماهنامه انجام شده است.
این مسئول با اشاره به برگزاری برنامه‌های متعدد برای بهبود کیفیت آموزشی اظهار می‌کند: زمان ثبت‌نام کلاس‌های سوادآموزی و تحکیم از اول تیر تا پایان آذر و زمان ثبت نام دوره انتقال از ابتدای شهریور تا پایان آبان هر سال است.


افزایش سوادآموزی در سال گذشته

اشرفی حجم افزایش سوادآموزی استان در سال گذشته را 3/15 درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: سال گذشته علاوه بر افزایش حجم سوادآموزی توانستیم حجم پوشش افراد بی‌سواد را به 102 درصد افزایش دهیم. وی به اقدام‌های انجام شده به منظور ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: فعال کردن شوراهای پشتیبانی استان و پیگیری‌ تفاهمنامه‌های کشوری و استانی به منظور تسهیل شناسایی اسمی بی‌سوادان از جمله اقدام‌های انجام شده بوده است.  معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان با اشاره به ضرورت شناسایی اسمی بی‌سوادان می‌افزاید: با توجه به میزان 3/94 درصدی باسوادی هم اکنون در استان 7/5 درصد افراد بی‌سواد هستند. بر این اساس ضرورت دارد دستگاه‌های مختلف در زمینه شناسایی اسمی افراد بی‌سواد کمک کنند تا بتوانیم بی‌سوادی را در استان ریشه‌کن کنیم.


سوادآموزی زنان عشایر و روستایی

اشرفی با اشاره به تشکیل مراکز یادگیری محلی تاکید می‌کند: در کنار سوادآموزی در زمینه یادگیری و ارتقای مهارت و ایجاد شغل‌های زودبازده اقدام‌های خوبی انجام شده است. شغل‌هایی که برای این افراد ایجاد می‌شود می‌تواند پایدار هم باشد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان با بیان این‌که یادگیری یک مهارت، تاثیر بسیار مطلوبی بر اقتصاد خانواده افراد بی‌سواد دارد، می‌گوید: آموزش‌های متعددی مانند دوره‌های خیاطی برای بانوان ارائه می‌شود. این شغل‌ها می‌تواند تاثیر مطلوبی بر ارتقای بهره‌وری خانواده‌ها و کمک به معیشت آنان داشته باشد. 

وی با اشاره به اهمیت برگزاری طرح توانمندسازی زنان عشایری اظهار می‌کند: درصد بی‌سوادی در زنان به ویژه زنان روستایی و عشایر زیاد است، بنابراین بر این طرح تاکید ویژه‌ای وجود دارد تا درصد باسوادی و مهارت‌های زندگی در این جوامع افزایش یابد.
اشرفی تاکید می‌کند: گسترش مهارت در حوزه فناوری و رایانه می‌تواند در اشتغال‌ و جنبه‌های دیگر تاثیر مطلوبی داشته باشد. تلاش می‌کنیم تا زمینه اشتغال در این حوزه‌ها را نیز برای افراد تازه دانش‌آموخته مهیا کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید