• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24587
+
-

تب آب معدنی در اصفهان فروکش کرد

همشهری دلایل افزایش قیمت بطری‌های آب معدنی و کاهش استقبال مردم از این محصول را بررسی می‌کند

گزارش
تب آب معدنی در اصفهان فروکش کرد

نفیسه زمانی‌نژاد| اصفهان- خبرنگار:
 
افزایش قیمت آب معدنی یکی دیگر از گرانی‌های اخیر است که متهم اصلی آن نرخ دلار محسوب می‌شود. 
این گونه که بیان می‌شود با توجه به گرانی ۳۶۰ درصدی مواد اولیه بطری‌ها، نرخ آب معدنی افزایش یافته است. این در حالی است که گرانی در این بخش برای دومین بار از ابتدای امسال تاکنون رخ داده است. 


تأثیر مواد اولیه در گرانی آب معدنی

آن‌گونه که «پیمان فروهر» دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی‌ در مورد افزایش اخیر نرخ آب معدنی بیان می‌کند: از اول اردیبهشت، افزایش قیمتی نداشتیم و اگر فروشگاه‌هایی هستند که نرخ آب را دوباره افزایش داده‌اند، بسیار محدودند و اساساً جزو انجمن نیستند. از طرف دیگر، همین مسئول اعلام می‌کند: مواد اولیه نقش ۶۰ درصدی در قیمت تمام‌شده تولید آب معدنی و آشامیدنی دارد که اکنون در بازار علاوه بر گرانی با کمبود دسترسی نیز مواجه هستیم.  چنین اظهاراتی یک سو و بررسی‌های میدانی از فروشگاه‌های شهر سوی دیگر ماجراست، به طوری که بررسی‌ها نشان از نرخ صعودی آب معدنی نسبت به سال گذشته ونسبت به 2 ماه قبل دارد. البته استقبال مردم از خرید این ماده آشامیدنی به دلیل گرمای هوا بسیار زیاد است؛ به‌ویژه در استان‌های گرم و کم‌آبی چون اصفهان که گاه مردم به دلیل نگرانی از قطع آب یا آلوده بودن آب، بیشتر اقدام به خرید آب معدنی می‌کنند. تعدادی از مغازه‌داران اصفهان می‌گویند در این چند روز که قیمت‌ها بالا رفته‌اند، خرید مردم هم کاهش داشته است. ضمن آن‌که برخی هم از کاهش میزان عرضه بسته‌های آب معدنی به آنها در مقایسه با یکی - دو ماه قبل شاکی هستند. 


مشکل در تامین مواد اولیه بطری

افزایش قیمت آب معدنی در حالی مشاهده می‌شود که در ابتدای‌سال ‌ قیمت‌ها ۲۰ درصد افزایش یافت، اما باز هم شاهد افزایش قیمت آب‌های معدنی و آشامیدنی هستیم. 

در این میان، برخی دلیل این گرانی را تقاضای زیاد مردم عنوان می‌کنند و معتقدند هر زمان تقاضای کالایی افزایش پیدا کند، نرخ آن نیز گران‌تر می‌شود. تعدادی دیگر بیان می‌کنند قیمت مواد اولیه تولید بطری نقش زیادی در قیمت تمام‌شده تولید آب‌ معدنی و آشامیدنی دارد. در این میان، صادرات مواد اولیه، افزایش قیمت دلار‌ و رقابتی شدن آن از دیگر دلایل گرانی مواد اولیه عنوان می‌شود. از طرفی، فعالان صنایع پتروشیمی و تولیدکنندگانی که با محصولات پلیمری سر و کار دارند معتقدند به دلیل افزایش نرخ ارزها، تمایل به صادرات محصولات پتروشیمی افزایش یافته، به طوری که برای کسب درآمد بیشتر، محصولات به میزان کمتری در بورس عرضه می‌شوند. از این رو تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی مرتبط با این محصولات با مشکل روبه‌رو شده است. 
 

کاهش استقبال مردم از خرید آب معدنی

نایب رئیس اتحادیه مواد غذایی و لبنیات اصفهان با تایید گرانی دوباره آب معدنی در چند روز اخیر بیان می‌کند: آب معدنی جزو اقلامی است که معمولاً در اصفهان خریدار زیاد دارد، ولی در چند روز گذشته که با افزایش قیمت مواجه شده، استقبال مردم هم کمتر شده است. با ادامه این شرایط به‌تدریج مردم مصرف آب معدنی را کاهش خواهند داد. 
«محمدرضا امین‌الرعایا» می‌گوید: با وجود آن‌که قیمت آب معدنی نسبت به سال گذشته افزایش داشت و در آغاز امسال نیز گران‌تر شد اکنون دوباره دارد گران می‌شود. 
وی تصریح می‌کند: البته بسته به برندهای متعددی که در بازار موجود است، افزایش قیمت‌ها متفاوت است. ممکن است بسته 6 عددی یک برند با افزایش هزار تومانی و در برندی دیگر افزایش قیمت بیشتربه فروش برسد. 


نقش دلالان در گرانی

اما «جواد حاجی علیزاده» رئیس اتحادیه پلاستیک و ظروف یک‌ بار مصرف اصفهان در مورد دلیل گرانی آب معدنی چه می‌گوید؟   به گفته این مسئول، نرخ ظروف یک بار مصرف نسبت به سال گذشته 2 برابر و حتی در مواردی هم 3 برابر شده است، به طوری که از ابتدای امسال تاکنون در 3 مرحله افزایش قیمت داشته‌ایم. حال با توجه به این‌که بطری‌های آب معدنی هم جزو همین ظروف به شمار می‌روند، افزایش نرخ یک بار مصرف‌ها بر نرخ نهایی آب معدنی نیز تاثیر داشته است. 
وی تصریح می‌کند: مواد اولیه بطری آب معدنی در همین کشور خودمان تولید می‌شود و حتی صادرات هم داریم. بنابراین تولید مواد اولیه ارتباطی با خارج از کشور و نرخ دلار ندارد و نمی‌توانیم علت گرانی این ظروف را مرتبط با نرخ ارز بدانیم. 

این فعال اقتصادی می‌افزاید: آنچه در شرایط کنونی دلیل گرانی بطری‌ها و تاثیر آن بر نرخ تمام‌شده آب معدنی شده است، دخالت دلالان در عدم عرضه این مواد به تولیدکنندگان است. از آنجا که مواد اولیه تولیدی پتروشیمی‌ها از طریق بورس به دست تولیدکنندگان می‌رسد، اخیراً واسطه‌ها به دلیل اختلاف قیمتی که در بورس و بازار ایجاد شده است مواد را از بورس خریداری و با نرخ بسیار بالاتری در بازار عرضه می‌کنند. 
حاجی علیزاده اظهار می‌کند: در چنین شرایطی لازم است وزارت صنعت به این موضوع ورود کند و نظارت کامل داشته باشد، چراکه متخلفان باید شناسایی شوند تا مواد اولیه با همان نرخ واقعی خود به دست تولیدکنندگان برسد. 


خطر تعطیلی واحدهای تولید بطری آب معدنی

‌ دلیل گرانی آب معدنی هرچه باشد فعالان این بخش با ابراز گلایه در مورد چنین وضعیتی در بازار آب معدنی می‌گویند با افزایش قیمت مواد اولیه بطری، اگر تغییری در قیمت فروش خود ندهند، با تعطیلی واحد مواجه می‌شوند، به نحوی که بسیاری از ادامه فعالیت منصرف شده‌اند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید