• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 4 مرداد 1397
کد مطلب : 24525
+
-

اخراج خودروهای‌آلاینده ازتهران؛ تا 3 ماه آینده

فاز دوم طرح کاهش برای خودروها و دیزلی‌ها به‌زودی اجرایی می‌شود تا بدون معاینه فنی تردد در شهر ممنوع شود

اخراج خودروهای‌آلاینده ازتهران؛ تا 3 ماه آینده

سید محمد فخار | خبر‌نگار:

 88روز دیگر تا اخراج خودروهای آلاینده از پایتخت باقی مانده است. از ابتدای آبان امسال قرار است معاینه فنی خودروها و وسایل نقلیه دیزلی در تهران 7روز هفته و 24ساعت شبانه روز، در همه نقاط شهر الزامی شود تا وسایل نقلیه فرسوده و کاربراتوری و آلاینده از تهران خارج شوند. با این کار، قدمی جدی برای کاهش آلودگی هوای شهر برداشته می‌شود.

سابقه  طرح کاهش

از آبان 95تردد خودروها در هسته مرکزی شهر منوط به داشتن معاینه فنی بود.

طی 18‌ماه اخیر 4.2میلیون برگ جریمه 50هزار تومانی یعنی 210میلیارد تومان برای تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران صادر شده که نشان می‌دهد جریمه راه‌حل اول و آخر برای الزامی کردن فرهنگ معاینه فنی است.

در یک تست معاینه فنی، 18آزمون از خودرو گرفته می‌شود که بیشتر بر ایمنی و آلایندگی وسیله نقلیه تمرکز دارد. بدین‌ترتیب طی 1.5سال اخیر تردد در شهر، پاکیزه‌تر و ایمن‌تر از گذشته شده است. اما در خارج از هسته مرکزی شهر، مشکل آلایندگی همچنان باقیست و خودروها فقط از حضور در فضای محدودی محروم هستند.

آنها در شرایط فعلی روزانه 2هزار تن آلاینده‌های جوی تولید می‌کنند و عامل 80درصد آلودگی هوای تهران هستند. بدین‌ترتیب باید با طرح جدی‌تری به مقابله با دود آنها برخاست و فاز دوم طرح کاهش که از ابتدای آبان عملیاتی می‌شود، اهمیتی دوچندان می‌یابد.

دیزلی‌ها کنترل می‌شوند

مهم‌ترین منابع تولید کربن سیاه (آلاینده سرطان‌زای تهران) وسایل نقلیه دیزلی است که خروجی اگزوز آنها بالغ بر 200گاز و ذره سمی وارد هوا می‌کند و تنها راه مقابله با آنها، معاینه فنی و فیلتر دوده است. اما کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران در این زمینه به تازگی تصمیم گرفته که سامانه بارگزاری کامیون‌های تهران توسط شهرداری راه‌اندازی شود تا آلایندگی این وسایل نقلیه دودزا و خطرناک نیز کنترل شود.

کامیون‌ها و اتوبوس‌ها پس از 15سال از تردد در جاده‌ها منع می‌شوند و به داخل شهرها رو می‌آورند تا در قالب حمل بار و سرویس ادارات کار کنند.
عمر متوسط این وسایل در تهران بالای 30سال است و باید توجه جدی به آنها شود.

در این باره، طبق مصوبه فوق، از ابتدای آبان امسال، دیزلی‌ها باید معاینه فنی و باربرگ داشته باشند و پلیس موظف است 24ساعته معاینه فنی آنها را به‌صورت دستی و مکانیزه کنترل کند.

دیروز در این‌باره جلسه هم‌اندیشی مسئولان رسانه‌ای شهری و محیط‌زیست برگزار شد تا نظرات و پیشنهادات رسانه‌ای و فنی شنیده و بررسی شود.

الزام اتوبوس‌های شهری به معاینه
 
در کنار کنترل معاینه فنی ناوگان حمل بار و مسافر غیرشهری، تمامی اتوبوس‌های پایتخت نیز تا مهرماه جاری معاینه فنی خواهند شد. هم‌اکنون ٧٥درصد از اتوبوس‌های شرکت واحد دارای معاینه فنی هستند.

این خبر پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در سومین جلسه کارگروه رفع دودزایی اتوبوس‌های تهران بود. تاکنون ۱۰۴۷دستگاه اتوبوس به لحاظ فنی، فرسودگی، آلایندگی و ظاهری بررسی شده‌اند. براساس مصوبه هیأت وزیران، اتوبوس‌های برون‌شهری و خودروهای سنگین بالای ۱۰سال، هر ۳‌ماه یک‌بار و اتوبوس‌های سبک و سنگین زیر ۱۰سال، هر ۶‌ماه یک‌بار باید گواهی معاینه فنی دریافت کنند. از این‌رو هر هفته اتوبوس‌های خطوط مختلف شهر تهران بررسی می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید