• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24371
+
-

درآمد‌های تابستانی

فصل تعطیلات مدرسه‌ها نمی‌تواند زمان رونق تمام مؤسسه‌ها و آموزشگاه‌ها باشد

فخری احتشام زاده: 

فصل رونق مؤسسه‌های فرهنگی، آموزشی و تفریحی شروع شده و بعضی از آنها می‌گویند نسبت به سایر فصل‌ها، 2 برابر جذب مشتری دارند. یکی از معتبرترین مؤسسه‌های سینمایی، فرهنگی به همشهری می‌گوید: تابستان که می‌شود با افزایش تقاضای شدیدی مواجه می‌شویم و کلاس‌ها به سرعت به حد نصاب می‌رسند. این در حالی است که شاید در فصل پاییز یا زمستان برای تشکیل یک کلاس بین یک هفته تا یک‌ماه زمان نیاز باشد. نظر صاحبان خانه‌های فرهنگ، فرهنگسراها و بیشتر مؤسساتی که با نوجوانان سر و کار دارند هم همین است. این در حالی است که مؤسسه‌های آموزشی که مخاطب آنها بزرگسالانند، تفاوتی در ثبت تعداد تقاضا برای ثبت‌نام بین فصل تابستان و سایر فصل‌ها احساس نمی‌کنند. مؤسسه آریان‌پور یکی از این مؤسسه‌هاست که معتقد است بیشتر از آنکه تغییر فصل‌ها، در تقاضاهای مربوط به این مؤسسه نوسان ایجاد کند، تغییر شرایط سیاسی و فرهنگی کشور در این امر، مؤثر است.

نصیری‌نژاد از مؤسسه برنا هم به همشهری می‌گوید: کار ما با دانشجویان و بزرگسالان است. ما یک مؤسسه مهاجرت‌محوریم و طبیعتا فصل‌ها تغییری در روندکاری  ما ایجاد نمی‌کند. چه بسا که اتفاقا تابستان، کار کمتری داشته باشیم. مهر برای ما فصل پر رونق‌تری است.

اما فارغ از رونق مؤسسه‌ها، ‌کلاس‌های تابستان چقدر در افزایش گردش مالی فرهنگی و آموزشی ایران مؤثر هستند؟ پاسخ دقیق به این سؤال، ‌تقریبا غیرممکن است. در سراسر ایران، مؤسسه‌های مختلفی مشغول به‌کارند که تعرفه‌های متفاوتی برای خود دارند. از طرفی خیلی از گردانندگان این مراکز تمایلی به افشای گردش‌های مالی خود به رسانه‌ها ندارند و این در حالی است که آماری از تعداد مراکز مجاز فرهنگی، آموزشی مشغول به‌کار کشور، ‌ثبت نشده است. اما اگر بخواهیم موضوع گردش مالی را به‌صورت موردی بررسی کنیم، به چه نتیجه‌ای خواهیم رسید؟  مدیر یکی از مؤسسه‌های بزرگ فرهنگی به همشهری می‌گوید: در یک ترم تابستان، حدودا 10کلاس 20نفره را تشکیل می‌دهند. به‌طور میانگین شهریه این آموزشگاه، 800هزار تومان است. یک حساب و کتاب ساده به ما می‌گوید که 3‌ماه تابستان برای این مؤسسه 160میلیون تومان آورد مالی دارد. مؤسسه دیگری در محدوده شرق تهران، ترم تابستان خود را با ثبت‌نام حدود 700 زبان‌آموز آغاز کرده است. از هر زبان آموز، ‌حدود 300هزار تومان به‌طور میانگین شهریه دریافت شده و این اعداد به ما می‌گویند که گردش مالی تابستان این مؤسسه، حدود 210میلیون تومان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید