• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24368
+
-

فرار از بی‌سوادی

در جست‌و‌جوی کلاس‌‌های پرمخاطب برای بچه‌‌ها، بیرون از مرزهای ایران

درنگ
فرار از بی‌سوادی

سمیرا مصطفی‌نژاد

تنوع در دیدگاه والدین و فهرست کلاس‌های موجود برای بچه‌‌ها در تابستان، آدم را دچار سرگیجه می‌کند. موضوع کلاس‌های تابستانی بچه‌‌ها بحثی بی‌پایان میان موافق‌‌ها و مخالف‌هاست. در ایران گروهی معتقدند که باید در تابستان بچه‌‌ها را آزاد گذاشت و گروهی دیگر با وسواس به فکر ساختن آینده بهتر برای بچه از طریق شرکت در کلاس‌های تابستانی هستند. اوضاع در بیرون از ایران چگونه است؟ کریستن شارما- عضو انجمن روانشناسی آمریکا- معتقد است که خانواده‌ها باید براساس اهدافی که برای آینده کودکان متصور می‌شوند برای تابستان برنامه‌ریزی کنند تا براساس این برنامه‌ها مهارت‌های خاص کودکان پرورش یابد.
کمپ‌های تابستانی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی رواج بسیار دارند نیز هدفی مشابه را دنبال می‌کنند. شاید در نگاه اول این کمپ‌ها چیزی جز سرگرمی و بازی به‌نظر نیایند اما پژوهشی علمی توسط محققان دانشگاه واترلو کانادا نشان داده‌ که حضور کودکان و نوجوانان در چنین کمپ‌هایی منجر به توسعه مثبت شخصیتی آنها می‌شود و مهارت‌هایی ارزشمند، ازجمله کنارآمدن با دیگران، غلبه بر مشکلات، اهمیت دادن به تناسب و سلامت بدن، عشق به طبیعت و زمین و چگونگی رهبرشدن در آنها ایجاد و تقویت می‌شود.

از دیگر مهارت‌هایی که با توجه به گرایش شدید نسل‌های جوان به فناوری، اپلیکیشن‌ها، گوشی‌های هوشمند و بازی‌های ویدئویی و آنلاین، خانواده‌ها به‌دنبال تقویت آن هستند، مهارت‌های دیجیتال است که مراکز آموزشی، ‌به‌ویژه در آسیای شرقی و آمریکا، توجه ویژه‌ای را به آن معطوف کرده‌اند و حتی نام کمپ‌هایی مشهور به کمپ‌های کد‌نویسی یا کمپ‌های تکنولوژی را راه‌اندازی کرده‌اند.

برای مثال دوره‌های آموزشی تابستانی STEAM (مخفف علوم، ‌فناوری، مهندسی و ریاضی) در کالیفرنیای جنوبی دوره‌های کدنویسی، روباتیک، شیمی، ‌نجوم، رایانه و مهندسی را متناسب با گروه سنی کودکان و نوجوانان و در قالب کمپ‌های متنوع تعریف کرده و ارائه می‌کند. کمپ کد‌نویسی در این مرکز برای تربیت برنامه‌نویسان، طراحان بازی، نویسندگان اپلیکیشن و مهندسان آینده طراحی شده‌است و کودکان در قالب پروژه‌هایی با این رشته‌ها آشنا شده و در سطوح ابتدایی تا پیشرفته آن را فرا می‌گیرند. طراحی و چاپ سه بعدی، کدنویسی پایتون، کد‌نویسی برای پهپاد‌ها و روبات‌ها، تولید الیاف الکترونیک، تولید محتوای دیجیتال، هوش مصنوعی و طراحی بازی‌های دوبعدی ازجمله مهارت‌هایی هستند که در این کمپ‌ها به کودکان آموزش داده می‌شوند. دوره‌های علمی این مرکز نیز شامل زیست‌‌شناسی، مهندسی الکترونیک، روباتیک، شیمی، علوم تغذیه و مهندسی پهپاد‌هاست.

کمپ کد‌نویسی دیگری که به بزرگ‌ترین کمپ تابستانی کدنویسی آمریکا شهرت دارد، به‌تازگی در هنگ‌کنگ نیز آغاز به‌کار کرده‌است با این شعار که «نداشتن علم کد‌نویسی عین بی‌سوادی است». این مرکز که آی‌دی‌تک (iD Tech) نام دارد، در سیلیکون ولی، مرکز فناوری آمریکا واقع شده‌است. علاوه بر خانواده‌های آمریکایی، میزان استقبال خانواده‌‌های چینی و هنگ‌کنگی از این کمپ بالا بوده‌است به شکلی که طی 3سال گذشته بیش از 800خانواده چینی و هنگ‌کنگی کودکان خود را برای حضور در این کمپ به آمریکا فرستاده‌اند، از این‌رو به تازگی شعبه‌ای از آن نیز در هنگ‌کنگ افتتاح شده‌است.

اروپا نیز از این موج دوره‌های تابستانی فناورانه عقب نمانده‌است، مرکز فان‌تک (FunTech) یکی از چندین مراکزی است که در سراسر بریتانیا کمپ‌های تابستانی برای آموزش مهارت‌های کدنویسی، ‌طراحی اپلیکیشن و برنامه‌نویسی پهپاد به کودکان 7 تا 13ساله ایجاد کرده‌است. این دوره‌ها از مبتدی آغاز شده و به مرور پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود. شرکت آموزشی برموتک (Bermotech) نیز از دیگر فعالان برگزار‌کننده کمپ‌های کد‌نویسی در بریتانیاست که کودکان و نوجوانان 9 تا 17ساله را در رشته‌های طراحی اپلیکیشن، کدنویسی پایتون، برنامه‌ریزی روبات، کارآفرینی فناوری و طراحی وب آموزش می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید