• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24158
+
-

بنزین هست

حمید افضلی: دیر رسیدن سوخت به جایگاه‌ها باعث تعطیلی چند ساعته پمپ های بنزین شده بود

شهر
بنزین هست

 زهرا هادی لو|  زنجان - خبرنگار:

چند سال پیش بود که به دلیل افزایش ناگهانی قیمت بنزین صف طولانی در جایگاه‌های سوخت تشکیل می‌شد و بنزین در گالن‌های نفت در خانه‌ها و مغازه‌ها انبار می‌شد و این‌گونه بازار سیاه فروش بنزین به وجود آمد. همه این تجربه‌های تلخ می‌رساند که مردم ایران به موضوع بنزین و هر خبری که در این خصوص منتشر شود حساس هستند. آغازسال 97 نیز شروع خوبی از منظر اقتصادی نبود و بازار دچار تلاطم بسیاری شد، قیمت‌ها اوج گرفت و همه برای انجام معاملات بزرگ دست نگه داشتند، هر چند در این میان دلالان به سودهای کلانی رسیدند و توانستند از آب گل آلود ماهی بگیرند. 

در واپسین روزهای تابستان 97 نیز با وجود گرمای طاقت فرسای 40 درجه در شهر، اتفاق جدیدی رخ داد که منشأ آن را باید در مجموعه اقتصادکشور جستجو کرد. 
در روزهای گذشته خبرها حاکی از این بود که تجمع صاحبان تانکرهای سوخت استان و تعلل در سوخت‌رسانی باعث شده جایگاه‌های سوخت در زنجان با کمبود بنزین مواجه شوند و فقط گاز به مشتریان عرضه کنند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا با دبیر انجمن جایگاه‌داران سوخت در زنجان به گفت‌وگو بنشینیم، هر چند وی نبود سوخت‌رسانی به دلیل کارنکردن تانکرداران را نفی می‌کند و معتقد است که به وجود آمدن چنین اتفاقاتی طبیعی  است.

«حمید افضلی» با اعلام این که مشکل سوخت‌رسانی به جایگاه حل شده است، بر این باور است که با آزاد‌سازی قیمت بنزین رقابت سالم پیش آمده و این موضوع هم به نفع جایگاه‌دار و هم به نفع مردم است. 
تک نرخی بودن این کالای استراتژیک در ایران از دیگر موضوعاتی بود که افضلی به آن اشاره کرد.گفت‌وگوی همشهری را با دبیر انجمن جایگاه‌داران سوخت زنجان می‌خوانید:

چرا جایگاه‌های سوخت زنجان چند ساعت تعطیل شدند؟

این موضوع به دلیل دیر رسیدن سوخت به وجود آمد و باعث شد چند ساعتی بنزین نداشته باشیم.

آیا این موضوع به دلیل کار نکردن کامیون‌داران بود؟

خیر، گاه چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد که از نظر ما طبیعی است و جایگاه‌داران سوخت نیز اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر کردند که مشکلی در توزیع سوخت ندارند.

شایعه‌ها حاکی از این است که به زودی قیمت بنزین افزایش خواهد یافت، نظر شما در این خصوص چیست؟

این موضوع کشوری است واگر بخشنامه‌ای در این مورد صادر شود ما نیز باید از آن تبعیت می‌کنیم.

آیا افزایش قیمت به نفع جایگاه‌داران نیست؟

خیر، چرا که جایگاه‌دار کارمزد تعیین شده را دریافت می‌کند.

در حال حاضر کارمزد دریافتی جایگاه داران چه میزان است؟

3و نیم درصد. اساسا این موضوع بستگی به میزان فروش سوخت دارد.

آیا کارمزدها به موقع پرداخت می‌شود؟

خیر، بین 15 روز تا یک ماه تاخیر در پرداختی‌ها دیده می‌شود، هر چند به تازگی مقرر شده این پرداختی‌ها به روز شود.

موضوع آزاد شدن قیمت بنزین چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد.؟

در کشورهای دیگر قیمت بنزین آزاد است و همین مساله باعث شده رقابت بین آن‌ها سالم باشد و پایین بیاید، در این کشورها قیمت حمل و نقل و خرید در نوسان است، اما مشکل خاصی بین آن‌ها وجود ندارد اما در کشور ما به دلیل استراتژیک بودن بنزین همیشه حساسیت‌های زیادی وجود داشته است. در ایران قیمت بنزین تک نرخی است و ما نیز مخالف 2 نرخی بودن آن هستیم. شما اگر به دهه 60 برگردید با کوپن‌های خرید کالا مواجه می‌شوید که صف‌های طولانی را ایجاد می‌کرد، اما حال با برداشته شدن کوپن قدرت انتخاب افراد برای خرید کالا زیاد شده و از طرفی این موضوع یک حالت عادی پیدا کرده است که به اعتقاد من در مورد بنزین نیز می‌تواند این اتفاق بیفتد و کیفیت حرف اول را بزند. در کشور ما با یک خبر افراد در جایگاه‌ها ازدحام می‌کنند و سعی دارند هر طوری شده بنزین تهیه کنند.

در زنجان چند جایگاه سوخت وجود دارد؟

54 جایگاه.

آیا این میزان جایگاه برای زنجان کافی است؟

بله، چرا که تعداد بیش از این توجیه اقتصادی ندارد، از طرفی سهمیه زنجان معلوم است و اگر تعداد هم زیاد باشد میزان پرداخت کارمزدها تغییری نمی‌کند.

آیا جایگاه‌های سوخت در زنجان استاندارد هستند؟

به جرأت می‌توان گفت همه آن‌ها و حتی 30 درصد جایگاه‌ها در سطح کشوری ممتاز هستند. 

میانگین مصرف روزانه بنزین در زنجان چه میزان است؟

این موضوع به چندین عامل بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به روزهای سفر و تعطیلی بر می‌گردد، به عنوان مثال در شب عید رکورد مصرف بنزین در زنجان شکسته شد و استان ما از این لحاظ پنجمین استان در کشور شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید