• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24138
+
-

مهاجران به «الک» باز می‌گردند

عضو شورای روستا: سد گاوشان به کشاورزی و باغداری این روستا رونق داده است

روستا
مهاجران به «الک» باز می‌گردند

روح‌الله زرین| کامیاران -خبرنگار :

«اَلِک» روستایی در ۹کیلومتری کامیاران است. طبق شواهد موجود از بقایای سنگ‌نوشته‌ها در تپه‌ماهورهای اطراف روستا، قدمت الک به بیش از هزار سال می‌رسد. همچنین به دلیل همجواری این روستا با سد گاوشان، بزرگ‌ترین منبع آبی غرب کشور، شاهد رونق کشاورزی و احداث باغ‌ها در آن به سبک مدرن هستیم. این مسأله موجب شده در چند سال اخیر شاهد مهاجرت معکوس افرادی باشیم که به شهر رفته بودند. با توجه به وجود منابع آبی غنی می‌توان برای اشتغال‌زایی و افزایش جمعیت روستایی صنعت شیلات را در این منطقه ایجاد کرد.


معرفی روستا

دهیار الک می‎گوید: این روستا دارای ۳۰۰ خانوار با جمعیت ۱۳۰۰ نفر است و در ۹کیلومتری کامیاران قرار دارد. «بارزان فیضی» ادامه می‌دهد: الک دارای بافت مسکونی ۵هکتاری است. همچنین ۳ خیابان اصلی و ۲۰ کوچه فرعی دارد. بیش از ۶ هزار متر از معابر نیز برای هدایت فاضلاب خانگی در آن جدول‌کشی شده است. وی می‎افزاید: الک در میان دو رودخانه فصلی قرار گرفته است که به دلیل نبود تصفیه‌خانه فاضلاب و چاه سپتیک، فاضلاب خروجی روستا روانه این دو رودخانه می‎شود‌. جلوگیری از چنین شرایطی نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیون تومانی برای لوله‌گذاری در کوچه‎های روستا به منظور هدایت فاضلاب خانگی و خرید تجهیزات تصفیه است.

فیضی تصریح می‌کند: بیش از ۲ هزار متر از فضای روستا با ۴۰ میلیون تومان اعتبار سنگفرش شده است و ۴ هزار و ۵۰۰ متر از پیاده‌روهای روستا هم نیاز به سنگفرش دارد که برای انجام آن به بیش از ۶۵ میلیون تومان هزینه نیاز است.دهیار الک ادامه می‌دهد: این روستا در مسیر شهرهای کامیاران و روانسر در کرمانشاه قرار دارد. این شرایط موجب ورود مواد مخدر به روستای الک شده و بخشی از جمعیت آن از آسیب ناشی از اعتیاد مانند بزهکاری‌های اجتماعی در امان نیستند. فیضی می‎افزاید: در سیستم توزیع و انتقال آب آشامیدنی روستا از تجهیزات غیراستاندارد استفاده شده است و شاهد فرسودگی و شکستگی لوله‌های انتقال آب در کوچه‎ها هستیم. برای جلوگیری از هدررفت آب و توزیع مناسب آن این سیستم نیاز به تعویض دارد.


ظرفیت‌های روستا  

عضو شورای اسلامی روستای الک می‎گوید: این منطقه دارای بافتی منسجم و خانه‌هایی به سبک امروزی با امکانات متناسب با زندگی شهری است.
«مجید یوسفی» ادامه می‌دهد: سد گاوشان، به عنوان بزرگ‌ترین منبع آبی غرب کشور، در حاشیه این روستا قرار دارد و لوله انتقال آب از آن به الک کشیده شده است. این مساله موجب رونق کشاورزی و باغداری در این منطقه شده است.وی می‎افزاید: بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی در روستا به صورت کشت آبی به محصولاتی مانند گندم، جو، نخود، لوبیا و عدس اختصاص یافته است. یوسفی تصریح می‌کند: با توجه به منابع آبی غنی روستا، حدود ۴ سال است که باغداری این منطقه در حال توسعه است. انواع درختان زردآلو، گردو، توت سفید، هلو و گلابی در حال ثمر دادن هستند. همچنین عمده محصولات باغی به صورت خرده‌فروشی در روستاهای مجاور به فروش
 می‌رسد. وی ادامه می‌دهد: برای ایجاد فضاهای آموزشی و تفریحی حدود ۲ هکتار زمین از سوی اهالی روستا در‌نظر گرفته شده است‌. از این رو مردم روستا از سازمان ورزش و جوانان استان و خیران درخواست دارند نسبت به ایجاد سالن سرپوشیده ورزشی و تفریحی برای بانوان اقدام کنند، چرا که بسیاری از زنان روستا به دلیل نداشتن تحرک کافی به اضافه‌وزن و بیماری‌های شایع مانند افزایش فشار خون، دیابت، قند و کلسترول بالا مبتلا هستند.
 

توسعه اقتصاد خانگی

یکی از ساکنان روستای الک می‎گوید: بیشتر ساکنان این منطقه در زمینه کشاورزی و دامپروری فعالیت دارند و درآمد آنها به صورت فصلی و ناپایدار است. این مساله موجب شده بخشی از جمعیت روستا در زمینه پل‌سازی و امور ساختمانی فعالیت داشته باشند و جزو استادکاران ماهر کامیاران محسوب ‌شوند.
«بختیار پشابادی» ادامه می‌دهد: در صورت پرداخت تسهیلات از سوی بانک‎های کارآفرین و دستگاه‌های اجرایی به مردم روستا، شاهد رونق صنعت دامپروری در این منطقه خواهیم بود‌، چرا که بیش از ۶ ماه از سال مراتع الک علوفه کافی برای دام دارند. همچنین بسیاری از زنان خانه‌دار می‎توانند صنایع خانگی مانند خیاطی و تولید صنایع دستی را در قالب کارگاه‎های کوچک و تعاونی‎های منسجم توسعه دهند.


اجرای طرح‌های کارآفرینی

یکی از جوانان الک که طرح‎های کارآفرینی مختلفی برای توسعه این روستا دارد، می‎گوید: وجود سد گاوشان و انتقال بخشی از آب آن به روستا می‎تواند زمینه توسعه و ایجاد مشاغل زودبازده را فراهم
کند.«ابراهیم پرویزی» ادامه می‌دهد: در صورت دریافت تسهیلات بانکی کم‌بهره و آموزش‌های لازم، توان احداث مزرعه پرورش ماهیان سردآبی در این روستا را دارم. همچنین به دلیل اینکه جوانان روستا به دنبال شغل مناسب و درآمد پایدار هستند، می‌توان در این روستا صنعت مرغداری ایجاد کرد.

وی می‎افزاید: الک دارای غارهایی دیدنی و طبیعتی زیباست اما به دلیل ناشناخته بودن و معرفی نشدن آن، استقبال چندانی از سوی گردشگران نمی‌شود.
پرویزی اضافه می‌کند: طبیعت چهارفصل و بکر رشته‌کوه‌های گرگان‌شاه می‌‌تواند زمینه‌ای برای احداث پیست‌های ورزشی و شرایط لازم برای صخره‌نوردی، موتورسواری، قایقرانی و پاراگلایدر باشد. این موضوع علاوه بر رونق گردشگری، درآمدزایی و مهاجرت از شهر به روستا را به همراه دارد.


مهاجرت معکوس از شهر به روستا

یکی از اعضای شورای اسلامی روستای الک می‌گوید: در چند سال اخیر شاهد مهاجرت معکوس از شهر به این روستا بوده‌ایم.«عیسی فیضی» ادامه می‌دهد: طبق آمارهای ارائه‌شده، بیش از ۱۰ درصد مهاجرت به الک در چند سال اخیر صورت گرفته که شامل ۴۰ خانوار پنج‌نفره بوده است.
وی می‎افزاید: مهاجرت از شهر به روستای الک موجب رونق مشاغلی مانند دامپروری شده که اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد پایدار را در کنار رونق صنایع کوچک مانند پشم‎ریسی، قالی‎بافی و تولید لبنیات در پی داشته است.


مشکلات بهداشتی و درمانی

عضو شورای اسلامی روستای الک می‌گوید: با توجه به جمعیت در حال رشد، این روستا فاقد امکانات رفاهی، بهداشتی و درمانی است. بر همین اساس الک نیازمند درمانگاه، داروخانه و فضای ورزشی برای عموم روستاییان است.
یوسفی می‎افزاید: چند سال پیش طرح آبیاری قطره‌ای برای توسعه باغ‌های روستا از سوی یک شرکت خصوصی نیمه‌کاره رها شد که ضرورت دارد در این زمینه سازمان جهاد کشاورزی اقدامات لازم را انجام دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید