• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24129
+
-

سرگیجه در بهارستان

نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس از وزیر اطلاعات پرسیدند چرا با صاحبان کانال‌های تلگرامی برخورد می‌شود و نمایندگان اصولگرا از وزیر سؤال کردند چرا با ادمین‌های تلگرام برخورد نمی‌شود؛ نهایتا هر دو جناح قانع شدند

مجلس
سرگیجه در بهارستان

فرزانه آئینی | خبرنگار:

وزیر اطلاعات دیروز در صحن علنی مجلس باید به 2سؤال متضاد درباره تلگرام پاسخ می‌داد؛ 2 سؤال مشابه با 2رویکرد متقابل. از یک سو جمعی از نمایندگان اصلاح‌طلب از وزیر اطلاعات پرسیدند چرا در اسفند سال 95با صاحبان برخی کانال‌های تلگرامی برخورد شد و بازداشت شدند و از سوی دیگر جمع دیگری از نمایندگان منتسب به جبهه پایداری از وزیر اطلاعات پرسیدند چرا با صاحبان برخی کانال‌های تلگرامی برخورد نمی‌شود؟ نهایتا هر دو جناح هم از توضیحات سیدمحمود علوی قانع شدند.

بازخوانی پرونده بازداشت12ادمین کانال‌های تلگرامی حامی دولت و اصلاح‌طلبان در قالب سؤال از وزیر اطلاعات فرصتی شد تا مجلس و وزارت اطلاعات بر سر لزوم تفکیک وظایف این وزارتخانه و اطلاعات سپاه پاسداران به توافق برسند.

در ساعت پایانی جلسه علنی دیروز مجلس، محمود علوی، وزیر اطلاعات برای پاسخگویی به 2سؤال مهمان بهارستان شد؛ سؤال اول سؤال ملی 51نفر از نمایندگان درباره بازداشت ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در آستانه دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بود؛ سؤالی که با تأخیر قریب به 9ماهه در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و به زعم الیاس حضرتی، نماینده سؤال‌کنندگان، سؤال دیگر از موضوعیت افتاده بود.

در کنار سؤال مذکور بررسی سؤال مشترک 3نفر از نمایندگان مبنی بر چرایی حمایت وزارت اطلاعات از ادمین کانال‌های غیراخلاقی همزمان در نوبت بررسی جلسه دیروز بهارستان قرار داشت.
 
سؤال اول: چرا برخورد می‌کنید؟

 پرونده بازداشت 12ادمین کانال‌های تلگرامی به 25اسفندماه سال 95یعنی درست 2‌ماه قبل از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بازمی‌گردد؛ روزهای پرتحرک سیاست داخلی که رقابت بین کاندیداهای این ماراتن پا گرفته بود و بازداشت ادمین کانال‌های حامی رئیس‌جمهور چنان پربازتاب بود که حسن روحانی خود در نشست هیأت دولت در واکنش به آن ابراز ناراحتی و شگفتی کرد.

دیروز الیاس حضرتی در شرح سؤال 51 نماینده از وزیر اطلاعات درخصوص دستگیری تعداد زیادی از فعالان رسانه‌ای، مطبوعاتی و ادمین 12کانال تلگرامی، گفت: یکی از ایرادات که درباره طرح این سؤال هم‌اکنون مطرح می‌شود، این بوده که سؤال در زمان خود معنا و مفهوم و شأنیت دارد؛ درحالی‌که یک سال و نیم از طرح این سؤال در مجلس گذشته و شاید در شرایط کنونی مفهوم خود را از دست داده باشد.

او با بیان اینکه بنابر برخی اخبار، وزارت اطلاعات با این دستگیری‌ها مخالف بوده است، یادآور شد: چرا وزارت اطلاعات اجازه می‌دهد نهاد دیگری بدون اجازه او اقدامی انجام دهد؟ لذا نباید کاری کرد که شائبه حاکمیت دوگانه در کشور ایجاد شود. حضرتی همچنین گفت: در موضوع متهمان محیط‌زیست، 2نهاد اطلاعاتی کشور 2 راه متضاد را پیمودند و هنوز وضعیت این متهمان مشخص نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه در موضوع ادمین‌های کانال‌های تلگرامی چرا پیش از برگزاری انتخابات این افراد دستگیر نشده بودند و تنها 2‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری و در آستانه نوروز که بسیاری از نهادها تعطیل هستند، این افراد دستگیر شدند؟ گفت: تعطیل شدن این کانال‌ها باعث قوت گرفتن کانال‌های منحرفی مانند آمدنیوز شد، این کانال مخاطب زیادی جذب کرده که در حوادث دی‌ماه سال96 اثرات آن مشاهده شد.

علوی: با طائب ماهانه نشست داریم

بعد از طرح سؤال، علوی، مسئول برخورد با مدیران کانال‌های تلگرامی را سازمان اطلاعات سپاه دانست و گفت: وزارت اطلاعات نمی‌تواند برای سایر دستگاه‌های اطلاعاتی همچون اطلاعات سپاه تعیین‌تکلیف کند. علوی با اعتقاد به اینکه وزارت اطلاعات با نگاه حرفه‌ای به مسائل امنیتی نگاه می‌کند، ادامه داد: رفتار وزارت اطلاعات با مدیران کانال‌های تلگرامی که مورد سؤال جمعی از نمایندگان عزیز مجلس است نیز با این رویکرد دنبال شده است. وزارت اطلاعات رصد و پالایش رسانه‌های مجازی را وظیفه خود می‌داند و اطلاع‌رسانی بموقع و مدیریت هوشمندانه‌ این فضا را در دستور کار دارد و پیشگیری را در برخورد مقدم کرده‌ایم. علوی با بیان اینکه برخورد با ریشه‌ها را بر برخورد با شاخه‌ها مقدم می‌دانیم، تأکید کرد: هشدار، اخطار و تذکر چند‌باره را انجام می‌دهیم و بعد به برخورد سخت‌افزاری می‌پردازیم چراکه هزینه تذکر، یادآوری و هشدار به افرادی که دانسته یا ندانسته رفتارشان به منافع و امنیت ملی لطمه می‌زند، بسیار مؤثر بوده است. علوی در بخشی از سخنانش از برگزاری نشست مشترک با طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه به‌صورت ماهانه خبر داد و افزود: در شورای‌عالی اطلاعات نشست‌های مرتبی برگزار می‌کنیم که البته برگزاری این جلسات بسیار مفید بوده به‌نحوی که نظرات وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه نسبت به قبل بسیار به یکدیگر نزدیک شده است. امیدوارم موارد مشابه دستگیری مدیران کانال‌های تلگرامی کاهش یابد و رفتارهای اطلاعاتی خردمندانه و اخلاق‌مدارانه‌تر شود. پس از ارائه توضیحات وزیر اطلاعات، ‌الیاس حضرتی، نماینده تهران گفت: ما می‌خواستیم از این فرصت استفاده کنیم و به آقای وزیر تذکر دهیم تا تفکیک وظایف بین وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه صورت گیرد و بیش از این کشور شاهد اقدامات مختلف نباشد؛ به همین دلیل دیگر نیازی به رأی‌گیری نیست.

سؤال دوم: چرا برخورد نمی‌کنید؟

سؤال از علوی درباره بازداشت ادمین‌های کانال‌های تلگرامی که به پایان رسید، سؤال جواد کریمی‌قدوسی، احد آزادیخواه و حسینعلی حاجی‌دلیگانی از چهره‌های وابسته به جبهه پایداری در بهارستان در دستور کار قرار گرفت؛ گو اینکه آنها قصد مقابله با سؤال اول را داشتند و آنها برخلاف علی مطهری و 50 نماینده دیگر که وزارت اطلاعات را به عدم‌حمایت از رسانه‌های داخلی متهم می‌کردند مدعی بودند وزارت اطلاعات از ادمین‌ها و گروه‌های تلگرامی در هتک حرمت خانواده، فساد اخلاقی و اقدامات ضد‌امنیت ملی حمایت می‌کند. کریمی‌قدوسی بعد از طرح سؤالش و توضیحات علوی گفت: بنده از ابتدا موافق طرح این سؤال نبودم چون اولویت مردم موضوعات دیگری است و در آغاز جلسه هم به آقای حضرتی پیشنهاد کردم از طرح سؤالشان انصراف دهند تا ما هم وارد طرح این سؤال نشویم اما قبول نکردند؛ به همین دلیل احتیاجی به رأی‌گیری نیست تا وحدتی حاصل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید