• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 6 دی 1396
کد مطلب : 2398
+
-

جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی برای شهر هوشمند

نجفی در کنفرانس ملی شهر سایبری: امیدواریم با کمک استارت‌آپ‌ها بتوانیم تحولی در شهر تهران از نظر هوشمند‌سازی‌ ایجاد کنیم

گزارش
جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی برای شهر هوشمند

  «ساختار و فرایندهای شهرداری تهران مورد تجدیدنظر اساسی قرار می‌گیرند.» این خبر را شهردار تهران روز گذشته در سومین کنفرانس ملی شهر سایبری اعلام کرد و از صدور دستورالعمل مرتبط با این موضوع خطاب به معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران گفت. محمدعلی نجفی همچنین از مراکز علمی و استارت‌آپ‌ها برای ایجاد شهر هوشمند دعوت و تأکید کرد:‌ امیدواریم در دو فاز 6ماهه و یکساله ساختار شهرداری را متناسب با شرایط امروز بروزرسانی کنیم. نجفی صبح دیروز در سومین کنفرانس ملی شهر سایبری که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در سال‌های اخیر انسان با تحولاتی مواجه شده و زندگی تحت‌تأثیر دگرگونی‌هایی قرار گرفته که سرعت آن در هیچگاه در این حد نبوده است. نجفی با اشاره به تأثیرگذاری فناوری بر ابعاد اجتماعی و فرهنگی زندگی، افزود: افزایش حیرت‌آور اطلاعات موجب همگرایی فرهنگ‌ها شده و از طرف دیگر موجب تشکیل خرده فرهنگ‌ها به‌صورت مجازی شده است.

 

تضمین  کیفیت زندگی در شهر هوشمند شهردار تهران با بیان اینکه انسان باید خودش را با فناوری اطلاعات هماهنگ کرده و به نحو احسن از آن استفاده کند، گفت: از اینجاست که واژه شهر هوشمند مطرح شده است که به‌عنوان یک برنامه فراگیر و هدف قابل دسترس در بسیاری از شهرهای دنیا مطرح می‌شود؛ شهری که به اتکای زیرساخت‌های گسترده فناوری اطلاعات بتواند خدمات مدیریتی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان را تضمین کند. به گفته نجفی شهر هوشمند به‌عنوان یک راه‌حل عمومی برای مدیریت شهری مطرح شده و این امیدواری را ایجاد کرده است که بتواند موضوع پایداری شهرها و دستیابی به شهر پایدار را محقق کند. به گفته نجفی برای هوشمندشدن شهر تهران نیز در ابتدا باید مسائل اصلی شهر را شناسایی کرده و متناسب با آن، دنبال راه‌حل‌های بومی بود؛ اگرچه می‌توان از تجربیات جهانی هم استفاده کرد. نجفی از اهمیت مدیریت یکپارچه در دستیابی به شهر هوشمند نیز گفت و اظهار داشت: بسیاری از فعالیت‌های شهر هوشمند نیاز به دسترسی، فرامین اجرایی و زیر ساخت‌های کلیدی دارد که در مجموعه مدیریتی یک شهر قابل حصول است و در این میان تنها یک دستگاه به‌طور خاص و بدون حاکم‌بودن مدیریت یکپارچه شهری نمی‌تواند این دسترسی‌ها را فراهم کند. به گفته وی، مدیریت یکپارچه شهری و دستیابی به شهر هوشمند 2روی یک سکه بوده که در بده بستان و تعامل با یکدیگر قابل تحقق هستند. نجفی همچنین یادآور شد: شهروندان کلیدی‌ترین نقش را برای رسیدن به شهر هوشمند دارند و بخش مهمی از اطلاعات سامانه‌های شهر هوشمند جز با مشارکت شهروندان قابل کسب نیست. وی در جمع خبرنگاران نیز با تأکید بر اینکه باید با کمک مجلس، دولت و شهرداری بتوانیم به سمت مدیریت یکپارچه حرکت کنیم، گفت: در وهله اول می‌توانیم مدیریت هماهنگ شهری را داشته باشیم.

 

شفافیت ابزار قوی برای مبارزه با فساد به گزارش همشهری، شهردار تهران در بخش دیگری از این مراسم شهروندان را سلول‌های بنیادی زیست شهری توصیف کرد و گفت: اگر شهروندان مشارکت نداشته باشند و توجیه نشوند، امکان دستیابی به شهر هوشمند میسر نیست. از دیگر سو شهر هوشمند می‌تواند پیامدهای بسیار طلایی برای شهروندان، نظام شهری و نظام حکومتی در یک کشور داشته باشد. محمدعلی نجفی با بیان اینکه «شهر هوشمند می‌تواند شعار حرکت به سمت شهر شفاف و شیشه‌ای را محقق کند» گفت: شهر هوشمند یکی از قطعات مهم این پازل برای رسیدن به عدالت اجتماعی و نظام مبتنی بر عدالت و دور از فساد خواهد بود. به گفته نجفی در بعد حکمرانی دولت‌ها و نهادهای دولتی، بدون ایجاد هم‌افزایی از طریق همکاری و مشارکت امکان تحقق شهر هوشمند وجود نخواهد داشت. 

شهردار تهران در کنفرانـــــس ملی شهر سایبری  گفت: از بعد عملیاتی نیز استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مختلفی در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارند که برای این بازار ایجاد ارزش می‌کنند و ضروری است که در حرکت به سمت شهر هوشمند مشارکت داشته باشند. وی شهر هوشمند را اسم رمز مجموعه فعالیت‌های کلیدی و مفید در شهرداری دانست.

«باور امروز مدیریت شهر تهران آن است که دستیابی به شهر هوشمند از کلیدی‌ترین فعالیت‌های مدیریت شهری تلقی می‌شود.» این بخش دیگری از سخنان شهردار تهران در مراسم دیروز بود. نجفی همچنین در ادامه یادآور شد: وجود مشکلات و محدودیت‌ها ما را در حرکت به سوی ارتقای سطح سایبری شهر و دستیابی به شهر هوشمند با محدودیت مواجه می‌کند. نجفی بر ضرورت گردش راحت اطلاعات در سطح افقی و عمودی و همچنین استفاده و بهره‌برداری از این اطلاعات هم تأکید و تصریح کرد: هم‌اکنون با ساختار مدیریتی به غایت پیچیده و تو در تو در شهرداری روبه‌رو هستیم که همپوشانی‌های زیادی دارد. از این‌رو یک سیستم اداری بوروکراتیک و بسیار کندی در شهرداری حاکم است. نجفی افزود: هم‌اکنون ضوابط عجیب و غریب دیوان سالارانه‌ای وجود دارد که مدیران و شهروندان را دچار مشکل کرده است و اگر این مسائل مهم حل نشود، مسئله رسیدن به شهر هوشمند لاینحل باقی می‌ماند. شهردار تهران درباره تجدید نظر در ساختار شهرداری تهران هم گفت: امیدواریم در 2 فاز شش ماهه و یکساله ساختار شهرداری را متناسب با شرایط امروز به روز رسانی کنیم؛ البته تعبیر ساختار ناصرالدین شاهی برای شهرداری غلو است اما باید عنوان کرد که ساختار کهنه، فرسوده و غیرمتناسب با شرایط امروز فناوری و علم در شهرداری تهران حاکم است.

 

تشکیل دبیرخانه شهر هوشمند شهردار تهران همچنین اظهار داشت: امروز با مسائل و مشکلات عدیده‌ای درباره موضوعات زیست‌محیطی، ایمنی و تاب‌آوری در شهر روبه‌رو هستیم؛ نمونه آن را نیز در هفته قبل شاهد بودیم که مردم و مسئولان چه حجمی از اضطراب را به‌دلیل عدم‌تاب آوری شهر تحمل کردند. شهردار تهران همچنین یادآور شد: یکی از تصمیمات ساختاری برای پیگیری برنامه‌های شهر هوشمند، تشکیل دبیرخانه یا ستادی در این رابطه است؛ هم‌اکنون دستورالعمل این موضوع تنظیم شده و به‌دنبال آن هستیم که نقش هماهنگی یا اجرایی این ستاد یا دبیرخانه را تعیین کنیم تا طی یکی،  دو هفته آینده، ترکیب اعضا و نوع فعالیت مشخص شود. شهردار تهران به موضوع جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی درباره پروژه‌های مرتبط با شهر هوشمند نیز اشاره و تصریح کرد: تصمیم مشترکی را با مدیریت جزیره کیش انجام دادیم تا همکاری بین شهرداری تهران و سازمان عمران کیش انجام گیرد و فعالیت‌های مشترک در حوزه ارتباطات و توسعه اطلاعات انجام شود. نجفی همچنین از مذاکره با شهرداران کلانشهرهای کشور در حوزه دستیابی به شهر هوشمند نیز خبر داد و گفت: شنبه هفته آینده دومین جلسه شهرداران کلانشهرها را خواهیم داشت و امیدواریم درباره فعالیت‌های سایبری و توسعه فعالیت‌های شهر هوشمند بتوانیم همکاری بین مجموعه کلانشهرها را برقرار کنیم.

 

تحول در تهران با کمک دانشگاه‌ها شهردار تهران در جمع خبرنگاران هم تأکید کرد: با توجه به عزم ملی برای دستیابی به شهر هوشمند، در برنامه سال 97از نظر بودجه‌ای پیش‌بینی‌های خوبی خواهد شد و امیدواریم با کمک دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقات علمی و استارت آپ‌ها بتوانیم تحولی در شهر تهران از نظر هوشمند‌سازی‌ ایجاد کنیم. نجفی در پاسخ به سؤالی درباره مهم‌ترین پروژه‌های موجود در زمینه شهر هوشمند، گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها هوشمند کردن حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران است. البته در گذشته کارهایی در این زمینه صورت گرفته اما می‌دانید که حمل‌ونقل ما به نحو واقعی هوشمند نیست. وی موضوع آموزش‌های شهروندی را یکی دیگر از محورهای پروژه‌های شهری هوشمند عنوان کرد و گفت: برای جلب مشارکت شهروندان حتما باید آنها را آموزش داده و علاقه‌مند کنیم. شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره موضوع پارکومترها در شهر تهران از طرح شهرداری برای موضوع پارکینگ خبر داد و گفت: طرح شهرداری حتی موضوع پارک اتومبیل‌ها در حاشیه خیابان‌ها را نیز شامل می‌شود. بخشی از این طرح مربوط به ایجاد پارکینگ‌های هوشمند و طبقاتی است و نیز بخشی مسائل مربوط به‌خود خیابان‌ها و معابر شهر تهران را شامل می‌شود. نجفی تأکید کرد: هم‌اکنون روی 25برنامه مختلف به‌عنوان پروژه کار می‌شود که دبیرخانه یا ستادی که برای شهر هوشمند در شهرداری تهران تشکیل خواهد شد، این پروژه‌ها را اعلام می‌کند.

 

   پاسخ‌های شهردار تهران به شایعات دروغ‌بافان

شهردار تهران دیروز و در جمع خبرنگاران نیز به شایعاتی که این روزها از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، پاسخ داد. محمد علی نجفی درباره شایعه حضور خود در کیش در زمان وقوع بحران تهران، به شهرنوشت گفت: قبلا هم این موضوع را عرض کردم، بعدا که فکر کردم یادم افتاد آخرین باری که کیش بودم روز عید فطر بود. حتی مدیر هتلی که نامش در یکی از رسانه‌های سایبری مطرح شده بود که من در آنجا اقامت کردم با من تماس گرفت و گفت اگر شما اجازه دهید ما رسما تکذیب کنیم؛ اما گفتم نه! وی افزود: وقتی کسی می‌خواهد دروغ ببافد و همه انصاف و ارزش‌های اخلاقی را زیر پا بگذارد، برایش کاری ندارد؛ هر چه هم تکذیب کنیم یک حرف جدیدی می‌زند. نجفی با بیان اینکه بنده در تمام این مدت در تهران بودم، گفت: آخرین سفری که در داخل داشتم سفری بود که برای شرکت در اجلاس کلانشهرها در آبان ماه، به مشهد مقدس داشتم. نجفی درباره شایعه استعفای خود از شهرداری تهران به‌دلیل مشکل جسمانی نیز گفت: هیچ دلیلی برای استعفا وجود ندارد و الحمدلله سلامتی‌ام برقرار است. آنطور که در رسانه‌ها آمده بود دیسک کمر ندارم، در ایام اربعین کمرم دچار اسپاسم شد و آن هم به‌خاطر این بود که در یک روز، 8ساعت مداوم جلسه داشتم و روی صندلی نشسته بودم. وی در پایان گفت: در ایام اربعین کمرم دچار اسپاسم شده بود و نتوانستم در مراسم اربعین در کنار مردم و همراه آنها شرکت داشته باشم و خودم محروم شدم؛ در غیراین صورت الحمدلله مشکل دیگری ندارم.

این خبر را به اشتراک بگذارید