• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23941
+
-

حاشیه روی متهم ردیف اول ثامن

قضایی
حاشیه روی متهم ردیف اول ثامن

 رسیدگی به پرونده 12هزار میلیارد تومانی متهم ردیف اول ثامن‌الحجج دیروز وارد دهمین جلسه خود شد. فقط قرار وثیقه متهم ردیف اول این پرونده معادل بیش از یک‌ماه یارانه پرداختی به ایرانیان است. «الف.م» عاجز از توان پرداخت 4هزار میلیارد تومانی وثیقه با دستبندی در دست خودش وارد دادگاه شد. سر دیگر دستبند در دست یک سرباز بود. جلسه دهم دادگاه نیز به تشریح دفاعیات او گذشت. «ر.الف» همسر متهم ردیف اول این پرونده نیز به‌عنوان متهم ردیف دوم این پرونده به دادگاه آمده بود؛ اما به‌دلیل عدم‌حضور متهم ردیف سوم «م.ر» در جلسه، پرونده وی به‌طور غیابی مورد رسیدگی قرار گرفت. به گزارش میزان، قاضی باقری در ابتدای جلسه توضیح داد: متهم ردیف سوم آقای «م.ر» کما فی‌السابق در جلسه دادگاه حاضر نیست و از طریق نشر آگهی احضار شده؛ اما در هیچ جلسه‌ای از دادگاه حضور پیدا نکرده است. متهم ردیف سوم متواری است و به گفته مسئولان قضایی کشور، در دسترس نیست.

متهم ردیف اول: سال93ورق برگشت
پرونده تخلف مالی مؤسسه مالی ثامن‌الحجج همانند بسیاری از مؤسسات مشابه از خراسان رضوی شروع شد. «تعاونی مالی اعتباری ثامن‌الحجج دانش‌آموختگان سبزوار» با نام اختصاری مؤسسه اعتباری ثامن‌الحجج فعالیت خود را از دهه 80در کشور شروع می‌کند.
 با افزایش غیرقانونی شعب این مؤسسه به خارج از سبزوار میلیاردها تومان از سرمایه افراد حقیقی و حقوقی در سراسر کشور تضییع شد و بدهی‌های سنگین به بار آمد. براساس کیفرخواست صادرشده در جلسه اول این دادگاه این تعاونی بدون مجوز بانک مرکزی شروع به فعالیت کرده بود. این پرونده براساس شکایت بانک مرکزی در دادسرای امور اقتصادی تهران تشکیل شد؛ به گفته نماینده دادستان 12هزار و 800میلیارد تومان به مردم بدهکار است و 380نفر شاکی آن هستند. مدیرعامل این مؤسسه در جلسه دادگاه گفت: من از روز اول به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره و بعد به‌عنوان مدیرعامل شرکت تعاونی ثامن‌الحجج وارد کار شدم، پنجمین مدیرعامل بودم و تحت نظارت بانک مرکزی انجام وظیفه کردم. در تمام دوران کارم، سعی کردم آنچه در توان دارم را به‌صورت قانونی انجام بدهم. بانک مرکزی ما را مکلف کرد تا ۲۳تعاونی آزاد را جمع‌آوری کنیم که اطاعت کردم و من همیشه در مؤسسه حاضر بودم و کار سپرده‌گذاران را زمین نمی‌گذاشتم. در این حین مشکل قریب به ۴۸۰هزار نفر سپرده‌گذار و سهامدار را حل کردیم و مؤسسه اعتباری ثامن‌الحجج نیز منظم به‌کار خود ادامه می‌داد. سال۹۲، ۲۴نفر از طرف بانک مرکزی برای حسابرسی مشخص شدند که در سراسر کشور از شعبات ما بازرسی می‌کردند. حال سؤال اینجا مطرح می‌شود که چرا به‌رغم بازرسی‌های متعدد که از شعبات ما انجام دادند آن را کتمان می‌کنند؟ ما کار را بدون هیچ مشکلی جلو بردیم، اما ورق از سال‌۹۳ برگشت.
قاضی دادگاه: به حاشیه نروید

قاضی در این لحظه تذکر داد: آقای «الف.م» ما سؤالات متعددی داریم، دفاعیات خود را با برنامه‌ریزی و بدون حاشیه مطرح کنید تا دادگاه بتواند سؤالات خود را بپرسد. متهم ردیف اول ادامه داد: درباره مالیات‌هایی که آقایان می‌گویند ما بدهی داریم باید بگویم ما همه مالیات‌ها و مبالغ را از سال ۸۶ پرداخت کرده‌ایم، فقط آخر سال ۹۳ بدهی مالیاتی ما مانده بود. وی افزود: اگر همان موقع به ما می‌گفتند کار شما اشکال دارد بنده می‌رفتم، اما من کار‌های زیربنایی و اساسی زیادی انجام دادم و اینطور نبود که اموال مردم را حیف و میل کرده باشم، بلکه برای وجوه مردم همت خود را گماشتم تا اموال آنها را در بهترین مکان‌ها سرمایه‌گذاری کنم. متهم ردیف اول گفت: من فعال اقتصادی هستم و وابسته به گروهی نیستم و معیار اعتقادی ما مشخص است، اما آقایان اینگونه ما را مورد هجمه قرار دادند. در این لحظه قاضی تأکید کرد: بهتر است کمتر به حاشیه بروید واصل دفاعیات خود را بیان کنید.
جلسه بعدی دادگاه متهمان پرونده تعاونی مالی و اعتباری ثامن‌الحجج چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷ برگزار می‌شود.

الف.م کیست

الف.م متهم ردیف اول پرونده ثامن‌الحجج که دیروز در جلسه دادگاه حضور یافته بود، با دادگاه و محاکمه و دستگاه قضا بیگانه نیست. او 3روز دیگر احتمالا در زندان باید شمع 54سالگی خودش را فوت کند. الف.م متولد 1343در سبزوار است و دارای تحصیلات بالایی نیست. آنگونه که خودش هم روز گذشته در جلسه دادگاه گفت مدرک تحصیلی وی دیپلم است و پنجمین مدیرعامل مؤسسه اعتباری ثامن‌الحجج بود. همسر او متهم ردیف دوم پرونده ثامن‌الحجج است که به عضویت هیأت مدیره مؤسسه ثامن‌الحجج در آمده بود. متهم ردیف سوم که این روزها هم در دسترس نیست برادر یکی از سرمایه‌گذاران و تاجران است که در دهه 70در جریان بازداشتش با الف. م که در آن زمان منشی دادگاه ویژه روحانیت بود آشنا شده بود. الف. م مثل ح.ه یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانک سرمایه است و مثل همه بانکدارها و بدهکاران بزرگ بانکی که به ورزش علاقه دارند در مقطعی هم وارد سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش شده است. او تیم هندبال ثامن‌الحجج را زیر دست و بال خود گرفته بود و توانسته بود با حمایت مالی از این تیم شهرتی کسب کند. اما در بانکداری موفقیت چندانی به‌دست نیاورد. در روزهای گذشته تصاویری از او در کنار برخی مسئولان عالی خراسان رضوی منتشر‌شده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید