• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23893
+
-

گفت‌و‌گو با مدیرعامل برج میلاد

هیچ‌گونه تهدیدی وجود ندارد

هیچ‌گونه تهدیدی وجود ندارد

برج میلاد در آستانه 10 سالگی میزبان برنامه‌های مختلف فرهنگی است. بسیاری از شهروندان برای گذران اوقات فراغت به برج میلاد می‌روند و از برنامه‌های مختلف فرهنگی در آن استفاده می‌کنند. به بهانه یک دهه فعالیت این مجموعه به سراغ علی درویش‌پور، مدیرعامل برج میلاد رفتیم. او از شیوه نگهداری برج گفت و وضعیت فعلی مجموعه میلاد را مناسب دانست. گفت‌وگوی همشهری با او در پی می‌آید.

هم‌اکنون چقدر بودجه برای نگهداشت برج نیاز است که شرایط به 10سال قبل برگردد؟

حدود 10سال پیش ساختمان و سازه برج میلاد تهران به مثابه یک ساختمان نوساز باشرایط و ویژگی‌های آن جهت بهره‌برداری، به شرکت برج میلاد تهران تحویل شد. با تکیه بر دانش بومی و تیم فنی و مشاوران مجرب و همچنین عقد قرارداد با پیمانکاران ذیصلاح با رتبه‌بندی‌های ممتاز در بخش تاسیسات و تجهیزات، ضمن رفع نواقص دوره ساخت، نظیر رفع مغایرت و توسعه زیر‌ساخت‌های تاسیساتی و آبرسانی به‌ویژه در طبقات سازه راس، رفع مغایرت سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و آتش‌نشانی، رفع مغایرت و توسعه سیستم BMS مجموعه برج میلاد تهران و... و با همراهی همکاران بخش‌های مختلف شهرداری تهران ازجمله شرکت یادمان سازه، سازمان زیبا‌سازی‌، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز و...، پیاده‌سازی‌ سیستم‌های نوین نگهداری ازجمله PM، CCMS و CM به‌منظور صیانت و حفاظت از این توان مهندسی صورت پذیرفته است. شایان ذکر است به‌منظور نگهداری از 63هکتار عرصه و حدود 100هزار متر زیر بنا، بودجه متناسبی در سرفصل بودجه شرکت سالانه تأمین اعتبار و هزینه می‌شود.

آیا نورپردازی و نورافشانی از مدار خارج شده است؟

مجموعه برج میلاد تهران علی‌الخصوص سازه اصلی برج از 2بخش نور‌پردازی حرفه‌ای تشکیل شده است. براساس PM تعیین شده و دستورالعمل نگهداری، بازدیدهای مدون به‌منظور نگهداری بهینه از تجهیزات فوق در دستور کار مستمر قرار دارد. شایان ذکر است نور‌پردازی حرفه‌ای برج میلاد تهران مربوط به 11سال پیش بوده که با توجه به هزینه بالای نگهداری و تجهیزات و مصرف بالای انرژی و به‌ویژه عدم‌پوشش خدمات پس از فروش جهت تأمین قطعات و لوازم یدکی مناسب، تنها در آیین‌های ملی، مذهبی و مناسب‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌منظور ارتقای سیستم فوق به تکنولوژی روز دنیا، طراحی و مطالعات اولیه با همراهی سازمان زیبا‌سازی‌ شهرداری تهران به‌عنوان متولی تخصصی نور‌پردازی، جهت نوسازی و تعویض تجهیزات مذکور، صورت پذیرفته است.

در بخش مخابراتی و صداوسیما تجهیزات نصب نشده، وضعیت آن چگونه است؟

درخصوص کاربرد مخابراتی شهرداری تهران و شرکت برج میلاد تمام تعهدات، ازجمله تأمین قطعات، نصب سیستم‌ها به‌ویژه فرستنده‌ها و آنتن‌ها با همکاری و هماهنگی سازمان صدا و سیما، توسط شرکت یادمان سازه نصب و راه‌اندازی شده است.همچنین درخصوص راه‌اندازی فرستنده صداو سیماجلسات فنی کارشناسان این مجموعه با کارشناسان فنی سازمان صدا و سیما تشکیل و اقدامات اولیه و تعاملات سازنده جهت تحقق این امر صورت پذیرفته است. هم‌اکنون شروع به‌کار رسمی این بخش در دستور کار مدیریت ارشد شهرداری تهران و سازمان صدا و سیما قرار دارد.

در مورد بتن برج، بازدید دوره‌ای چگونه صورت می‌گیرد؟

با توجه به مشخصات اعلامی توسط شرکت سازنده برج، پوشش بتن توسط ماده ویژه‌ای در سازه برج به‌صورت مادام‌العمر تحت عنوانcremc(محافظ در برابر عوامل خورنده) انجام شد. همچنین کنترل وپایش مستمر برج از لحاظ سازه‌ای در قالب پروژه راهبردی، تعمیر ونگهداری مجموعه برج میلاد صورت می‌پذیرد. به‌نحوی که مطابق برنامه زمانبندی مشخص و به‌صورت دوره‌ای در قالب نگهداری پیشگیرانه و بازدید صورت پذیرفته و جداول و چک لیست‌های خاص طراحی شده در این زمینه تکمیل و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. همچنین در سیستم پایش سازه‌ای برج از طریق شتاب‌سنج‌ها، مشخصات بتن و سازه برج به‌طور مستمر کنترل شده است.

 اتصال سازه راس و دکل فلزی به شفت بتن یکسری پیچ دارد، چگونه بازدید می‌شود؟

نگهداری با توجه به نیروهای فنی از دوره ساخت برج و دریافت نظرات مشورتی از شرکت مجری و یادمان سازه، بازدیدهای منظم دوره‌ای و همچنین کنترل مکانیکی نظیر فیلر‌گیری پیچ‌ها و اتصالات وهمچنین کنترل پوشش رنگ صورت می‌گیرد. بدیهی است محل اتصال بیشترین اهمیت را در سازه برج داشته و براساس شرح وظایف پیمانکار تحت نظر مشاور دستگاه نظارت همواره مورد بررسی و کنترل قرار دارد. هم‌اکنون به‌منظور ارتقای کیفی و کمی تجهیزات اندازه‌گیری در بخش تحلیل و پایش سازه به‌ویژه این بخش، کمیته فنی و تخصصی، متشکل از معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، شرکت برج میلاد تهران و یادمان سازه، استادان دانشگاه و شرکت‌های ذیصلاح، با محوریت سازمان مشاور فنی و مهندسی تهران، تشکیل شده و در دستور کار قرار گرفته است.

 آیا دستور‌العمل طراحی برج در مورد بازدید وکنترل از بخش‌های مختلف برای نگهداری از میلاد اعمال می‌شود؟

دستورالعمل طراح برج درخصوص بازدیدها و کنترل‌های دوره‌ای از بدو آغاز به‌کار مجموعه به‌کار‌گیری شده است و پس از شروع بهره‌برداری و تحویل واحدهای مختلف به پیمانکاران تخصصی تعمیر و نگهداری دستورالعمل‌ها مطابق تغییرات صورت پذیرفته و شرایط بهره‌برداری مورد بازنگری و تکمیل قرار گرفته‌اند؛ به‌نحوی که هم‌اکنون عملیات راهبردی تعمیر و نگهداری برج میلاد از طریق چک لیست‌های مرجع تعمیرات پیشگیرانه مجموعه صورت می‌پذیرد و در گزارشات دوره‌ای پیمانکاران به تفصیل مورد تجزیه وتحلیل قرار می‌گیرند.

وضعیت سیستم اعلام حریق چگونه است؟ آیا مانور درباره این موضوع دارید؟

سیستم اعلام و اطفای حریق مجموعه برج میلاد تهران توسط شرکت‌های ذیصلاح و مورد تأیید سازمان آتش‌نشانی به‌طور منظم کنترل و پایش دوره‌ای می‌شود. کلیه چک‌لیست‌ها و PMهای صورت پذیرفته توسط مجموعه برج میلاد تهران و مشاورین بررسی و تأیید شده و به‌صورت دوره‌ای برای صحت عملکرد سیستم مذکور گواهینامه صادر می‌شود. همچنین با نظر واحدHSE و مدیریت فنی مجموعه برج میلاد تهران، به‌منظور اطمینان از صحت عملکرد سیستم‌های اعلان و اطفای حریق، به‌صورت دوره‌ای مانور با حضور پرسنل مقیم آتش‌نشانی صورت پذیرفته و درصورت مشاهده مغایرت، دستور کارهای اجرایی ابلاغ می‌شود.

 آب‌های سطحی که می‌تواند برای  برج خطر‌ساز باشد، آیا کنترل می‌شود؟

کنترل آب‌های سطحی و زیر‌سطحی برج از زمان احداث بنا مورد توجه قرار گرفته و کانال‌های زهکش احداث شده در اطراف فونداسیون عمل هدایت وخروج آب‌های سطحی را بر عهده دارند. طی سال‌های اخیر نیز در راستای تکمیل مطالعات و به روز‌رسانی فرایند جمع‌آوری آب‌های سطحی مطالعاتی توسط شرکت‌های ذیصلاح مشاوره آب و ژئوتکنیک صورت پذیرفته و طرح‌های اجرایی ارائه شده است، که پس از اخذ اعتبارات مورد نیاز فعالیت‌های اجرایی مربوطه آغاز و عملیاتی می‌‌شود. فعالیت‌های مستمر ودوره‌ای اصلاح سیستم جمع‌آوری آب و فاضلاب مجموعه در قالب فرایند نگهداری صورت می‌پذیرد و اقداماتی نظیر احداث و اصلاح کانال‌ها و حوضچه‌های جمع‌آوری انجام گرفته است و هیچ‌گونه تهدیدی برای مجموعه وجود ندارد.

جلوگیری از فرسایش خاک

با وجود برخی سطوح شیبدار خاکی در اطراف برج، از گذشته تمهیداتی جهت جلوگیری از رانش خاک درنظر گرفته شده است که عملیات درختکاری و ایجاد فضای سبز و احداث دیوارهای حائل بتنی، خاک مسلح، ایجاد شمع‌های بتنی و... از این دسته تمهیدات است. از سوی دیگر در سیستم پایش سازه‌ای برج نیز به منظور پایش نشست‌ها و کرنش‌ها، سنسورهای شتاب‌سنج در ساختگاه برج نصب شده است که جابه‌جایی‌ها وحرکت‌های احتمالی را مشخص و میزان آن را تعیین می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید