• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23864
+
-

کردار نیک مجمع

یادداشت
کردار نیک مجمع

محمدرضا تابش | نماینده اردکان در مجلس:

در کنار روند پر پیچ و خم بازگشت سپنتا نیکنام به شورای اسلامی شهر یزد که داستان آن مکررا مطرح و بازگویی شده،  رأی دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام به استمرار حضور پیروان ادیان الهی در شوراهای اسلامی شهر وروستا به 4دلیل دارای اهمیت است که در پی به آنها اشاره می‌کنم:

1- توجه به پیام صلح یزد: در ماجرای سپنتا نیکنام اصلی وجود دارد که کمتر مورد اشاره قرار گرفته و اهمیت آن‌چنان که باید،  دیده نشده است. این پیام در رمز استمرار زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان گوناگون در یزد است؛  رمز و رازی که می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر بخش‌های کشور و سیاستگذاری‌های کلان حکومتی باشد. یزد شهری است که سال‌های سال مسلمانان در کنار زرتشتیان،  مسیحیان و یهودیان و دیگر پیروان ادیان الهی زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و مضاف بر آن روابطشان صمیمی و در کمال احترام است. این رابطه به سال‌های دور و پیش از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد که بر 2اصل اعتماد و حسن نیت استوار بوده و هست،  آنچنان که زرتشتیان این دیار برای حل اختلافات‌شان باهم به‌جای اینکه به محاکم و محافل قضایی مراجعه کنند، دعواها و اختلافاتشان را برای حل و فصل نزد آیت‌الله شهید محمد صدوقی برده و از حکم او تبعیت می‌کردند و بعد از شهادت ایشان نیز آیت‌الله روح‌الله خاتمی را به حکمیت پذیرفتند،  محبت میان زرتشتیان و مسلمانان در یزد به میزانی است که وقتی آیت‌الله خاتمی به رحمت خدا رفتند،  زرتشتیان یزد فاصله چند ده کیلومتری مراسم تشییع را با پای پیاده طی کردند و همچون مسلمانان یزد در غم از دست دادن آیت‌الله به سوگ نشستند. این همزیستی مسالمت‌آمیز بود که سبب طرح ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها از زبان رئیس دولت اصلاحات شد،  ایده‌ای نوین که سازمان ملل از آن استقبال کرد و یک سال را به پیشنهاد رئیس‌جمهور وقت کشورمان به نام ایران و ایرانیان،  سال پرهیز ازجنگ و گفت‌وگوی تمدن‌ها نامید.

2- وفاق ملی و دوری از برخوردهای سلیقه ای: وحدت داخلی و ایستادگی آحاد ملت در مقابل بدخواهان نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی است و ما نباید با برخوردهای سلیقه‌ای و نگاه‌های تنگ نظرانه فارغ از اینکه در دنیا چه می‌گذرد و در عرصه بین‌المللی چه نگاهی حاکم است و مهم‌تر از همه بدون توجه به نگاه و خواست مردم دست به اعمالی بزنیم که نا خودآگاه سبب ایجاد شکاف در جامعه شود؛ اعمالی که نمی‌توان منکر حسن نیت و خیر خواهی اولیه آنها بود اما وقتی در ظرف زمانی نامناسب قرار می‌گیرند نتایج تلخی را به بار خواهند نشاند. در ماجرای سپنتا نیکنام،  عضو زرتشتی شورای شهر یزد که همه مراحل انتخاباتی خود را قانونی پشت سر گذاشت،  از مرحله احراز صلاحیت‌ها گذشت و در پوستر‌های تبلیغاتی‌اش زرتشتی بودنش را عیان کرد و مردم مسلمان با آگاهی از زرتشتی بودنش به او رأی دادند. اگر تدبیر و دور‌اندیشی مجمع تشخیص مصلحت نظام نبود حتما دشمنان و بدخواهان نظام از این مسئله سوءاستفاده می‌کردند و تبعات منفی را برای نظام به بار می‌آوردند.لذا باید از مجمع تشخیص مصلحت نظام و قبل‌تر از آن از هیأت اجرایی و نظارت انتخابات پنجمین دوره شورای شهر یزد و دیگر دست‌اندرکاران این انتخابات تشکر کرد که در مورد شخص نیکنام تنها قانون را ملاک عمل قرار دادند، با نگاهی دور‌اندیشانه فرصت را از اقلیت‌های دینی برای حضور در عرصه مدیریتی کشور نگرفتند و به اصل دمکراسی و مردم‌سالاری پایبند ماندند.

3- توجه به اصل برابری و تساوی حقوق آحاد ملت و خنثی شدن توطئه دشمنان: اصل تساوی حقوق همه آحاد ملت در برابر قانون یک اصل بسیار پیشرفته و مترقی است که به صراحت و مکررا در قانون اساسی جمهوری اسلامی مورد تأکید و توجه قرار گرفته است. این تأکید یکی از پارامترهای حکمرانی خوب برشمرده می‌شود. با توجه به اینکه در قانون اساسی کشور ما که 40سال پیش تدوین و نگارش شده به موضوع برقراری عدالت و مساوات بین زن و مرد،  قومیت‌های گوناگون و پیروان ادیان الهی مختلف حق تساوی داده شده و در اصول 30،  19،  20و 107مورد تأکید قرار گرفته، شاهد این ادعاست که نظام جمهوری اسلامی نظام عدالت بنیاد و عدالت نهاد است و در این مسیر با اتکا به آموزه‌های دینی گام بر می‌دارد.

بنابراین هر کسی که پذیرفت ذیل نام و بیرق جمهوری اسلامی باشد به او ضمانت داده می‌شود که از حمایت‌های قانونی در حد اعلا برخوردار است. به این ترتیب می‌بینیم که رفع تبعیض میان زن و مرد،  قومیت‌های مختلف و پیروان ادیان الهی که جزو آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده است با تدبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی در قانون اساسی گنجانده شده است،  اصولی بنیادین که با اجرای آنها توطئه‌های دشمنان خنثی می‌شود و نقشه‌های آنها در تضعیف بعد مردم‌سالاری دینی نظام جمهوری اسلامی را با شکست روبه‌رو می‌کند.

4- اتحاد اقوام و اقلیت‌های دینی در دفاع از تمامیت ارضی کشور: حمایت مجمع تشخیص مصلحت نظام از استمرار حضور اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر وروستا علاوه بر پیامی که به برون مرزها به دشمنان و بدخواهان نظام منتقل می‌کند درون مرزهای ایران عزیزمان نیز دارای اهمیت و تأثیرات مثبتی است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت یا حتی کوچک بر شمرد. رأی دیروز مجمع این پیام را به جامعه منتقل می‌کند که در نگاه حکومت و حکمرانان آن مردم صاحبان حکومت هستند و رأی آنهاست که تعیین‌کننده مسیر حرکت کشور است. رأی دیروز مجمع تأکیدی بود بر حقوق مساوی مسلمان و مسیحی،  یهودی،  زرتشتی  و دیگر پیروان ادیان الهی با هر زبان و قومیتی. تأکیدی که به واسطه آن وفاق و همدلی در جامعه بیش از پیش نمایان خواهد شد و نام جمهوری اسلامی را در برون مرزهایش بلندآوازه می‌کند آنچنان که دشمنان همواره شاهد اتحاد و همدلی بی‌نظیر ایرانیان ورای مذهب، دین و قومیت در دفاع از تمامیت ارضی کشور بوده‌اند. با توجه به دلایلی که شرح‌شان رفت می‌توان تأکید کرد رأی دیروز دوسوم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به استمرار حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای اسلامی شهر و روستا، تصمیمی سنجیده و دور‌اندیشانه بود که هم همدلی ملی را تقویت کرد و هم راه را بر توطئه بدخواهان نظام بست.

این خبر را به اشتراک بگذارید