• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23799
+
-

معضلات تهیه میوه درشهر میوه

سرمای هوا در بهار امسال باعث آسیب جدی به باغ های استان شده و این موضوع قیمت میوه‌ها را افزایش داده است

بازار
معضلات تهیه میوه درشهر میوه

مریم کشاورز | قزوین - خبرنگار:

ماه‌های پایانی بهار و شروع تابستان معمولا با افزایش میوه در بازار و در دسترس قرار گرفتن انواع سبزی همراه است، اما امسال افزایش جدی قیمت میوه و تره‌بار در گرماگرم گرانی دلار به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم تبدیل شده است. 
در یک ماه اخیر با حضور در بازار قزوین و میوه و سبزی‌فروشی‌های شهر افزایش ناگهانی و تفاوت چشمگیر قیمت انواع میوه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خوبی احساس می‌شود. این افزایش قیمت نه فقط موجب نگرانی مشتریان بلکه برای فروشندگان نیز دردسرآفرین شده است. 


باغ‌شهر بی‌میوه

افزایش قیمت میوه در حالی است که قزوین با دارا بودن بیش از 73 هزار هکتار اراضی باغی در سال‌های گذشته توانسته بود، علاوه بر مصرف خود، بخش قابل توجهی از نیاز میوه استان‌های همجوار و به خصوص پایتخت را تامین کند. 
حالا این استان که در سال‌های گذشته یکی از 3 قطب برتر تولید زیتون، انگور و گیلاس، نخستین تولیدکننده زغال‌اخته و چهارمین تولید‌کننده فندق کشور شناخته می‌شد، برای تامین میوه شهروندان خود دچار مشکل شده است. 
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در گفت‌وگو با همشهری بیان کرد: قزوین بیش از 73 هزار و 100 هکتار اراضی باغی دارد که به طور متوسط سالانه هزار تا 1500 هکتار به مساحت باغ‌های این استان افزوده می‌شود. 

علی اکبری بیان کرد: محدودیت منابع آبی از مهم‌ترین مشکلاتی است که در سال‌های اخیر باغداران استان را گرفتار کرده است با این حال هنوز هم قزوین جایگاه خوبی در تولید محصولات باغی در کشور دارد. 
قزوین با باغ‌های پربارش به عنوان باغ‌شهری تاریخی در اذهان به ثبت رسیده، ولی گرانی بیش از حد میوه در این روزها موجب نگرانی‌ مردم آن شده است. 
علی خمسه، یکی از کسبه بازار قزوین، در این خصوص می‌گوید: مردم فکر می‌کنند ما از این گرانی خوشحالیم، اما واقعیت این است که تعداد مشتریان ما روز به روز کمتر می‌شود و به جای این‌که گران شدن میوه برای ما سود داشته باشد، در پایان هر روز میوه‌های فروش نرفته‌مان از بین می‌رود و ضرر می‌کنیم.  
وی ادامه می‌دهد: تا به حال سابقه نداشته است که قیمت میوه در تابستان اینقدر زیاد شود. اگر بازار را بررسی کنید، می‌بینید که حتی بی‌کیفیت‌ترین میوه را هم نمی‌توانید با قیمت زیر 2 هزار تومان پیدا کنید. البته در این مورد فروشندگان مقصر نیستند چون آنها میوه‌ها را با توجه به قیمتی که می‌خرند، می‌فروشند. 


میوه شهرهای دیگر در قزوین

خانم معصومی، یکی از شهروندان قزوینی، می‌گوید: ظاهرا مردم باید به این روند عادت کنند. گوشت هم که گران شد، شنیدیم قیمت آن ثابت نخواهد ماند و بعد گوشت خریدن کم‌کم از ذهن مردم پاک شد. مثل این‌که این دفعه نوبت میوه است. 
وی که گویا دل خوشی از بازار این روزها ندارد، می‌افزاید: در گرمای تابستان دلمان به خریدن همین چند کیلو میوه خوش بود که آن هم دیگر نمی‌شود. 
محمد جمالی، دیگر شهروند قزوینی، می‌گوید: امسال اولین بار است که در تابستان این حجم از میوه‌های وارداتی را در استان می‌بینیم. منظورم میوه خارجی نیست. استان قزوین که خود تامین‌کننده میوه در کشور است، حالا میوه شهرهای دیگر را در بازارش می‌فروشد. 


ردپای گرانی دلار در افزایش قیمت میوه

در نگاه اول شاید تاثیر افزایش قیمت دلار بر افزایش قیمت میوه و سبزی بیشتر به طنز شباهت داشته باشد تا یک واقعیت تلخ این روزهای بازار، ولی علی رحمنی یکی از کسبه بازار معتقد است: افزایش قیمت دلار، افزایش هزینه حمل و نقل و نیروی کار را به وجود آورد. الان برای این‌که یک کامیون میوه را به بازار برسانیم باید 2 برابر قبل هزینه پرداخت کنیم، تازه کشاورز هم باید به کارگر پول بیشتری بدهد. در این شرایط چرا احساس می‌کنید که قیمت دلار نباید روی قیمت میوه تاثیرگذار باشد؟! 
آقای مسعودی، از کشاورزان استان قزوین که برای فروش محصول خود به میدان تره‌بار استان آمده است، می‌گوید: با گران شدن دلار، قیمت‌ کود و سم چند برابر شده است و ما با این قیمت زیاد میوه هم سود نمی‌بریم. کشاورز همیشه کمترین سود را می‌برد. مطمئن باشید با گرانی میوه هیچ پولی به جیب کشاورزان نمی‌رود. 


سوز اول بهار و گرانی تابستان

اگرچه افزایش قیمت دلار بهانه این روزها برای افزایش قیمت میوه و تره‌بار در بازارهاست، ولی قزوینی‌ها سوز و سرمای اول بهار را خوب به خاطر دارند. 
 محمد پهلوان‌پور، از مشتریان بازار قزوین، می‌گوید: شاید گرانی دلار در وضع حالای بازار تاثیر داشته باشد ولی تگرگ و سرمای اول بهار هم درخت‌های میوه را با آسیب جدی روبه‌رو کرده است. 


خسارت 2 میلیارد تومانی سرما 

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد ردپای خسارت سرما به باغ‌ها را می‌توان در ماجرای گرانی میوه به راحتی مشاهده کرد. فاطمه خمسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین، در پی سرمازدگی باغ‌های استان گفت که نزدیک به 2 میلیارد تومان خسارت به باغ‌های استان قزوین وارد شده است. 
وی افزود: سرمازدگی و برف بهاره در قزوین بیش از 77 درصد از محصولات باغی این استان را از بین برد. 
این مسئول همچنین بیان کرد: محصولاتی نظیر بادام، انگور، سیب، گلابی، شلیل، هلو و گردو بیشترین خسارت را در سرمازدگی‌های بهار دیده‌اند.  به هر حال سرمازدگی یا افزایش قیمت دلار و شاید هم تاثیر هر دوی آنها در ماه‌های گذشته توانسته است باعث افزایش جدی قیمت میوه در بازارهای استان و کمتر شدن توان خرید مردم شود؛ مساله‌ای که اگرچه دغدغه مسئولان و مردم شده است ولی گویا به این زودی‌ها حل نخواهد شد. در این روزهای داغ تابستان داغ میوه و سبزی بر دل بسیاری از اقشار طبقات پایین و حتی متوسط جامعه خواهد ماند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید