• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23731
+
-

جهان در انتظار پاییز داغ آمریکا

پوتین پاییز همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به دعوت ترامپ به واشنگتن می‌رود

گزارش
جهان در انتظار پاییز داغ آمریکا

جواد نصرتی | خبرنگار:

دونالد ترامپ، در نشست دو جانبه با ولادیمیر پوتین به اندازه کافی در فضای سیاسی آمریکا جنجال ایجاد کرد اما این فضای طوفانی، با دعوت رسمی کاخ سفید از پوتین برای سفر به واشنگتن در پاییز، وارد مرحله تازه‌ای شد. موضع‌گیری‌های ترامپ در همان نشست هلسینکی، که حتی اتهام سنگین خیانت را از سوی برخی مقامات سابق آمریکا برایش به همراه آورد، در آمریکا، همچون پتکی بر سر بخش عظیمی از جامعه فرود آمد اما هنوز گیجی آن ضربه کاری برطرف نشده که خبر دعوت از پوتین برای سفر رسمی به واشنگتن، بعد جدیدی به معمای رابطه ترامپ-روسیه اضافه کرد. در آمریکا، و احتمالا سراسر جهان، یک‌بار دیگر این موضوع مطرح شده است که واقعا چه چیزی بین روسیه و آمریکا وجود دارد؟ آیا روسیه، آنطور که برخی رسانه‌ها و مقامات امنیتی سابق آمریکا فکر می‌کنند، آتویی از ترامپ دارد؟ و یا ‌آنطور که برخی تحلیلگران معتقدند، ترامپ در قالب یک استراتژی هوشمندانه، آگاهانه از روسیه برای دامن زدن به مناقشات سیاسی استفاده می‌کند تا در انتخابات پیش روی کنگره در 6نوامبر (15آبان)، برنده باشد؟ جدا از دلیل دعوت از پوتین، نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که آمریکا، چند‌ماه طوفانی و آتشین پیش رو دارد که در میانه پاییز به اوج می‌رسد. رسیدگی به پرونده ارتباط کارزار انتخاباتی او با روسیه زیرنظر بازرس ویژه رابرت مولر و انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، می‌تواند تیر خلاصی به حیات سیاسی ترامپ باشد. از سوی دیگر، مانورهای بسیار پرریسک و گهگاه غیرمنطقی ترامپ، اگر به‌وجود یک استراتژی پیچیده از سوی ترامپ قائل باشیم، می‌تواند به رستگاری او در همین ماه‌های پیش رو منجر شود. اما این روزها، سؤال بزرگ در واشنگتن و دیگر پایتخت‌های دنیا این است؛ چرا ترامپ، پوتین را به آمریکا دعوت کرده است؟

فرار به جلو؟

یک دلیل دعوت از پوتین برای سفر به واشنگتن، می‌تواند استفاده از یک تاکتیک قدیمی برای پرت کردن حواس جامعه آمریکایی باشد. ترامپ، به‌شدت به‌خاطر رفتار و عملکرد و موضع‌گیری‌هایش در هلسینکی، از سوی هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه تحت فشار است. حالا دعوت از پوتین‌، می‌تواند هلسینکی و همه رویدادهای آن را به موضوعی قدیمی در تندباد حوادث تبدیل کند.

تأکید بر موفقیت نشست فنلاند؟

ترامپ، شخصا معتقد است که نشست فنلاند، یک پیروزی برای او به شمار می‌رود. او از اینکه رسانه‌ها، از این منظر به ملاقات او با پوتین نگاه نکرده‌اند به‌شدت عصبانی است و در توییتر به رسانه‌ها حمله کرده است. مایکل هایدن، ‌رئیس سابق سیا، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، از این منظر به ماجرا نگاه کرده و گفته است از نظر ترامپ، ملاقات دوم با پوتین، می‌تواند نظریه او را ثابت کند؛ «از نظر ترامپ او (در نشست فنلاند) قوی عمل کرد، موفق بود و نشست موفقی داشت. او احتمالا تنها کسی است که در پایتخت اینطور فکر می‌کند اما این برداشت او از این نشست است و روی آن مانور می‌دهد.»

ترامپ در دام روس‌ها؟

رخدادهای غیرباور روزهای گذشته در آمریکا، بیش از همیشه این موضوع را در در واشنگتن و رسانه‌ها مطرح کرده است که روس‌ها آتویی از ترامپ دارند و به همین‌خاطر است که او نسبت به روس‌ها و پوتین چنین رفتاری دارد. این فرضیه، هرچند هرگز پشتوانه‌ای مستند نداشته، اما در روزهای اخیر حامیان بسیار بیشتری به‌دست آورده است. استیو هال، رئیس سابق مرکز سیا در روسیه، یکی از مقامات امنیتی سابق آمریکاست که مشخصا روی این مسئله تمرکز و احتمال آن را مطرح کرده است. او در یکی از برنامه‌های تلویزیونی سی‌ان‌ان در این‌باره گفته است: «قبل از نشست هلسینکی، من آمادگی این را نداشتم که بدترین حالت را درنظر بگیرم و بگویم روس‌ها علیه ترامپ کمپرومات (واژه روسی برای اطلاعات سری که این روزها به همین شکل در آمریکا استفاده می‌شود)‌ دارند. بعدا دیدم ترامپ طوری با پوتین رفتار می‌کند که اصلا توجیه‌پذیر نیست. تنها نتیجه‌ای که می‌گیرم این است که پوتین اطلاعاتی سری و پنهانی از ترامپ دارد. در غیراین صورت، چرا باید ترامپ با پوتین اینطور رفتار کند؟»

برخی رسانه‌ها در آمریکا، معتقدند به نتیجه رسیدن تحقیقات رابرت مولر درباره ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه، می‌تواند تکلیف فرضیه آتو داشتن روس‌ها را از ترامپ روشن کند.

بسیج رأی‌دهندگان؟

ترامپ این روزها نمی‌تواند حساب چندانی روی حمایت سیاستمداران جمهوریخواه باز کند؛ نمایندگان جمهوریخواه مجلس، در این روزها همان چیزهایی را می‌گویند که دمکرات‌ها به‌عنوان انتقاد از ترامپ فریاد می‌زنند. اما ترامپ، همچنان در میان رای‌دهندگان جمهوریخواه محبوب است. براساس نظرسنجی‌ای که سی‌بی‌اس انجام داده، تنها 21درصد رای‌دهندگان جمهوریخواه از عملکرد او در هلسینکی ناراضی بوده‌اند، در مقایسه با 83درصد دمکرات‌ها و 53درصد رای‌دهندگان مستقل. به گزارش سی‌ان‌ان، جاش هولمز، استراتژیست جمهوریخواه، معتقد است: ترامپ با ایجاد بحران و بلوا، هدفی جز انگیزه‌دادن به پایگاه مردمی خود برای حضور در انتخابات ندارد. او معتقد است: بخشی از استراتژی ترامپ برای بسیج رای‌دهندگان، اظهارنظرهای تندش درباره پرونده ارتباط کارزار انتخاباتی‌اش با روسیه است. این پرونده زیرنظر رابرت مولر بازرس ویژه، به روزهای حساسی رسیده است. قرار است به‌زودی، جلسه اول از 2جلسه دادگاه پل مانافورت رئیس کارزار انتخاباتی برگزار شود. دادگاه مانافورت (که جلسه دومش 26شهریور برگزار می‌شود)، می‌تواند نقطه عطفی در رسیدگی به ارتباط احتمالی روسیه با ترامپ باشد. استراتژی ترامپ در قبال این پرونده، ایجاد سر و صدا و مطرح کردن این موضوع است که تمام این روند، وقت تلف کردن و پوچ است. او امیدوار است این هیاهو، حساسیت و انگیزه پایگاه رای‌اش را بالا ببرد. معمولا هم هر بار که ترامپ به‌شدت مورد حمله رسانه‌ها واقع می‌شود، این پایگاه مردمی از او حمایت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید