• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2372
+
-

ایثارگران بدانند

سرانجام تابعیت ایثارگران غیرایرانی

ویژگی‌های خاص انقلاب اسلامی همراه با اعلام اصول مترقی اسلام توسط امام‌خمینی(ره) در سطح جهان، باعث شکل‌گیری یک هویت اسلامی در سراسر جهان شد. مطرح شدن انقلاب اسلامی و شکل‌گیری جنبش‌های دینی در سراسر جهان و تأثیر آن بر ملت‌های مستضعف و محروم باعث شد انقلاب اسلامی در سطح جهان دارای یک پشتوانه بزرگ مردمی باشد. ملت‌های محروم جهان که به دنبال انقلاب اسلامی به خودباوری رسیده بودند به حمایت از انقلاب اسلامی پرداختند تا جایی که در عرصه‌های مختلف حضوری جدی داشتند. بارزترین این حمایت‌ها در دوران دفاع مقدس و جهاد با تروریست‌های داعش تجلی یافت.

این حمایت‌ها و حضور در عرصه‌های مختلف در کنار برادران ایرانی باعث شد تعدادی از آنان شهید و جانباز شوند و لزوم حمایت از آنان و بازماندگانشان در دستور کار مسئولین قرار گرفت. نهادهای متولی بر اساس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های داخلی و برگرفته از سیاست‌های حمایتی انقلاب اسلامی تسهیلاتی را به ایثارگران غیرایرانی ارائه می‌دادند اما آنچه از گذشته تاکنون به شکل‌های مختلف درباره خانواده شهدا و جانبازان غیرایرانی مطرح بوده است، موضوع تابعیت آنان است.

در سال 94 نمایندگان با ارائه طرحی به دنبال اصلاح ماده980 قانون مدنی جهت اعتلای تابعیت به ایثارگران غیرایرانی برآمدند. بر اساس ماده 980 قانون مدنی «افرادی که به امور عام‌المنفعه ایران خدمت یا مساعدت شایانی کرده باشند و اشخاصی که دارای عیال ایرانی هستند و از او اولاد دارند یا دارای مقام‌های عالی علمی و متخصصی در امور عام‌المنفعه هستند و تقاضای ورود به تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران را دارند، در صورتی که دولت ورود آنان را به تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران صلاح بداند، بدون رعایت شرط اقامت ممکن است با تصویب هیأت وزیران به تابعیت ایران قبول شوند.»

دو فوریت طرح اعطای تابعیت به فرزندان شهدای غیرایرانی به تصویب صحن علنی مجلس رسید و به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس جهت بررسی و اصلاح ارجاع شد. رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در خصوص اصلاح ماده 980 قانون مدنی و با بیان اینکه طرح، ابهامات بسیاری در جهات مختلف از جمله بار مالی دارد و همچنین با تأکید بر اینکه باید قوانین و مقررات در این بخش بررسی تا مشخص شود آیا نیاز به تصویب قانون جدیدی وجود دارد یا خیر، عملا طرح اصلاح ماده 980 کنار گذاشته شد و پس از آن هم طرح تابعیت فرزندان شهدای غیر ایرانی بدون پیگیری نهایی، رها شد. 

با بررسی قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی، نمایندگان مجلس با الحاق بند پ ماده 87 دولت را موظف کردند: خانواده‌ معظم شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و افراد تحت تکفل ایشان(والدین، همسران و فرزندان) دارای تابعیت غیرایرانی که در طول 8سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای مأموریت محوله از سوی مراجع ذیصلاح به درجه رفیع شهادت یا جانبازی یا اسارت نائل آمده‌اند را پس از تأیید مراجع مذکور تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهد و رزمندگان نیز بنا به تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) قرار گیرند.اعطای تابعیت و اقامت به افراد موضوع این ماده بر اساس ضوابط در چهارچوب قانون خواهد بود که حداکثر ظرف مدت 3ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزارتخانه‌های امورخارجه و کشور تهیه می‌شود و به تصویب شورای عالی امنیت ملی با رعایت اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی می‌رسد. در تاریخ 16/1/96 پس از انقضای مهلت مقرر در ماده یک قانون مدنی و در اجرای مفاد تبصره ماده یک، رئیس مجلس شورای اسلامی دستور انتشار قانون برنامه ششم را برای درج در روزنامه‌ رسمی صادر کرد.

برابر ماده 2 قانون مدنی قوانین، 15روز پس از انتشار در سراسر کشور لازم‌الاجراست. با عنایت به اینکه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه ششم بیش از 7 ماه می‌گذرد و مهلت تعیین شده در تبصره ماده 87 قانون برنامه ششم برای تهیه ضوابط این ماده حداکثر 3 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون اعلام شده است، لکن اجرای این قانون همچنان در ابهام است و متولیان، پاسخ روشنی به آن نداده‌اند؛ این در حالی است که در مصاحبه آقای شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران آمده است: در یکی از جلسات که خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان تأکید زیادی روی حمایت از مدافعین حرم، به خصوص لشکر فاطمیون داشت و فرمودند: «باید از نظر قانونی جلو بروید و برای آنها تابعیت درست کنید.» چون در وزارت خارجه بودم و می‌دانستم اخذ تابعیت کار سختی است، خدمت ایشان عرض کردم: داریم در مورد اعطای اقامت کارهایی انجام می‌دهیم، ولی ایشان تأکید فرمودند: «خیر در پی اعطای تابعیت به آنان باشید».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :