• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23704
+
-

حرف آخر مجمع برای اقلیت‌های مذهبی

مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز درباره سپنتا نیکنام و حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر تصمیم‌گیری می‌کند

مجمع
حرف آخر مجمع برای اقلیت‌های مذهبی

ابراهیم جلالیان | خبر‌نگار:

با وجود آنکه بعد از سخنان سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه یکی از فقهای شورای نگهبان از مخالفان سرسخت حضور اقلیت‌ها در شوراهای اسلامی شهرهاست، همه ذهن‌ها به سوی آیت‌الله محمد یزدی رفته بود اما یک منبع آگاه به همشهری خبر داد که این مخالفت جدی از طرف یکی دیگر از اعضای فقهای شورای نگهبان صورت می‌گیرد. به گفته یک منبع آگاه، با وجود موافقت کمیته‌های سیاسی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بازگشت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد به این شورا،‌آیت‌الله محمدرضا مدرسی یزدی،‌ عضو فقهای شورای نگهبان استدلال‌هایی را در مخالفت با این طرح دارد و احتمالا در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور خواهد یافت. هفته گذشته محمد صدر در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفته بود: یکی از آقایان فقهای شورای نگهبان از مخالفان اصلی به‌حساب می‌آید که ممکن است در جلسه این هفته مجمع باز هم صحبت کنند و تأثیرگذار باشند. امروز آزمون مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حضور اقلیت‌ها در شورای شهر وروستاست. تصمیمی که باید بنا به مصلحت گرفته شود. این وظیفه را قانون اساسی به مجمع داده است.

دلایل مخالفت آیت‌الله یزدی و مدرسی‌یزدی

سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد بنا به شکایت یک عضو شکست خورده انتخابات شوراهای شهر و استناد دیوان عدالت اداری به‌نظر فقهی شورای نگهبان از حضور در شورای شهر بازمانده است.  آیت‌الله محمد یزدی از فقهای شورای نگهبان آبان سال گذشته درباره دلایل شورای نگهبان برای منع حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر گفته بود: اگر جایی اکثریت قریب به اتفاق‌شان مسلمان باشند، غیرمسلمان نمی‌تواند برای آنها تصمیم بگیرد.  با این حال مخالفت‌های آیت‌الله مدرسی یزدی در این رابطه پیش از این هم رسانه‌ای شده بود. او هم آبان سال 96در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به اینکه این موضوع درباره حقوق اقلیت‌ها آیا جمهوریت نظام را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد یا خیر، گفته بود: حقوقی که برای اقلیت‌ها در نظام اسلامی درنظر گرفته شده در بالاترین معیارهاست. مدرسی‌یزدی که در همان ابتدای شکل‌گیری مسئله حضور نیکنام در شورای شهر یزد، در گفت‌وگوی ویژه خبری در تلویزیون حضور یافته بود معتقد بود اقلیت‌ها نمی‌توانند نمایندگی مسلمان‌ها را در مجلس و یا شورا‌ها داشته باشند بلکه آنها می‌توانند نماینده اقلیت خود باشند.

اختیارات «محسن رضایی» کم می‌شود؟

قرار بود دو هفته پیش موضوع حضور اقلیت‌ها در شورای شهر یزد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود اما برخی شایعات در این‌باره شکل گرفت و گفته شد این طرح با نظر محسن رضایی از دستور کار خارج شده است. محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بعد از این شایعات در صفحه اینستاگرامش از خود دفاع کرد و نوشت: با پیشنهاد اینجانب و موافقت آیت‌الله هاشمی شاهرودی (رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام)، تمدید رسیدگی به طرح حضور اقلیت‌ها در شوراها که طبق آیین‌نامه حداکثر یک سال می‌تواند باشد، انجام شد. با وجود این دفاعیه اما یک عضو کمیسیون شوراهای مجلس از بررسی کاهش اختیارات دبیرمجمع تشخیص مصلحت خبر داده است.

 اختیاراتی که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل کسالت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص، افزایش هم یافته است. پروانه مافی با بیان اینکه طرح عضویت اقلیت‌ها در شوراها به دستور محسن رضایی از دستور کار مجمع تشخیص خارج شده، گفته بود: موضوع اختیارات دبیر مجمع و علت این نوع تصمیم‌گیری در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.  محمد‌علی طالبی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد در گفت‌وگو با همشهری گفته است: درخصوص پرونده نیکنام شکایت جدیدی به یکی از شعب دیوان عدالت اداری به ثبت رسیده است که اگر هر چه زودتر این موضوع در مجمع نهایی نشود ممکن است حضور آقای نیکنام در شورا منتفی شود.


درخواست نیکنام از رئیس‌جمهور

سپنتا نیکنام که پیش از این در گفت‌وگو با همشهری از موافقت آیت‌الله آملی لاریجانی ریاست کمیسیون قضایی مجمع تشخیص برای حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر خبر داده بود، حالا از رئیس قوه قضاییه، رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان خواسته است که در جلسه حیاتی برای سرنوشت اقلیت‌ها شرکت کرده و از آنها دفاع کنند. او معتقد است که مسئولان با مصلحت‌اندیشی می‌توانند حضور اقلیت‌ها را در کنار خودشان تثبیت کنند.

 جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه (امروز) برگزار می‌شود و قرار است موضوع حضور اقلیت‌ها در شورا‌های شهر و روستا در دستور کار قرار بگیرد. پیش‌بینی شما از این جلسه چیست؟

از یک طرف مطمئنم که بسیاری از اعضای مجمع موافق تصویب این طرح هستند اما از طرفی دیگر از آنجاکه تصویب این لایحه به دوسوم آرا احتیاج دارد و مخالفان این طرح نیز تمام تلاش خود را خواهند کرد، پیش‌بینی خاصی نمی‌توانم انجام دهم. اگرتصویب آن به نصف بعلاوه یک رأی احتیاج داشت پیش‌بینی من تصویب این طرح بود. اما امیدوارم سنگینی کفه ترازو به نفع اتحاد ایرانیان و رأی به این طرح باشد.

 یعنی کفه ترازو به نفع شما نیست؟

فکر می‌کنم که عده‌ای تحت‌تأثیر جو‌سازی‌‌هایی که علیه بنده و کارکردهای من در شورای پیشین شده، سعی در شخصی‌سازی‌ این موضوع داشته باشند تا از این طریق مانع از تصویب طرح مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام شوند اما مطمئنم که اکثریت اعضای مجمع ضمن بررسی و تبیین و راستی‌سنجی اینگونه اظهارت احتمالی درنظر خواهند داشت که تصمیم‌گیری درباره این لایحه به حقوق تمامی اقلیت‌های مذهبی در ایران مرتبط است و تحت‌تأثیر فشار عده‌ای قرار نخواهند گرفت.

 آقای مصباحی مقدم از رئیس‌جمهور نیز در خواست کرده‌اند که در این جلسه حاضر شوند. فکر می‌کنید دلیل این صحبت چیست؟

من فکر می‌کنم که جلسه امروز آزمونی بزرگ برای همه کسانی خواهد بود که به اتحاد ملی ایران فکر می‌کنند. آقای رئیس‌جمهور در شعار‌های انتخاباتی سال92و 96 بارها از حقوق اقلیت‌ها گفته‌اند. به‌نظرم حضور ایشان و دفاع از این لایحه در جلسه امروز می‌تواند به بخشی از وعده‌های انتخاباتی ایشان که در راستای اتحاد ملی ایرانیان است، جلوه ببخشد. اما فارغ از این بحث من هم مانند آقای مصباحی‌مقدم نه‌تنها از رئیس‌جمهور بلکه از همه اعضای دلسوز مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست می‌کنم در جلسه امروز مجمع حاضر شوند و با مصلحت‌اندیشی حضور اقلیت‌ها را در کنار خودشان تثبیت کنند تا همه در کنار هم برای تعالی کشور همگام باشیم. پیش‌بینی من این است که اگر همه افراد موافق این لایحه در جلسه امروز حاضر شوند و از سویی اعضای محترم به منافع ملی و مصلحت کشور فکر کنند این موضوع سرانجامی نیک خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید