• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23561
+
-

خشم آمریکا از رئیس‌جمهور «خائن»

سخنان دونالد ترامپ در نشست خبری با ولادیمیر پوتین موجی از انتقادهای بی‌سابقه را علیه او به‌راه انداخته است

آمریکا
خشم آمریکا از رئیس‌جمهور «خائن»

سفر دونالد ترامپ به اروپا، یک هفته پرهیاهو را در سیاست خارجی آمریکا به یادگار گذاشت که پایان ‌بخش آن دیدار او با ولادیمیر پوتین بود؛ دیداری که حجم بی‌سابقه‌ای از انتقادات را متوجه رئیس‌جمهور این کشور کرد.

طی یک سال و نیم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، سیاست در آمریکا روزهای پرحاشیه بسیار دیده است اما سخنان مطرح شده از سوی او در دیدار با پوتین باعث به راه افتادن یک موج بی‌سابقه علیه رئیس‌جمهور آمریکا هم از سوی مخالفانش در حزب دمکرات و هم از سوی همفکرانش در حزب جمهوریخواه شده است. این انتقادها پس از آن مطرح شد که ترامپ برخلاف تمامی گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا روز دوشنبه در نشست خبری با ولادیمیر پوتین، در قامت دفاع از روس‌ها بر آمد و گفت دلیلی نمی‌بیند که دولت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2016 آمریکا دخالت کرده باشد.

دونالد ترامپ در نشست خبری هلسینکی در پاسخ به سؤالی گفت که مدیر سازمان اطلاعات ملی به او گزارش داده که روسیه با هدف تأثیر گذاشتن بر نتایج انتخابات حمله سایبری به کمیته ملی حزب دمکرات را ترتیب داده است، اما او دلیلی برای صحت این ادعا نمی‌بیند. ساعتی بعد درحالی‌که ترامپ هنوز در هواپیما و در مسیر پرواز از فنلاند به آمریکا بود، دن کوتس، مدیر سازمان اطلاعات ملی که از سوی خود ترامپ به این سمت منصوب شده در بیانیه‌ای بار دیگر بر صحت گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا تأکید کرد و گفت که جامعه اطلاعاتی این کشور به روشنی موضع خود را در مورد تلاش‌های ادامه دار و گسترده روسیه برای تضعیف دمکراسی در آمریکا مطرح کرده است. سازمان اطلاعات ملی آمریکا مسئولیت نظارت بر عملکرد 16نهاد اطلاعاتی این کشور را بر عهده دارد.  این برای نخستین بار است که سخنان دونالد ترامپ انتقادهای تند از هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه و طیف‌های مختلف فکری داخل و خارج آمریکا را برمی‌انگیزد. افراد مختلف واژه‌های مختلفی از «فضاحت‌بار» گرفته تا «شرم‌آور» و «خیانت‌آمیز» برای ترامپ و سخنانش در نشست هلسینکی استفاده کرده‌اند.


   پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان (جمهوریخواه)



هیچ تردیدی نیست که روسیه در انتخابات ما دخالت کرده و همچنان تلاش می‌کند دمکراسی ما را تحت الشعاع قرار دهد. هیچ برابری فکری میان آمریکا و روسیه وجود ندارد. آمریکا باید روسیه را به‌خاطر اقداماتی که انجام داده مورد مواخذه قرار دهد.

   جان مک‌کین، سناتور (جمهوریخواه)



نوع رفتار و سخنان ترامپ در نشست خبری هلسینکی، یکی از فضاحت‌بارترین اقدامات در قامت رئیس‌جمهور آمریکا بود. همراهی خودخواهانه، ساده‌لوحانه و اشتباه ترامپ با ولادیمیر پوتین در تکذیب دخالت در انتخابات را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان درک کرد. هیچ‌یک از روسای جمهور آمریکا این‌چنین کشور خود را در مقابل یک دیکتاتور، سرافکنده نکرده بود.

   جیمز کومی، رئیس پیشین اف‌بی‌آی (جمهوریخواه)



امروز روزی بود که رئیس‌جمهور آمریکا در خاک یک کشور خارجی در کنار یک آدم شرور، آدمکش و دروغگو ایستاد و پشت کشور خود را خالی کرد. آنهایی که وطن‌پرست هستند باید بایستند و رفتارهای این رئیس‌جمهور را رد کنند.

   جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا (دمکرات)



من 6 دهه در دستگاه‌های دولتی خدمت کرده‌ام اما هرگز سخنانی مثل آنچه امروز آقای ترامپ گفت نشنیده‌ام. مشکل،  ملاقات با یک کشور متخاصم نیست، من بارها این کار را کرده‌‌ام؛ اما موضوع این است که ترامپ تمام و کمال در برابر دروغ‌پردازی‌های پوتین تسلیم شد.

   جو بایدن، معاون باراک اوباما (دمکرات)



رئیس‌جمهور طی این 7روز فرصت داشت به متحدان ما نشان دهد آمریکا همچنان در کنار آنهاست؛ همانطور که طی 70سال گذشته بوده است. ترامپ ترجیح داد ادعاهای پوتین را بالاتر از تمامی نهادهای اطلاعاتی آمریکا قرار دهد.

   چاک شومر، سناتور (دمکرات)



اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در پذیرش ادعاهای پوتین برخلاف گزارش‌های نهادهای انتظامی، مقام‌های دفاعی و نهادهای اطلاعاتی احمقانه، خطرناک و موجب خفت است. رئیس‌جمهور خودش را برتر از کشور تصور کرده است. این سؤال بر سردر کاخ سفید قرار می‌گیرد که چطور می‌شود آقای ترامپ منافع روسیه را بالاتر از منافع آمریکا قرار دهد؟

   ولی نصر، استاد دانشگاه جان هاپکینز



آنچه ترامپ تاکنون برای روسیه انجام داده شامل اینهاست: تضعیف روابط دو سوی آتلانتیک، تضعیف اتحادیه اروپا، تضعیف ناتو و تحقیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا. او همزمان جمهوریخواهان را هم مجبور کرده از همه این اقدامات حمایت کنند.

   عزمی بشاره، متفکر فلسطینی



آمریکا هر قدر توانمند باشد به دوستان و متحدانش نیازمند است، اما مسیر فعلی ترامپ منجر به توسعه نفوذ چین و روسیه در تمامی پرونده‌های اختلافی غرب و شرق، ازجمله در خاورمیانه خواهد شد.

   عبدالله شایجی، استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت



تحولات این روزهای آمریکا درسی بزرگ برای ما (جوامع عربی) به‌شمار می‌رود؛ نباید همه تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد آمریکا قرار دهیم. به باور من فینال حقیقی جام‌جهانی در جریان دیدار ترامپ و روسیه برگزار شد؛ جایی که روسیه یک پیروزی تاریخی علیه ساختار سیاسی آمریکا به‌دست آورد و آمریکایی‌ها به بازنده بزرگ میدان تبدیل شدند.


روزنامه‌های سراسر جهان در پوشش خبری دیدار ترامپ و پوتین تقریبا همگی در یک نکته اتفاق نظر داشتند: پوتین برنده این دیدار بود.



روزنامه‌های آمریکایی

در آمریکا اکثر روزنامه‌ها تندترین توصیف‌ها را علیه ترامپ به‌دلیل سخنان و رفتارش در کنفرانس مطبوعاتی با پوتین به‌کار بردند. روزنامه نیویورک‌دیلی نیوز، رئیس‌جمهور آمریکا را به خیانت متهم کرد. در صفحه اول این روزنامه کاریکاتوری از ترامپ درحالی‌که دست در دست پوتین، هفت‌تیری را به سمت نماد آمریکا نشانه رفته، منتشر شده‌است.

تیتر اول روزنامه واشنگتن‌پست این بود: ترامپ حرف‌های پوتین را تکرار کرد. این روزنامه نوشت، ترامپ به رئیس‌جمهور آمریکا پیروزی دیپلماتیک انکارناپذیری هدیه کرد. منظور واشنگتن‌پست از هدیه دادن پیروزی از طرف ترامپ به پوتین، حرف‌های رئیس‌جمهور آمریکا علیه یافته‌های سرویس‌های اطلاعاتی این کشور درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکاست.

روزنامه‌های روسی

در روسیه روزنامه دولتی روسیاسکایا گزت در تحلیل دیدار روز دوشنبه پوتین و ترامپ نوشت: روابط میان آمریکا و روسیه بهبود یافته و دوستان نباید با هم بجنگند. به نوشته این روزنامه، در نتیجه مذاکرات روز دوشنبه میان سران آمریکا و روسیه، بسیاری مسائل رو به بهبود رفته‌است.

روزنامه‌های اروپایی

در فنلاند روزنامه کاپالهتی Kauppalehti تیتر نخست خود را اینطور انتخاب کرد: ترامپ صفر،  پوتین 1

روزنامه پرفروش دیگر فنلاند به نام هوفودستادبلادت تیتر زده‌است: پوتین: ترامپ گزینه مطلوب من (در انتخابات) بود.

در انگلیس روزنامه گاردین روی عکس دست دادن پوتین و ترامپ تیتر زده‌است: اتهام خیانت به ترامپ بعد از گفت‌وگو با پوتین.

اما روزنامه تایمز لندن که به جناح محافظه‌کار انگلیس تعلق دارد، مذاکرات ترامپ و پوتین را مفید توصیف کرده‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید