• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23557
+
-

ورود عربستان به بحران تابستانی عراق

حیدرالعبادی به‌منظور تأمین برق جنوب عراق، هیأتی را برای مذاکره به ریاض اعزام کرده است

خاورمیانه
ورود عربستان به بحران تابستانی عراق

اعتراضات عراقی‌ها در حالی وارد یازدهمین روز خود می‌شود که هنوز راه‌حلی برای پایان این بحران تابستانی پیدا نشده است. بخش قابل توجهی از شهروندان عراقی، به‌ویژه در استان‌های جنوبی از شرایط معیشتی خود ناراضی هستند، مرجعیت از اعتراضات مردم تلویحا حمایت کرده و اخیرا سران قبایل و عشایر جنوب، آمادگی خود را برای پشتیبانی از مردم اعلام کرده‌اند. در سوی مقابل اما عزم دولت و نهادهای امنیتی برای برخورد با آشوب‌ها جدی است. پس از برکناری رئیس پلیس نجف و شورای مدیریت فرودگاه نجف که به اهمال در برخورد با اعتراضات متهم شده بودند، طی دو روز اخیر گزارش‌های متعددی از عملکرد تند نیروهای امنیتی نسبت به معترضان در مناطق مختلف گزارش شده است؛ رویکردی که به‌نظر می‌رسد بعد از بیانیه دفتر حیدرالعبادی در ساعات پایانی روز دوشنبه تا اندازه قابل‌توجهی تشدید شده است. در این بیانیه، ضمن احترام به حق اعتراض مسالمت‌آمیز مردمی نوشته شده: امنیت اساس زندگی شهروندان عراق است؛ شهروندانی که به تازگی بخش‌های بزرگی از کشورشان را از اشغال گروه تروریستی داعش نجات داده‌اند. اراده‌ای وجود دارد که به‌دنبال ایجاد آشوب و بحران در عراق برای پیشبرد اهداف خود است، بنابراین نیروهای امنیتی موظف هستند با اینگونه اقدامات برخورد کنند.

بر این اساس استان‌های جنوبی، ازجمله نجف، کربلا، میسان، بصره، بابل و حتی پایتخت عراق طی روزهای گذشته شاهد جو امنیتی بی‌سابقه‌ای بوده است. از سوی دیگر، از ساعات پایانی روز دوشنبه، نیروهای امنیتی با ورود به منازل فعالان و معترضان عراقی اقدام به بازداشت این افراد کرده‌اند. به گفته پایگاه العربی الجدید، نیروهای امنیتی با استفاده از تصاویر منتشر شده در اعتراضات، چهره این افراد را شناسایی می‌کنند. با سخت شدن زمینه حضور اعتراضی در خیابان‌ها برای شهروندان عراقی، پدیده دیوارنویسی در برخی شهرهای این کشور، به‌ویژه بغداد افزایش یافته است. به گفته شبکه الجزیره، دولت هم‌اکنون با 2سلاح نیروهای امنیتی و وعده‌های اقتصادی برای بهبود وضع معیشتی مردم سراغ بحران جنوب رفته است. براساس گزارش این شبکه قطری، اگرچه رویکرد دولت عراق طی 2روز گذشته تا حدی منجر به کاهش ناآرامی‌های خیابانی در استان‌های جنوبی (به استثنای بصره) شده اما هیچ نشانه‌ای از رضایت مردمی نسبت به وضعیتی که به آن اعتراض داشتند دیده نمی‌شود و بعید نیست مجددا آتش اعتراض‌ها با جرقه دیگری شعله‌ور شود. به گفته سخنگوی دولت عراق، قرار است 3میلیارد دلار برای توسعه و به روز رسانی شبکه‌های محلی تولید برق، تأسیس ایستگاه‌های تصفیه آب و همچنین ایجاد شغل برای جوانان ساکن جنوب عراق اختصاص یابد. در جریان درگیری‌های روزهای اخیر در جنوب عراق، 5نفر کشته و بیش از 500نفر مجروح شده‌اند. تمام اینها در حالی است که احزاب شکست خورده در انتخابات پارلمانی اخیر عراق (به‌ویژه ائتلاف الوطنیه به ریاست ایاد علاوی و سلیم الجبوری) به‌دنبال استفاده از فرصت ناآرامی‌های جنوب برای تکرار درخواست خود مبنی بر ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن هستند. در این زمینه علاوی گفته است: راه‌حل منطقی برای عبور از این بحران، تشکیل دولت نجات ملی و مدیریت امور در این مقطع زمانی است تا فضا برای برگزاری مجدد انتخابات فراهم شود.

بازیگر جدید بحران تابستانی عراق

اما همزمان با انتشار گسترده اخبار مربوط به درگیری‌های داخل عراق، روز سه‌شنبه برخی منابع خبری گزارش‌های غیررسمی از مذاکرات دولت عراق با عربستان برای تأمین برق مورد نیاز استان‌های جنوبی این کشور منتشر کردند. براساس این گزارش‌ها، پس از گفت‌وگوی تلفنی حیدرالعبادی با یک مقام سعودی عالی‌رتبه، روز سه‌شنبه هیأتی متشکل از وزرای برق، نفت و برنامه‌ریزی به همراه مهندسین عراقی به ریاست قاسم الفهداوی، از سوی نخست‌وزیر این کشور برای مذاکره با مقامات عربستان برای تأمین برق جنوب راهی جده شده‌اند. شبکه العربیه به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده که مقام سعودی در گفت‌وگو با العبادی، آمادگی کامل کشور خود برای تأمین برق مورد نیاز استان‌های جنوبی عراق با شرایط مناسب را اعلام کرده است. این در حالی است که تا پیش از این، بخش مهمی از برق این مناطق توسط نیروگاه‌های ایران تأمین می‌شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید