• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23514
+
-

بحران مصنوعی

مذاکرات بر سر تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش ادامه دارد و در آخرین مرحله، کار به یک جلسه 4ساعته در روسیه، بعد از پایان فینال جام‌جهانی کشیده است. حرف و حدیث‌های زیادی درمورد محتوا و جزییات مذاکرات وجود دارد. برخی می‌گویند کی‌روش خواهان افزایش 40درصدی دستمزدش شده و بعضی هم می‌گویند او شرط گذاشته با صعود تیم‌ملی ایران به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، قراردادش به‌طور خودکار تا پایان جام‌جهانی2022 تمدید شود. این قبیل شایعات در این مرحله چندان قابل رد یا تایید نیست و باید منتظر ارایه اطلاعات دقیق‌تر از سوی مرجع رسمی باشیم. با این همه آنچه شکی درموردش وجود ندارد، نگرانی کارلوس کی‌روش برای بازیکنان سرباز تیم‌ملی است. مربی پرتغالی اخیرا گفته بود از یک سال پیش به او قول داده‌اند مشکل بازیکنان سرباز حل شود که هنوز این اتفاق رخ نداده. ظاهرا این فشار کی‌روش بوده که باعث شده وزیر ورزش به ستاد کل نیروهای مسلح نامه بزند و خواهان معافیت 7بازیکن تیم‌ملی ایران شود؛ اتفاقی که بازخورد چندان مثبتی بین افکار عمومی پیدا نکرد و خیلی‌ها آن را حمل بر تبعیض دانستند. با این همه، ظاهرا کی‌روش هنوز روی صدور کارت معافیت این بازیکنان اصرار دارد. خود مهدی تاج هم بعد از برگزاری جلسه 4ساعته در روسیه گفته یکی از دغدغه‌های اصلی کی‌روش درمورد این 7بازیکن است؛ اما به‌راستی آیا سرمربی تیم‌ملی حق دارد این‌قدر نگران این موضوع باشد؟

    مشکلی برای جام ملت‌ها نیست
قطعا شیوه فعلی اجرای قانون سربازی در ورزش ایران مشکلات زیادی دارد که خود رسانه‌ها هم به دفعات آن را نقد کرده‌اند، اما واقعیت آن است که حداقل در این مصداق خاص، این‌قدرها هم که کی‌روش وانمود می‌کند جای نگرانی نیست. الان 7بازیکن تیم‌ملی در آستانه مشمول شدن هستند، اما هیچ‌کدام هنوز دفترچه نگرفته‌اند و از معافیت‌های مختلف استفاده می‌کنند. 7نفری که وزارت ورزش (احتمالا به درخواست کی‌روش) خواهان معافیت آنها شده، سعید عزت‌اللهی، سردار آزمون، مجید حسینی، علیرضا جهانبخش، علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و علی قلی‌زاده هستند. هیچ‌کدام از این 7نفر برای حضور در جام‌جهانی روسیه مشکلی نداشتند و بسیار بعید است که 6ماه بعد هم برای حضور در جام ملت‌های آسیا در امارات با مانعی روبه‌رو شوند. الان تمامی این بازیکنان آزادانه دنبال انتخاب تیم‌های بعدی‌شان هستند. مهدی ترابی که با پرسپولیس بسته، قلی‌زاده به شارلوا پیوسته، بیرانوند دارد کارش را با سرخپوشان ادامه می‌دهد، عزت‌اللهی در اروپا مشغول است، جهانبخش مشتریانش را سبک و سنگین می‌کند، مجید حسینی پاسپورتش را از استقلال گرفت تا به گزینه حضور در لیگ ترکیه فکر کند و سردار آزمون هم همچنان با قربان بردیف ادامه خواهد داد! خب الان کدام‌یک از این بازیکنان با مشکل مواجه‌اند و ممکن است به‌خاطر سربازی در جام ملت‌ها غایب باشند؟ مگر می‌شود لژیونرهای ما برای بازی در باشگاه‌های‌شان از کشور خارج شوند و بیرانوند هم با پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند، اما هیمن نفرات نتوانند در امارات در خدمت تیم‌ملی باشند؟ اصلا فرض کنیم هر کدام از این 7نفر تا 6ماه بعد سرباز شوند؛ حتی در آن صورت هم مشکلی برای حضورشان کنار تیم‌ملی نیست و واقعا معلوم نیست کی‌روش چرا این‌قدر چنین مساله‌ای را بزرگ می‌کند؟

    اتفاق 4سال پیش فرق داشت
شاید آنچه الان کی‌روش را نگران کرده، احتمال تکرار اتفاق 4سال پیش باشد، اما یادمان باشد جنس حادثه‌ای که به محرومیت چند بازیکن تیم‌ملی از حضور در جام ملت‌های2015 در استرالیا منجر شد، به کلی فرق داشت. در آن زمان موج بزرگی از کارت‌های جعلی معافیت کشف شد و برخی از ملی‌پوشان هم به‌دلیل استفاده از چنین کارت‌هایی به مشکل خوردند. بنابراین این‌طور نبود که آنها فقط به‌خاطر مشمول شدن نتوانند در خدمت تیم‌ملی باشند. تازه همان زمان هم با پافشاری کی‌روش، به‌طور فرا قانونی و با الطاف ویژه مجوز حضور مهرداد پولادی و سروش رفیعی در استرالیا صادر شد و آنها کنار تیم‌ملی حضور پیدا کردند. بنابراین از هر زاویه‌ای که با ماجرا نگاه کنید روشن نیست چرا سرمربی پرتغالی در این مورد این همه 
بهانه‌گیری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید