• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23510
+
-

برخی‌ با شوآف در بوکس بزرگ شدند

علیرضا استکی دارنده مدال نقره آسیا که سابقه مربی‌گری در رده سنی بزرگسالان و جوانان تیم‌ملی را دارد. او این روزها از بوکس فاصله گرفته و بیشتر وقتش را صرف تمرین و آموزش امیر علی‌اکبری کشتی گیر سابق و ورزشگارMMA و دیگر سلبریتی‌های هنری می‌کند. استکی در گفت‌وگو با همشهری‌ورزشی از دلایل کنارگیری‌اش از فدراسیون گفته است، اینکه برخی از با بزرگ نمایی در نتایج صورت گرفته اجازه بررسی درست نتایج بوکس را نمی‌دهند. از سوی دیگر مساله جالب توجه عدم استفاده فدراسیون از همه سهمیه در نظر گرفته شده توسط کمیته المپیک برای بازی‌های جاکارتاست. استکی می‌گوید که آنها می‌خواهند با کم کردن تعداد بوکسورها، از اقدامات منفی احتمالی پیش گیری کنند. 
    از بوکس خیلی فاصله گرفتید این کارتان دلیل خاصی دارد؟
وقتی همه اختیارات را به یک نفر سپرده‌اند و یک نفر همه کاره شده است ترجیح می‌دهم در این فضا از بوکس فاصله بگیرم. البته من شاگردان خودم را دارم و فقط از فدراسیون فاصله گرفته‌ام. در این مدت برخی‌ها الکی با شوآف در بوکس بزرگ شدند که از نظر فنی آن‌قدر ضعیف هستند که دیدیم در مسابقات به ضعیف‌ترین بوکسورها  هم در همان دور اول باخته‌اند!
    با مسئولان فدراسیون ارتباط ندارید؟
آقای ثوری هرچند وقت یکبار لطف می‌کنند تماس می‌گیرند و صحبت می‌کنیم ولی با شرایط موجودی که در تیم‌ملی حاکم است اصلا امکان همکاری وجود ندارد. امیدوارم تیمی هم که به بازی‌های آسیایی می‌رود موفق باشد و بتواند دست پر به کشور بازگردد. احمدی‌صفا، سجاد کاظم‌زاده و شاهین موسوی بوکسورهایی خوبی هستند که می‌توانند در اندونزی صاحب مدال شوند ولی موضوع این این است که فدراسیون خیلی اصرار دارد که با 3بوکسور در مسابقات حاضر شود. برای من که شرایط را خوب می‌شناسم و از خانواده بوکس هستم این رفتارها عجیب و غیرحرفه‌ای است.
    مسئولان تیم معتقدند با توجه به اینکه اوزان سنگین در مسابقات حذف شده است کار سختی برای کسب مدال دارند پیش‌بینی شما چیست؟
تصمیم بر این شده است که تیم ایران  با 3بوکسور در جاکارتا رقابت کند که همین 3بوکسور هم با تجربه هستند ولی اینکه ما بترسیم با 7بوکسور در رقابت‌ها حاضر شویم اصلا درست نیست. آقایان می‌خواهند با 3بوکسور در مسابقات حاضر شوند و در صورت کسب مدال بگویند 70‌درصد موفق بودیم و با 3نماینده شرکت کرده بودیم! ولی اگر به کار خودمان مطمئن باشیم با 7بوکسور حاضر می‌شویم.
    فدراسیون‌ها در گرفتن سهمیه دخالتی ندارد و کمیته ملی المپیک سهمیه فدراسیون‌ها را 
مشخص می‌کند.
شما اگر به کارت اطمینان داشته باشی مدال‌ها را برای کمیته ملی  المپیک تضمین می‌کنید و قطعا کمیته هم با اعزام تمامی نفرات موافقت خواهد کرد‌. از حالا به شما می‌گویم تیم در جاکارتا نتیجه نگیرد می‌گویند تیم‌مان جوان بوده است ولی واقعیت این است که این بچه‌ها سال‌هاست در تیم‌ملی هستند و اصلا بی‌تجربه نیستند.
    به‌نظر شما تیم ما بی‌تجربه نیست؟
این حرف یک دروغ بی‌اساس است و از حالا دارند برنامه ریزی می‌کنند برای شکست احتمالی در جاکارتا اگر هم که مدال گرفتند آن زمان می‌گویند 70درصد موفیقت داشته‌ایم.
    فروتن گل‌آرا قراربود به بازی‌های آسیایی اعزام شود که این اتفاق رخ نداد نظرت در این‌باره چیست؟
بهتر بود به گل‌آرا اجازه می‌دانند در جاکارتا مسابقه دهد تا در این سال‌های آخرش دست پر از بوکس خداحافظی کند. بنظرم فروتن آماده شانس کسب مدال در 
جاکارتا را داشت.
    شما مشکل اساسی بوکس را در چه می‌دانید؟
مشخص است وقتی یک نفر می‌خواهد همه پست‌ها را داشته باشد نباید منتظر پیشرفت و حرکت رو به‌جلو در بوکس بود. در حال حاضر شرایط بهتر شده است یک زمانی بود که 9مربی و 6ورزشکار به مسابقات اعزام می‌شدند. 
  سه از پنج 
فدراسیون بوکس از 5سهمیه خود برای بازی‌های آسیایی استفاده نکرد. این مساله از آنجا جالب توجه است که تقریبا همه فدراسیون‌های ورزشی به‌دنبال افزایش سهمیه بودند. اما این تصمیم پشت صحنه‌ای نیز دارد که کمتر بیان می‌شود. 
با تصمیم هیات اجرائی بازی‌های آسیایی جاکارتا قرار شده بود، مسابقات رشته بوکس در 7وزن برگزار شود. این جابه‌جایی وزن‌ها برای بازی‌های آسیایی کاملات به ضرر ایران بود. چه آنکه برخی از اوزان سنگین وزن حذف می‌شد و این درحالی است که مشتزن‌های ایران همیشه در اوزان سنگین وزن موفق بوده‌اند به‌عنوان مثال در اینچئون در سال2014 بوکسورهای ایران موفق شدند دو‌مدال نقره و یک‌مدال برنز کسب کنند. سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران که نسبت به این مساله معترض بود، می‌گوید که: «این اجازه ای بود که شورای المپیک آسیا به کشور میزبان داده بود که به‌علاوه اضافه کردن برخی از رشته‌های ورزشی ،در چینش وزنی رشته‌های ورزشی که دوست دارد، تغییرات ایجاد کند.» این امتیاز کشور‌های میزبان داده می‌شود حتی اگر به ضرر برخی از کشورهای دیگر باشد. با این حال کمیته ملی المپیک در رشته بوکس با مساعدت تمام سهمیه‌های این فدراسیون را افزایش داد؛ در ابتدا قرار بود تیم‌ملی بوکس با 3نماینده در مسابقات حاضر شود اما تعداد سهمیه‌ها به 5نفر افزایش پیدا کرد که این خبر در سایت‌ فدراسیون ورزشی هم بازتاب داده شد. ولی پس از مدتی این سهمیه به 3نفر کاهش پیدا کرد. گفته می‌شود، فدراسیون بوکس به‌دنبال این است که با ورزشکارانی که امید مدال دارند به مسابقات اعزام شود تا اگر نتیجه خوبی نگرفت، تعداد زیاد ورزشکاران به چشم نیاید و یا اگر نتیجه گرفت هم از نظر کیفی امتیاز بیشتری کسب کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید