• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23506
+
-

ترمز مالیاتی کارساز نبود، سکه دوباره رشد کرد

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید بیشتر خریداران سکه شبه‌دولتی بوده‌اند

ترمز مالیاتی کارساز نبود، سکه دوباره رشد کرد

ممنوعیت واگذاری نامحدود سکه

بختیار همچنین از بررسی طرح دوفوریتی ممنوعیت واگذاری نامحدود سکه در قوه مقننه خبر داد و گفت: نمایندگان مجلس طرحی دو فوریتی با موضوع ممنوعیت واگذاری نامحدود سکه تهیه کرده‌اند. این طرح پس از پایان تعطیلات مجلس در دستورکار مجلس قرار گرفته و به‌صورت دو فوریتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ترمز مالیاتی کارساز نبود. از روز گذشته همزمان با آغاز پیش فروش سکه قیمت آن دوباره وارد روند صعودی شد ضمن اینکه براساس اظهارات یک نماینده مجلس مشخص شده عمده خریداران سکه شبه‌دولتی بوده‌اند. به گزارش همشهری، روز دوشنبه وزیر اقتصاد اعلام کرد از سودهای اتفاقی مالیات دریافت خواهد شد  و این موضوع شامل خریداران سکه و ارز هم می‌شود. این خبر در مبادلات روز دوشنبه به کاهش 60هزار تومانی قیمت سکه در بازار منجر شد و رویه نزول تا ظهر دیروز هم ادامه داشت اما بعد از آن یعنی از ظهر دیروز قیمت سکه دوباره وارد یک روند صعودی شد و قیمت‌ها حتی تا 105هزار تومان هم رشد کرد.  این رشد قیمت که با تحویل990هزار سکه پیش فروش سه ماهه سکه مصادف بود تا آنجا ادامه یافت که قیمت هر سکه بهار آزادی 2درصد و هر سکه امامی 8/3درصد افزایش یافت و به 2میلیون و850هزار تومان رسید. درعین حال دیروز از دریافت مالیات از سکه‌های پیش فروش شده خبری نبود.

شبه دولتی‌ها؛ خریداران سکه 

اما در شرایطی که این روز‌ها جو پلیسی بر اقتصاد حاکم شده و بگیروببند‌ها ادامه دارد، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس از وابستگی خریداران سکه به نهادهای شبه‌دولتی پرده برداشت.  در طول 2دهه گذشته عموما بعد از پایان تلاطم‌های اقتصادی و سقوط و نزول‌های قیمت مسکن، طلا و ارز مشخص می‌شود بانک‌های بزرگ و برخی نهاد‌های عمومی نقش زیادی در سفته بازی در این بازار‌ها داشته‌اند این بار هم یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از این موضوع پرده برداشته، اما نامی از آنها نبرده و هویت آنها را نامشخص باقی گذاشته است. در همین رابطه علی بختیار با بیان اینکه توزیع سکه به‌صورت متوازن انجام نشده، گفته است: بخش اعظم خریداران سکه بانک‌های دولتی، خصوصی، مؤسسات و شرکت‌های شبه دولتی و مؤسسات وابسته و تحت نظارت دولت هستند. به گفته او هدف بانک مرکزی این بوده که بازار سکه و عرضه و تقاضا در این بازار را کنترل کند.  عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه با این نحوه توزیع بازار سکه و ارز کنترل نخواهد شد، یادآور شد: یک شخص حقیقی و حقوقی 30هزار یا 20هزار سکه خریداری کرده و 60تن طلا در این واگذاری سکه جابه‌جا شده؛ اما بانک مرکزی به اهداف مدنظر خود برای ساماندهی بازار دست نیافته است. نماینده مردم گلپایگان در مجلس افزود: بانک مرکزی در بحث توزیع سکه تخلف کرده و برنامه‌ریزی دقیقی انجام نداده است که این موضوع در داخل کشور قابل پیگیری بوده و مجلس نیز آن را پیگیری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید