• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23479
+
-

هشدار به سودجویی‌های پیامکی

گفتگو
هشدار به سودجویی‌های پیامکی

ارسال انبوه پیامک‌ها با مضامینی مانند ارائه اینترنت رایگان یا فروش کالا و خدمات ازجمله گلایه‌های مشترکان اپراتورهای تلفن همراه است. با ابوذر مهرمنش، مدیرکل خدمات ارزش افزوده شرکت ارتباطات سیار ایران گفت‌وگو کرده‌ایم:

پیامک‌های تبلیغاتی و سودجویانه ناخواسته در چه بستری برای مشترکان ارسال می‌شود؟

این پیامک «فرد به فرد» بوده و هیچ سامانه‌ای در اپراتورها برای ارسال اینگونه پیامک‌ها وجود ندارد؛ یعنی اینکه فرد می‌تواند با خرید سیمکارت اینگونه پیامک‌ها را روزانه برای حدود 300 تا 400نفر ارسال کند. اما درصورتی که تعداد این پیامک‌ها که به‌طور همزمان و با مضمون یکسان ارسال می‌شود از تعداد روزانه 500پیامک فراتر رود، شرکت ارتباطات سیار از طریق سامانه‌ای که برای شناسایی پیامک‌های تجاری دارد، ارسال اینگونه پیامک‌ها را قطع می‌کند. اما از آنجا که ما اجازه دخالت در محتوای پیامک‌ها را نداریم برخی این پیامک‌ها را با چند خط موبایل ارسال می‌کنند.

شماره تلفن مشترکان دریافت‌کننده این پیامک‌ها چگونه در دسترس سودجویان قرار می‌گیرد؟

 این شماره به‌صورت کاملا رندوم انتخاب می‌شود و اپراتورهای تلفن همراه هیچ دیتا بیسی را برای ارسال این پیامک‌ها در اختیار اینگونه افراد قرار نمی‌دهند، همچنین این امکان وجود دارد که فهرست شماره تلفن افراد را به طرق مختلف به‌دست آورد. در واقع این اقدام مصداق تبلیغات نامناسب یا سودجویی است که افراد مذکور برای کسب منافع نامشروع اتخاذ می‌کنند.

تفاوت این پیامک‌ها با پیامک ارسال شده برای ارائه خدمات ارزش افزوده چیست؟

اگر این پیامک‌ها از طریق سامانه‌ها یا سرویس‌ ارزش افزوده  اپراتورهای تلفن همراه سرشماره مشخصی دارد که بعد از فرستادن یک پیام مشخص، مشترک مجددا پیغام جدیدی را از سامانه مرکزی دریافت می‌کند که حاوی تأیید دو‌مرحله‌ای است و در آن کاملا شرایط و محتوای سرویس ارائه شده و هزینه آن توضیح داده شده و حتی بعد از ثبت نام دستورالعمل انصراف و لغو دریافت اینگونه خدمات مشخص شده است. اما پیامک‌های فردی حاوی اقدام اولیه است و بعد از تأییدیه‌های بعدی، مشترکان پیام مفصلی را دریافت می‌کنند که امکان سودجویی ارسال‌کنندگان پیامک را فراهم می‌سازد. اگر این پیامک‌ها انبوه و ساماندهی شده باشد امکان کنترل و قطع خدمات وجود دارد. با وجود این، درصورتی که گزارشی در زمینه سودجویی از طریق این پیامک‌ها دریافت کنیم نسبت به قطع سرویس و بستانکار کردن مشترکان عضو این سرویس به‌رغم اینکه با آگاهی عضو شده‌اند، اقدام می‌کنیم.

مبنای ارسال پیامک اخیر ارتباطات سیار و هشدار به مشترکان در سودجویی از طریق ارائه اینترنت رایگان چه بوده است؟

ارتباطات سیار با این پیامک صرفا خواسته تا به مشترکان اطلاع‌رسانی کند که درصورت مشارکت با دریافت چنین پیامک‌هایی متحمل هزینه می‌شوند و بهتر است اینگونه پیامک‌ها را با دقت مطالعه کنند. این پیامک‌ها کاملا فرد به فرد است و ارتباطی به اپراتورها ندارد. با وجود این، براساس فرایند کنترلی که زیرنظر رگولاتوری داریم نسبت به آگاهی بخشی از طریق ارسال این پیامک اقدام کرده‌ایم و امکان اقدامی موازی برای مقابله با چنین سودجویی پیامکی نداشته‌ایم تا بخواهیم با ارسال پیامک رفع تکلیف کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید