• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23454
+
-

مترو شیراز تأمین اعتبار می‌شود

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز: شهرداری به‌صورت تهاتری در ازای هزینه‌ها و دستمزد، به پیمانکاران زمین واگذار می‌کند

مترو
مترو شیراز تأمین اعتبار می‌شود

امیر عفاف| شیراز - خبرنگار: 

«حسن مرادی» از اواسط خرداد ریاست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز را عهده‌دار شد. مرادی بعد از عهده‌دار شدن این مسئولیت، برای اولین بار با روزنامه همشهری گفت و گو کرد و پس از تشریح وضعیت مترو شیراز به اختصار از چشم‌انداز سازمان حمل و نقل ریلی شیراز گفت که در ادامه می‌خوانید:


چند ایستگاه خط یک هنوز به بهره برداری نرسیده است؟

برای خط یک 20 ایستگاه در نظر گرفته شده که تاکنون 16 ایستگاه به بهره برداری رسیده است. 2 ایستگاه نیز آماده بهره برداری است که امیدواریم تا یک ماه آینده یا حداکثر در هفته دولت به بهره برداری برسند. ایستگاه امام حسین (ع) تا پایان امسال و ایستگاه وکیل نیز تا اوایل سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

دلیل طولانی شدن عملیات اجرایی ایستگاه وکیل چیست؟

ایستگاه وکیل در محلی واقع شده است که از ابتدا مشکلات عملیاتی و اجرایی داشت. این ایستگاه در بافت تاریخی شیراز قرار گرفته است و سعی می‌کنیم از نظر معماری، طرحی برای آن در نظر بگیریم که با این منطقه سنخیت و همخوانی داشته باشد. جدا از وسواسی که برای طراحی آن وجود دارد، موضوع تملک برای ایجاد دروازه‌ها نیز در زمانبر شدن بهره برداری از ایستگاه وکیل مؤثر بوده است.

هزینه تملک برای ایجاد این ایستگاه چقدر بوده است؟

در مجموع حدود 700 میلیارد ریال بوده که بخش زیادی از آن انجام شده است. البته برای شروع کار لازم نیست تملک به صورت کامل انجام شود. با تأمین اعتبار می‌توانیم یک دروازه را به بهره برداری برسانیم و دروازه‌های دیگر را به سال آینده موکول کنیم.

شرایط اقتصادی کشور خللی در عملیات اجرایی قطار شهری ایجاد نکرده است؟

به تبع وضعیت اقتصادی کشور، قطار شهری نیز با مشکلاتی مواجه شده است.

برای عبور از بحران‌های مالی و تأمین بودجه چه راهکارهایی را مد نظر قرار داده‌اید؟

 چند محور برای تأمین اعتبار در نظر گرفته شده است: نخست بودجه‌ای است که سالیانه تحت عنوان اعتبارات سنواتی تخصیص داده می‌شود و البته مقدار آن در برابر هزینه‌های قطار شهری قابل توجه نیست. اما محور دوم که با حمایت شهرداری و دولت در سال‌های گذشته انجام شده و تاثیرگذار بوده، فروش اوراق مشارکت است. امسال نیز این مسیر را ادامه خواهیم داد که هم اکنون مراحل نهایی را سپری می‌کند. امیدواریم با موافقت بانک مرکزی 7هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت واگذار شود. در کنار این موارد استفاده از فاینانس نیز مد نظر قرار داده شده است که امیدواریم ثمربخش باشد. در این بین، شهرداری نیز از طریق تهاتر زمین در تأمین هزینه‌ها نقش مهمی ایفا کرده است.

یعنی به پیمانکارها در ازای هزینه‌ها و دستمزد، زمین واگذار می‌شود؟

بله، گاهی اوقات از این طریق هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم که این موارد در خط 2 بیشتر خواهد بود. صندوق توسعه ارزی نیز قرار است مبلغ 30 میلیون دلار پرداخت کند تا عملیات اجرایی پروژه‌ها تسریع شود. البته بودجه‌های مذکور فقط صرف عملیات اجرایی خواهد شد و همه هزینه‌های بهره برداری بر عهده شهرداری است.

عملیات اجرایی خط 2 در چه وضعیتی به سر می‌برد؟

از 2 تی بی ام در خط 2 استفاده می‌شود که یکی از آنها به چهارراه رحمت رسیده و تا 2 یا 3 هفته آینده طی مراسمی وارد ایستگاه رحمت می‌شود. تی بی ام دیگر در ایستگاه دولت قرار دارد که این 2 دستگاه تاکنون بیش از 6 کیلومتر در خط 2 حفاری کرده‌اند. در بعضی از ایستگاه‌ها سازه نگهبان نیز زده شده است؛ خاکبرداری ایستگاه شکوفه تمام شده است و از آن به عنوان شفت پشتیبانی تی بی ام استفاده می‌شود. پس از رسیدن تی بی ام‌ها به ایستگاه رحمت شفت تخلیه و تجهیزات تخلیه خاک و پشتیبانی تی بی ام‌ها به ایستگاه رحمت منتقل می‌شود. ظرف چند ماه آینده نیز ریل گذاری این خط را آغاز می‌کنیم.

فاز اول خط 2 چه زمانی به بهره برداری می‌رسد؟

امیدواریم 2 تا 3 سال آینده فاز اول این خط به بهره برداری برسد. البته این مهم به شرایط مالی پروژه بستگی دارد و هر اندازه تقویت مالی بیشتر شود، طولی که به بهره برداری خواهد رسید نیز افزایش می‌یابد. عملیات اجرایی چند ایستگاه خط 2 به صورت زیرزمینی انجام می‌شود، مثلاً ایستگاه پانزده خرداد کاملاً به صورت زیرزمینی انجام می‌شود، زیرا نمی‌توانیم مزاحمت ترافیکی ایجاد کنیم. عملیات اجرایی ایستگاه‌های امام حسین (ع) و استقلال نیز دشوار بوده که هم اینک بخش‌هایی از آن در حال انجام است.
قسمتی از تونل خط 2 رودخانه خشک را قطع می‌کند. این موضوع به لحاظ فنی مشکل آفرین نیست؟
کارشناسی‌های لازم انجام شده است و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد. دستگاه تی بی ام در اهواز از زیر رود کارون عبور کرده و اشکالی به وجود نیامده است.

توسعه غربی خط یک چه مرحله‌ای را سپری می‌کند؟

مطالعات نهایی این خط انجام شده و شیوه اجرایی آن در دست بررسی است. سعی می‌کنیم این پروژه در سال جاری کلنگ زنی شود.
زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه قرار است در این خط از مترو سبک استفاده شود، به گوش می‌رسد.
فعلاً برنامه این است که از مترو سنگین استفاده کنیم؛ در آینده تعدادی از قطارهای موجود به سمت غرب و تعدادی به سمت خیابان معالی آباد حرکت خواهند کرد. بعد از اینکه تعداد مسافران خط افزایش یافت، بعد از تغییرات فنی از این خط به صورت مستقل بهره برداری می‌کنیم.

به عنوان رئیس جدید سازمان حمل و نقل ریلی چه چشم‌اندازی را برای خود ترسیم کرده‌اید؟

در خصوص تعداد خطوط و کلیت قطار شهری قرار نیست تغییراتی اعمال شود. اما طی این سال‌ها تجربیات خوبی در زمینه طراحی، اجرا و بهره برداری کسب کرده‌ایم و این تجربیات می‌توانند سر منشأ تغییراتی مانند تسریع در زمانبندی اجرای پروژه‌ها باشند. نباید راه اندازی خط 2 نیز مانند خط یک حدود 17 سال به طول انجامد. استفاده از تجربیات و به کارگیری جوانان می‌تواند منجر به بهبود کیفیت و کمیت شود و در نتیجه کاهش هزینه‌ها را به دنبال داشته باشد. ناگفته نماند که اگر هر فرد دیگری نیز برای مدیریت این مجموعه انتخاب می‌شد از تجربیات گذشته برای کوتاه کردن زمان بهره برداری، کاهش هزینه‌ها و در نهایت کسب رضایت بیشتر شهروندان استفاده می‌کرد.

با تغییر ساعت کاری ادارات، زمانبندی حرکت قطارها نیز تغییر کرده است؟

بله، ساعت حرکت قطارها تغییر کرده است و از ساعات اولیه صبح به شهروندان خدمات ارائه می‌شود. اما ساعت اتمام مانند سابق بوده و تنها زمان سرویس‌دهی مترو بیشتر شده است.

در پایان اشاره به نکته‌ای را ضروری می‌دانید؟

از رسانه‌ها توقع داریم انتقادات و پیشنهادهای شهروندان را با ما در میان بگذارند تا با رفع مشکلات، سطح رضایتمندی مردم افزایش یابد. روابط عمومی سازمان در این زمینه به شدت پیگیر موضوعات است و باید به این نکته توجه کرد که انتقادات و پیشنهادها می‌تواند تأثیر فراوانی در ارتقای خدمات قطار شهری داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید