• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23452
+
-

قطع آب 13 مدرسه بدهکار

در تابستان علاوه بر برنامه‌های فرهنگی برای دانش‌آموزان کلاس‌های جبرانی نیز برپا می‌شود

آموزش ‌و پرورش
قطع آب 13 مدرسه بدهکار

الهه رمضان‌پور | گرگان ـ خبرنگار:

تابستان فصل تعطیلی مدارس است با این حال برخی از دانش‌آموزان برای گذراندن کلاس‌های جبرانی در گرمای تیر و مرداد هم به مدرسه می‌روند. در کنار آنان خانواده بسیاری از سرایداران مدارس هم در همین محیط زندگی می‌کنند. به این ترتیب و در چنین شرایطی مدارس در تابستان چندان هم تعطیل نیستند و همچنان به امکانات نیاز دارند. امسال اما به دستور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان، آب آشامیدنی 13 مدرسه در شهر گرگان به دلیل بدهی قطع شده است. 
این درحالی است که وزیر نیرو پیش از این درباره بدهی چند 10 میلیاردی مدارس به وزارت نیرو بابت هزینه‌های آب و برق و احتمال قطعی آن به دلیل معوق ماندن بدهی‌ها گفته بود: قطعی آب و برق مدارس به دلیل بدهی خط قرمز ماست و احتمال قطعی آب و برق مدارس به دلیل بدهی معوق صفر است. 
وی صراحتا اعلام کرده بود برای وصول بدهی‌های آب و برق هیچگاه مستقیم به سراغ مدارس نخواهیم رفت. 


قطع آب دستور بود

مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان در این باره می‌گوید: قطع آب آشامیدنی مدارس شهر گرگان که بدهی معوق داشتند، به دستور مستقیم مدیرعامل شرکت انجام شده است. 
«رقیه ایوبی» می‌افزاید: برخی از این مدارس بیش از یک سال است که آب‌بهای خود را پرداخت نکرده‌اند و با وجود اخطاریه‌های این شرکت هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است به همین منظور هفته گذشته آب آشامیدنی این مدارس قطع شد. 
به گفته او، آب‌بهای مدارس با کاربری آموزشی محاسبه می‌شود یعنی مبلغ آب‌بهای مدارس با پایین‌ترین نرخ محاسبه می‌شود اما متاسفانه مدیران مدارس حاضر نیستند همین مبلغ را پرداخت کنند و بیش از یک سال است که مدارس بدهی معوق خود را پرداخت نکرده‌اند. 
وی ادامه می‌دهد: در طول سال تحصیلی به دلیل حضور دانش‌آموزان امکان قطعی آب مدارس وجود ندارد اما با قطعی آب در این فصل، مدیران مدارس می‌توانند تا قبل از آغاز سال تحصیلی بدهی معوق مدارس را پرداخت کنند. 


آموزش‌وپرورش و اداره کل نیرو باید همکاری می‌کردند

مدیر یکی از مدارسی که آب آشامیدنی آن قطع شده است به همشهری می‌گوید: قطع آب مدارس درست نیست و انتظار می‌رفت قبل از قطع آب مدارس 2 اداره کل آموزش‌وپروش و نیرو با یکدیگر مذاکره می‌کردند. 
وی که تمایل ندارد نامی از وی ذکر شود، می‌افزاید: نزدیک به یک هفته است آب آشامیدنی مدرسه به علت بدهی قطع شده است این در حالی ‌است که ما در فصل تابستان علاوه بر دوره‌های جبرانی، برای دانش‌آموزان کلاس‌های آموزشی، فرهنگی و ورزشی نیز داریم. حضور 2 روز در هفته همکاران در مدرسه و همچنین اسکان فرهنگیان از جمله تکالیف ادارات کل آموزش‌وپروش در هر استان است که با این اقدام غیراخلاقی از سوی شرکت آب و فاضلاب استان سرگردان شده‌ایم. 

به گفته این مدیر مدرسه، با سرانه ناچیزی که اداره آموزش‌وپرورش واریز می‌کند و با وجود اینکه در بخشنامه‌ها صراحتا دریافت هر وجهی از والدین دانش‌آموزان غیرقانونی تلقی می‌شود، یکی از دغدغه‌های مدیران مدارس نحوه پرداخت هزینه‌های جاری مدارس به ویژه قبوض آب، برق و گاز است که همواره یکی از اصلی‌ترین معضلات در آموزش‌وپرورش بوده و هست. 
وی بیان می‌کند: خوشبختانه براساس تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس مقرر شد از ابتدای امسال مدارس از پرداخت بهای آب، برق و گاز معاف شوند این تصمیم‌گیری نشان‌دهنده معضلات و گرفتاری‌های مدارس در پرداخت قبوض آب، برق و گاز است که با معافیت مدارس بار سنگینی از دوش مدیران مدارس برداشته می‌شود. 
وی ادامه می‌دهد: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب باید قبل از هر اقدام قهرآمیزی با تعامل بیشتر با آموزش‌وپرورش، این مشکل را به طور مسالمت‌آمیز حل می‌کرد. 
برای اولین بار نیست که آب مدرسه‌ها در گرگان از سوی شرکت آب و فاضلاب استان قطع شده است. در بهمن سال گذشته شاهد قطعی آب آشامیدنی مدارس در شهر علی‌آباد کتول بوده‌‎ایم که با مداخله فرماندار این شهر مشکل رفع شد.


مشکلات بی‌پایان مدارس

یک کارشناس امور آموزشی می‌گوید: مشکلات مالی در مدارس به حدی زیاد است که گاهی از توان مدیریت یک مدرسه خارج می‌شود. موضوعی که باید در صدر برنامه‌های کلان کشور به آن پرداخته شود. اگر به کشورهای توسعه‌یافته دنیا نگاه کنید می‌بینید که در تقسیمات اعتباری بخش آموزش بیشترین سهم را داراست در حالی که در ایران این طور نیست. 
«سعدی محمدی» ادامه می‌دهد: مشکلات اعتباری به ویژه در بخش آموزش موضوعی پنهان نیست بنابراین این انتظار وجود دارد که چنین مشکلاتی به جای رفتارهای قهری، با گفت‌و‌گو و ارائه راه‌حل بررسی شود. متاسفانه به نظر می‌رسد شرکت آب و فاضلاب شهری به راحتی اقدام به قطع آب مدارس می‌کند.

 بدون در نظر گرفتن این موضوع که علاوه بر اینکه در قبال نظام آموزشی این رفتار را انجام می‌دهد، مدرسه جایی است که کودکان و نوجوانان ما در آنجا تردد می‌کنند. قرار نیست فشار چنین اتفاقاتی به کودکان و حتی والدین تحمیل 
شود. او می‌گوید: در بدترین حالت ممکن و اگر بدهی‌های مدارس از حدود متعارف بگذرد و به معضلی مالی برای این سازمان تبدیل شود، این شرکت باید موضوع را به استاندار به عنوان مدیر ارشد استان گزارش کند تا با رایزنی این مشکل حل شود. رفتار قهری در برابر مدرسه هیچ جای دنیا پسندیده نیست. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید