• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23446
+
-

قلب تپنده گردشگری شهر

آنا مغانلو| اردبیل- خبرنگار

دریاچه شورابیل به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه درون شهری کشور ظرفیت آن را دارد که به قلب تپنده گردشگری شهر اردبیل تبدیل شود، چراکه با مزیت‌هایی که این دریاچه در داخل شهر اردبیل دارد، می‌تواند در صورت تدوین برنامه‌ای منظم برای توسعه مناطق اطراف این دریاچه همراه با حفظ محیط زیست طبیعی،  آوازه زیبایی و ویژگی ممتاز خود را در کشور طنین انداز کند.

با وجود چنین ظرفیت عظیمی، متاسفانه تاکنون از این فرصت بی‌نظیر برای توسعه شهر اردبیل به درستی استفاده نشده و حتی گاه این فرصت به تهدید نیز تبدیل شده است. کارشناسان شهری معتقدند امروزه برای توسعه گردشگری یک منطقه فراهم کردن اقدامات و امکانات ابتدایی چون فضای سبز، نور و شهربازی کافی نیست، بلکه باید با ابتکار و ایده‌های نو نظر گردشگران را جلب کرد. این در حالی است که در حال حاضر گردشگری شورابیل لنگ امکانات اولیه است و شایسته است که امکانات تفریحی و گردشگری منحصر به فرد و متمایزی در شورابیل تدارک دیده شود تا مزیت این منطقه را نسبت به مناطق گردشگری دیگر شهرها پررنگ‌تر کند.  

ظرفیت گردشگری بزرگ‌ترین دریاچه داخل شهری کشور در شهر اردبیل در حالی مورد غفلت قرار گرفته است که در شهرها و مناطق دیگر با ایجاد دریاچه‌های مصنوعی و حتی آبشارها برای جذب گردشگر اقدام کرده‌اند و تا حدود زیادی موفق نیز بوده‌اند. مدیر عمرانی پروژه‌های شهرداری اردبیل می‌گوید: طراحی ورودی و خروجی جدیدی را برای مجتمع شورابیل برنامه‌‌ریزی کرده ایم و امیدواریم شورابیل را به بهترین فضای تفریحات سالم برای شهروندان و گردشگران حاضر تبدیل کنیم. «مهرداد شفاده» با اشاره به توجه به زیرساخت‌ها و همچنین ذخایر فرهنگی و اجتماعی در شهر اردبیل، می‌افزاید: با برنامه‌ریزی و اقداماتی که انجام داده‌ایم تلاش می‌کنیم تا مجتمع بزرگ شورابیل را هم‌راستا با فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری متحول‌تر کنیم.

شفاده با اشاره به محق بودن گلایه‌های شهروندان در خصوص نبود فضای تفریح کافی و مناسب در شهر اردبیل اظهار می‌کند: شهر اردبیل دارای اب و هوای سردسیری است و باید امکانات مناسب شهری برای فصل سرد برای تفریح و رفاه شهروندان فراهم شود. وی درباره جزئیات طرح‌های در نظر گرفته شده برای توسعه منطقه گردشگری شورابیل اظهار می‌کند: هدف کلی در طراحی پروژه‌ها، هدایت گردشگران به سمت این دریاچه است که این هدف با انجام عملیات کمربندی دور شورابیل محقق می‌شود تا گردشگرانی که از ورودی تبریز وارد اردبیل می‌شوند، به سمت این دریاچه سوق داده شوند. شفاده می‌افزاید: در طراحی امکانات اطراف شورابیل سعی می‌کنیم مکان‌های مختلف برای سلیقه‌های متفاوت طراحی کنیم تا امکانات ورزش، محل تفریح خانوادگی در محیط باغی و شهربازی فراهم باشد. شورابیل به نمادی از عملکرد تصمیم گیران شهری تبدیل شده است و تحول این مجتمع شهری و گردشگری می‌تواند کارنامه خوبی برای ارزیابی مسئولان ذیربط باشد. انتظار می‌رود با محقق شدن برنامه‌ها و طرح‌های پیش بینی شده، روزهای خوشی در انتظار تنها دریاچه داخل شهری کشور باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید