• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23444
+
-

محدودیت صادرات برق خراسان رضوی

حسین محمودی| معاون برنامه‌ریزی برق منطقه‌ای خراسان رضوی:

شبکه برق منطقه ای خراسان از طریق یکی از پست‌ها در منطقۀ تربت‌جام به شبکه 132 کیلو ولت با کشور افغانستان (شهر هرات) ارتباط دارد و بر اساس قراردادی که زمانی میان دو کشور منعقد شده است، برق ایران به این کشور صادر می‌شود. با توجه به ظرفیتی که این شبکه منطقه‌ای دارد، در قالب قراردادی از پیش منعقد شده، ما حداکثر می‌توانیم 100 مگاوات برق به آن کشور صادر کنیم. با این حال، این داد و ستد انرژی در شرایط مختلف، شکل متفاوتی به خود می‌گیرد.  
 اگر چه در استان خراسان رضوی، تراز تولید برق به صورت مثبت است، اما در فصولی از سال مانند تابستان که در استان از نظر مصرف انرژی دچار مشکل باشیم، صادرات خود به کشور همسایه را محدود یا جریان آن را قطع خواهیم کرد. در چند روز گذشته، به دلیل یاد شده، تبادل برق از سوی ما متوقف شده است. 

از آن جا که تراز تولید برق ما به صورت مثبت بوده است، باید به شبکه داخل کشور کمک‌‌رسانی کنیم، تا شبکه سراسری ما از نظر مصارف داخلی با مشکل رو‌به‌‌رو نشود و خاموشی‌ها نیز به حداقل برسد. اگر کمبودی در زمینه تامین نیروی برق در داخل کشور داشته باشیم، بر اساس قراردادها تبادلات ما محدود یا قطع خواهد شد، اما در سایر فصول غیر از تابستان، ما این ظرفیت را داریم که برق را به کشور افغانستان صادر کنیم. ادامه روند صادرات برق به تنهایی از لحاظ اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی ارتباط خوبی  برای دو کشور ایران و افغانستان 
ایجاد می‌کند.
 کشور پاکستان، همسایه دیگر ما نیز متقاضی دریافت نیروی برق از استان ما است، اما هنوز میان دو کشور از این نظر ارتباطی برقرار نشده است. امسال به دلیل محدودیت بارشی که در کشور جریان داشت، نیروگاه‌های برق آبی ما، به اندازه‌ای که برنامه‌ریزی شده بود، نتوانستند تولید برق مورد انتظار را محقق کنند و حدود  4 یا 5 هزار مگاوات در شبکه برق کشور با کمبود مواجه شدیم. 

 اگر بارش‌های جوی مانند سال‌های قبل هر چند کم‌تر از امسال هم ادامه می‌یافت و در پشت سدهای خوزستان و کردستان آب ذخیره می‌شد، می‌توانستیم از نیروگاه های برق‌آبی آن سدها در تامین برق این مناطق استفاده کنیم. در حال حاضر به دلیل کمبود آب پشت سدها و بارش‌های کم جوی در شبکه برق کشور با کمبود مواجه هستیم که با همراهی مردم در مصرف برق، این مشکل رفع خواهد شد. در سایر فصول سال در کشور ما تولید مازاد نیز صورت می‌گیرد. اگر بتوانیم این انرژی را صادر کنیم، درآمد ارزی و ارزش افزوده خوبی برای کشور و استان خود به ارمغان خواهیم آورد. در باقیمانده تابستان که گرما اوج خواهد گرفت، در صادرات ما محدودیت ایجاد می‌شود. به گونه‌ای که برق حتی چند روزی هم قطع شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید