• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23328
+
-

یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های سوخت جنوب غرب تهران متروکه است

جایگاه سوخت‌رسانی به معتادان!

جایگاه سوخت‌رسانی به معتادان!

عطیه اکبری| خبرنگار:

منطقه 9


عبارت «سینمای متروکه» به گوش پایتخت‌نشینان آشناست اما قطعاً تهرانی‌ها با عبارت «پمپ بنزین متروکه» غریبه‌اند. اصلاً مگر می‌شود در این روزها که اتومبیل‌ها به قول قدیمی‌ها از سروکول خیابان‌های تهران بالا می‌رود و تأمین جایگاه‌های سوخت‌رسانی در پایتخت به یکی از دغدغه‌های مسئولان تبدیل شده است، پمپ بنزین متروکه داشته باشیم؟ اگر گذرتان به منطقه 9 و محله سی‌متری جی افتاده باشد و کمی به اطرافتان دقت کرده باشید، چشمانتان به جمال پمپ بنزین متروکه، سوخته و زهوار در رفته‌ای که در کنار بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی قرار دارد روشن شده است و پاسخ سؤالتان را گرفته‌اید. 9 سالی می‌شود که نازل‌ها و مخازن پمپ بنزین بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی رنگ بنزین به خود ندیده است.

این جایگاه سوخت‌رسانی به بهانه اجرای طرح تعریض بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی تعطیل شده است و حالا طرح تعریض را که اجرا نکرده‌اند هیچ، پمپ بنزینی که در یکی از شاهرگ‌های مواصلاتی پایتخت قرار گرفته برای اهالی محله سی‌متری جی تبدیل به معضل شده است. محل امنی برای کارتن‌خواب‌ها، مکانی دنج برای قرار و مدارهای شبانه معتادان و رد و بدل کردن مواد و گذراندن ساعتی نشئگی در پشت نازل‌های خالی از بنزین. سراغ اهالی محله سی‌متری جی و مسئولان شهری نهمین تکه پایتخت رفتیم تا بدانیم تکلیف طرح تعریض بزرگراه و پمپ بنزین متروکه چه می‌شود؟ 

پمپ بنزین همجوار با بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی حدود یک دهه‌ای می‌شود که رنگ سوخت را به خود ندیده و واژه متروکه به طور عجیبی برازنده‌اش است. در عوض هرچه گازوییل و بنزین به خود ندیده، هر شب جمع کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر در آن جمع می‌شود و بزم بکش و خمارشویی در این پمپ بنزین راه می‌اندازند که نگو و نپرس! این بزم، سال‌هاست در این مکان متروکه رونق گرفته و به مذاق هیچ یک از اهالی محله سی‌متری‌جی خوش نمی‌آید. 


آتش‌سوزی و مهر تعطیلی 

سال 1354 بود که یکی از مهم‌ترین پمپ بنزین‌های جنوب غرب تهران در منطقه 9 ساخته شد و رهگذرانی که قصدعزیمت از جنوب پایتخت به غرب را داشتند و با کمبود سوخت مواجه می‌شدند با توقفی کوتاه در جایگاه سوخت این محدوده، با خیال راحت به سفر درون‌شهری‌شان ادامه می‌دادند. این پمپ بنزین درست همجوار با بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی، نرسیده به میدان فتح قرار دارد. «معصومه توکلی» یکی از اهالی قدیمی محله سی‌متری جی است و از قضا همسایه دیواربه‌دیوار پمپ بنزین و شاهد همه اتفاقات و ماجراهای عجیب و غریبی که در این جایگاه سوخت متروک رخ می‌دهد. او می‌گوید: «9 سال قبل بود که پمپ بنزین آتش گرفت. خطر رفع شد و آتش را خاموش کردند اما انگار آتش‌سوزی حکم تعطیلی این جایگاه سوخت را امضا کرد. منتظر شدیم تا دوباره آن را راه‌اندازی کنند. اما خبری نشد که نشد و این سرآغاز ماجراهای جایگاه سوخت محله سی‌متری جی بود.» 


طرح تعریض بزرگراه و پمپ بنزین معارض 

همان سال‌هایی که اهالی منطقه 9 چشم انتظار راه‌اندازی دوباره مهم‌ترین جایگاه تأمین سوخت منطقه‌شان بودند خبر آمد خبری در راه است! مسئولان شهری اعلام کردند طرح تعریض بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی در حال مطالعه و طراحی قرار دارد و اتفاقاً پمپ بنزین همجوار با بزرگراه، جزو معارضان این طرح به حساب می‌آید. توکلی ادامه می‌دهد: «پمپ بنزین سی‌متری‌جی بعد از آن آتش‌سوزی برای همیشه متروکه ماند. منتظر بودیم با اجرای طرح تعریض بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی تکلیف پمپ بنزین هم روشن شود اما تقریباً یک دهه از آن ماجرا می‌گذرد وطرح تعریض کلید نخورده است و هر روز و هر ماه مشکلات ناشی از متروکه ماندن آن بیشتر می‌شود.» 


کجا از اینجا بهتر؟! 

کجا بروند از اینجا بهتر؟! هوا که رو به تاریکی می‌رود معتادان و کارتن‌خواب‌ها خماروار عرض بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی را طی می‌کنند و خودشان را به پمپ بنزین متروکه می‌رسانند. گوشه دنجی را انتخاب می‌کنند و یکی لوله پایپش را بیرون می‌آورد، آن یکی سرنگش را پر می‌کند و یکی دیگر هم با کمال خونسردی سیگاری را گوشه لبش روشن می‌کند که آن را انباشته از مخدرهای نشئه‌آور کرده است و در این میان، این رنگ آسایش است که از شب‌های همجواران با پمپ بنزین متروکه رخت بر می‌بندد. «‌‌رضا اصغرنسب» یکی دیگر از اهالی محله سی‌متری جی می‌گوید: «چرا تکلیف جایگاه سوخت را مشخص نمی‌کنند؟ اگر قرار است تخریبش کنند پس در طول این 10 سال چرا این اتفاق نیفتاده است؟ در حال حاضر این مکان تبدیل به فضای بی‌دفاع شهری شده است. صبح‌ها رانندگان ماشین‌هایشان را در محوطه پمپ بنزین پارک می‌کنند و اهالی با این موضوع مشکلی ندارند اما شب‌ها این فضا تبدیل به مکانی جرم‌خیز می‌شود، طوری که خانواده من جرئت نمی‌کنند پیاده از آن مسیر‌‌‌ تردد کنند. گاهی معتادان بر سر موادمخدر با هم دعوا می‌کنند. گاهی در فضای پمپ بنزین لاستیک آتش می‌زنند و خلاصه این جایگاه سوخت متروکه کلکسیونی از مشکلات اجتماعی را برای اهالی خیابان فلاح و ساکنان محله سی‌متری جی ایجاد کرده است.»


بار اضافی بر دوش مدیران شهری 

صابون مشکلات پمپ بنزین تعطیل شده سی‌متری جی به تن مدیران شهری منطقه 9 هم خورده است و گویا آنها هم از معضلات متروکه ماندن آن به ستوه آمده‌اند. شهردار ناحیه 2 منطقه می‌گوید: «این پمپ بنزین متروکه بار اضافی را بر دوش نیروهای خدمات شهری و اداره آسیب‌های اجتماعی منطقه تحمیل می‌کند. تماس‌های بسیاری از طرف شهروندان با سامانه 137 در خصوص مزاحمت‌های پمپ بنزین گرفته می‌شود و بعد از هر بار تماس ما مجبور هستیم نیروها را برای رفع مشکل به این مکان اعزام کنیم.» «حمید شاه‌بداغی» ادامه می‌دهد: «بیشتر تماس‌ها در خصوص حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها در پمپ بنزین است. البته ما تا آنجا که در توان داشتیم راه را برای جولان معتادان در این محدوده بسته‌ایم. اتاقک‌های جایگاه سوخت را مسدود کرده‌ایم. تا قبل از این، اتاقک‌ها پاتوق بزهکاران بود. هفته‌ای سه بار هم نیروهای خدمات شهری را برای نظافت به جایگاه سوخت متروکه اعزام می‌کنیم.»


مالک پمپ بنزین کجاست؟     

مقدمات اجرای طرح تعریض بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی در حال انجام است اما برخلاف تصور اهالی منطقه 9 دلیل متروکه ماندن پمپ بنزین، تعلل دراجرای این طرح نیست. شهردار ناحیه 2 با بیان این جملات می‌گوید: «حدود 9 سال پیش و قبل از آتش‌سوزی و تعطیل شدن پمپ بنزین، رأی ماده 100 کمیسیون شهرداری به دلیل تخلف در توسعه ساختمانی، برای این جایگاه سوخت صادر شده بود. بر اساس رأی، مالک باید برای رسیدگی به پرونده تخلف و رفع آن به شهرداری مراجعه می‌کرد، در همان سال پمپ بنزین دچار آتش‌سوزی شد و مالک برای گرفتن اجازه تعمیرات و بازسازی ابتدا باید نسبت به پرونده تخلف رأی ماده 100 اقدام می‌کرد. از آن سال تا امروز مالک به شهرداری مراجعه نکرده و این مکان به فضای بی‌دفاع شهری تبدیل شده است. گویا مالک اصلی پمپ بنزین از دنیا رفته و وارثان، پمپ بنزین را رها کرده‌اند.» شاه‌بداغی توضیحاتی را در خصوص اجرای طرح تعریض بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی می‌دهد و می‌گوید: «شهرداری در حال تملک املاک معارضی است که در طرح تعریض قرار دارند. بخشی از زمین جایگاه سوخت در این طرح قرار دارد و امیدواریم بعد از کلید خوردن پروژه، پمپ بنزین از حالت متروکه خارج شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید