• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23303
+
-

اجاره نشینی به نرخ هتل

یک بنگاه دار: مشتری توان خرید یا اجاره با قیمت‌های غیرواقعی‌ را ندارد و ما هم مطیع نرخ‌گذاری مالکان هستیم

درشهر
اجاره نشینی به نرخ هتل

لاوین جمشیدی| کرمانشاه- خبرنگار:

افزایش سرسام آور قیمت‌ها بیش از هر چیز در بازار مسکن خودش را نشان می‌دهد. بازاری که تقریبا تمام اقشار جامعه از آن متاثر می شوند. در این بین حتی افزایش‌های موردی نیز بر این بازار تاثیر‌گذار است.
 گرانی مصالح ساختمانی، گرانی طلا، گرانی لوازم خانگی و...همگی حتی اگر هم موردی باشند بر آشفتگی بازار مسکن تاثیر می گذارند. 

در 2 ماه گذشته تاکنون گرانی‌های همه جانبه این بار بیشترین تاثیر را بر خرید و فروش و یا اجاره مسکن گذاشته است. رکود بازار بنگاه‌ها و سرگردانی مستاجران و اصرار اجاره‌نشین‌ها  بر ماندگاری در مکان قبلی و...همگی نشانگر اوضاع ناخوشایندی برای بازار مسکن در کلانشهر کرمانشاه و حتی سایر شهرستان‌های استان است. 
افزایش سرسام آور قیمت خرید و فروش و اجاره مسکن به گونه ای شده است که می توان آن را با نرخ اقامت در هتل نزدیک و برابر دانست. نگاهی به نرخ‌های تعیین شده در مناطقی مانند نوبهار، برق، فرهنگیان، آل آقا، کسری وسایر محلات و مناطق کرمانشاه بیانگر یک بی‌رحمی روانی در جامعه است که جدای از تاثیراتی که اوضاع اقتصادی کشور و فضای بین المللی بر قیمت‌ها گذاشته نوعی رقابت اجتماعی برای جبران خلاء‌های درآمدی از طریق بازار مسکن نیز در بین مردم شکل گرفته است.


کاهش درآمد بنگاه‌ها

«نورالله احمدیان» از بنگاه‌داران بلوار وحدت می گوید: هر چه قیمت‌ها بالا برود، میزان درآمد بنگاه‌ها هم کاهش می یابد، چون مشتری توان خرید یا اجاره را با این قیمت‌های غیرواقعی ندارد و ما هم چون مطیع نرخ‌گذاری مالکان هستیم، نمی‌توانیم تاثیر زیادی بر متعادل کردن این قیمت‌ها بگذاریم و من به عنوان کسی که بیش از20سال است در بازار مسکن فعالیت دارم بر اساس تجربه‌ام می‌گویم که این قیمت‌هایی که برای فروش و اجاره مسکن وجود دارد، به هیچ وجه واقعی نیست و تحت تاثیر گرانی و افزایش سایر محصولات به این وضعیت رسیده است.


قیمت‌های سرسام آور

قیمت منازلی که برای اجاره پشت شیشه بنگاه‌ها و یا در دفاتر آن‌ها مشاهده می شود آن‌قدر سرسام آور است که نمی توان به راحتی از کنارشان گذشت.  رهن100 میلیون تومان، اجاره700هزار تومان یا رهن80میلیون تومان، اجاره900هزار تومان و... این‌ها نمونه هایی از اجاره برای یک آپارتمان100تا120مترمربعی در منطقه نوبهار، برق، بلوار وحدت، سی متری اول و دوم، بلوار آل آقا و...است. یعنی اگر کسی با حقوق 5/1 میلیون تومانی بخواهد خانه‌ای اجاره کند باید بیشتر از نیمی از آن را به دست صاحبخانه برساند.

«مهین ترابعلی »که به دنبال یک منزل استیجاری برای دخترش می گردد، می گوید: با این اوضاع قیمت اجاره منزل دیگر چه انگیزه‌ای برای ازدواج جوانان می ماند؟ وقتی طلا گران شود، اجاره و یا خرید منزل هم به این وضعیت باشد، یک جوان که تازه وارد کسب درآمد و بازار کار شده چگونه می تواند تشکیل زندگی بدهد؟ ضمن این‌که صاحبخانه‌ها هم باید انصاف و ایمان خودشان را در نظر بگیرند و به فکر کسانی هم باشند که درآمد آن‌چنانی ندارند. 

«منوچهر آراسته» دیگر شهروند کرمانشاهی بیان می‌کند: با وجود قیمت‌های سرسام آور و بی‌رحمانه‌ای که بر منازل گذاشته‌اند، می توان گفت هزینه هر شب اقامت در یک منزل با هزینه یک شب اقامت در هتل‌های کرمانشاه برابر شده است و حداقل مزیت هتل این است که آن‌جا دیگر از شما پول پیش نمی خواهند. « طوبی رفتاری» از شهروندان کرمانشاهی هم می‌گوید: یک هفته است دنبال یک خانه خوب با قیمت مناسب می‌گردم. متاسفانه هم رهن را چند برابر کرده‌ و هم اجاره را بسیار بالا گرفته اند. وقتی هم خانه را نگاه می کنیم می بینیم، به هیچ وجه ارزش این همه پول را ندارد. «نریمان شعبانپور» ساکن شهرک پرواز اظهار می‌کند: سال گذشته یک خانه120مترمربع را به 20میلیون تومان رهن و 300هزار تومان اجاره کردم، امسال صاحبخانه برای همین خانه50میلیون تومان رهن و600هزار تومان کرایه می‌خواهد، یعنی 2 برابر سال گذشته.سئوال من از صنف بنگاه‌های ملکی این است که چرا هیچ نظارتی بر این نرخ گذاری‌ها نیست؟ چرا هیچ قانونی برای تعیین ارزش یک ملک
نمی‌گذارند که صاحبخانه هر جور دلش می خواهد آن را بالا نبرد؟


رعایت نشدن اصول بازار

مهندس «ابراهیم نصرتی» کارشناس اقتصاد می گوید: در اصل هر سالی که به عمر ساخت یک منزل اضافه می‌شود، باید قیمت رهن و اجاره آن کاهش پیدا بکند، اما این اصل در کشور و شهر ما رعایت نمی‌شود. بیشتر فضای گران شدن مسکن جدای از دلایل منطقی آن فضای روانی است که جامعه خود به آن دامن می‌زند، مثلا صاحبخانه‌ها و بنگاه‌ها می توانند مانع از به وجود آمدن این فضا بشوند اما متاسفانه بنگاه‌ها به خاطر این‌که کمیسیون بیشتری نصیبشان شود به این وضعیت دامن می زنند و اکثر آن‌ها دلالانی را برای این مسأله در کنار خود دارند.

نصرتی با ابراز تاسف می‌افزاید: هیچ نظارتی برای تعیین کارشناسی ارزش یک ملک برای فروش و اجاره وجود ندارد و هیچ بسته تشویقی و تنبیهی نیز برای این کار در نظر گرفته نشده است. همین مسأله باعث شده که بازار مسکن بازاری از هم گسیخته و غیر قابل کنترل شود. موضوع گرانی فروش و اجاره مسکن حتی به محله‌های حاشیه ای شهر هم کشیده شده ، به نحوی که مورد اعتراض اکثر شهروندان قرار گرفته است. حال سوال این است که چرا هیچ قانونی برای نرخ‌گذاری بر منازل وجود ندارد؟ و چرا هیچ مرجعی برای رسیدگی به میزان اختیارات صاحبخانه ملک دیده نمی شود؟ چرا با وجود استهلاک سالانه املاک باز هم نرخ اجاره آن‌ها بالاتر می رود؟ چراهایی که مرجعی برای پاسخگویی به آن‌ها نیافته‌ایم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید