• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23283
+
-

جست‌وجوی رازهای هستی با بزرگ‌ترین رادیو‌تلسکوپ جهان

جست‌وجوی رازهای هستی با بزرگ‌ترین رادیو‌تلسکوپ جهان

ابزارهای قدرتمند و جدید همیشه توانسته‌اند شناخت بیشتری از جهان هستی برای دانشمندان به‌وجود آورند. پس از چین که چندی پیش از رادیوتلسکوپ قدرتمند خود رونمایی کرد، حالا نوبت آفریقای جنوبی رسیده تا طرح خود را در این رابطه رونمایی کند. به گزارش الجزیره، مقام‌های آفریقای جنوبی می‌گویند قرار است تا سال ۲۰۳۰ بزرگ‌ترین رادیو‌تلسکوپ جهان را داشته باشند تا شاید دانشمندان رازهای جهان هستی را کشف کنند. هم‌اکنون فاز اول این پروژه بزرگ اجرایی شده که فعلا بزرگ‌ترین ابزار در نوع خود در نیمکره‌جنوبی به‌حساب می‌آید. این پروژه با 64 دیش ماهواره که به میرکت معروف است نخستین بخش از پروژه‌ای عظیم، برای شکل‌گیری قدرتمندترین تلسکوپ جهان به‌حساب می‌آید.

میرکت قرار است سؤالات زیادی را بدهد؛ از رازهای سیاهچاله‌ها تا چگونگی به‌وجود آمدن هستی و احتمال وجود حیات فرازمینی. با تکمیل این پروژه در نهایت این رادیو‌تلسکوپ حدود 3هزار دیش ماهواره در آفریقا و استرالیا خواهد داشت و دانشمندان آسمان را با سرعتی 10هزار برابر تلسکوپ‌های دیگر رصد می‌کنند. در نهایت قدرت این مجموعه ۵۰ برابر تلسکوپ‌های کنونی جهان خواهد بود. این مجموعه که در شهر دور‌افتاده کارناروُن در آفریقای جنوبی قرار دارد، 4.4میلیارد دلار هزینه داشته است.

رقابت رادیوتلسکوپ‌ها 

رادیو‌تلسکوپ نوعی آنتن رادیویی است که در اخترشناسی رادیویی به‌منظور پیدا‌کردن و جمع‌آوری اطلاعات از ماهواره‌ها و کاوشگرهای فضایی و هرگونه منبع رادیویی در فضا استفاده می‌شود. چندی پیش بزرگ‌ترین رادیو‌تلسکوپ جهان مشهور به FAST فعالیت خود را در چین به‌صورت رسمی شروع کرد. یکی از اهداف ساخت این تلسکوپ عظیم، بررسی سیگنال‌های موجود در ستارگان، کهکشان‌ها و پیدا‌کردن زندگی فرازمینی است. البته این تلسکوپ از نوع دیافراگم کروی است که آن را با پروژه آفریقای جنوبی متفاوت می‌کند. ساخت این تلسکوپ که فضایی به مساحت ۳۰ زمین فوتبال را اشغال کرده، 5سال زمان برده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید