• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23230
+
-

شور دخترانه شورا

مصوبه انتخاب ذی‌حسابان شهرداری و کلیات لایحه تخفیف بهشت زهراس دیروز در شورای شهر به تصویب رسید

شورا
شور دخترانه شورا

حامد فوقانی | خبرنگار

عکس: جواد گلزار

توجه به موضوعات و مطالبه دختران تا حدودی به جذابیت‌های جلسه دیروز شورای شهر تهران افزوده بود؛ تا آنجا که خانم‌های عضو شورا «روز دختر» را به پرسنل دختر حاضر در جلسه تبریک گفتند. محسن هاشمی،  رئیس شورای شهر تهران هم جلسه را با تبریک سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختران آغاز کرد.

هاشمی با بیان اینکه توانمندی امروز دختران،  نسبت به گذشته و فرصتی که در اختیار نسل‌های پیشین دختران ایرانی بوده،  بهبود چشمگیری داشته است، گفت: «اما هنوز نمی‌توان گفت که تبعیض جنسیتی و دسترسی عادلانه و یکسان به فرصت‌ها برای دختران جامعه ما فراهم شده‌است،  بنابراین در درجه اول این دختران و بانوان جامعه هستند که برای کسب حقوق خود در جامعه باید تلاش کنند و در مرتبه بعد،  همه باید فارغ از نگاه‌های جنسیتی از این بخش مستعد و آینده‌دار جامعه در شکوفا کردن قابلیت‌های خود حمایت کنیم.» 

شهربانو امانی نیز به کنار جایگاه خبرنگاران آمد و با تبریک این مناسبت گفت: «آقایان خبرنگار اگر خواهر دارید که قدرشان را بدانید و اگر نه و برادر دارید سعی کنید با همسر برادر خود رابطه‌ای خواهرانه داشته باشید. دختر برای پدر و خواهر برای پسران بسیار عزیز است.»

در رابطه با مطالبات و نیازهای فرهنگی دختران پایتخت چند تذکر هم دیروز از سوی اعضای شورا ارائه شد. یکی از آنها زهرا نژادبهرام بود که در تذکر به شهردار منطقه8 تهران گفت: «از حرف تا عمل برای بهبود وضعیت دختران فاصله وجود دارد و امیدواریم بتوانیم نسبت به اصلاح این قانون اقدام کنیم. متأسفانه تجهیز 2فرهنگسرای ویژه بانوان در این منطقه به تأخیر افتاده و 2‌ماه است امکان استفاده از این فرهنگسراها وجود ندارد.» او با بیان اینکه گزارش‌هایی رسیده که با اینکه بودجه ستاد توانمندسازی زنان در سال97 تقویت‌شده اما هنوز تخصیص نیافته، گفت: «برهمین اساس این معاونت نتوانسته برنامه‌های خود را پیش ببرد.»

زهرا صدراعظم نوری نیز خواستار حمایت شهرداری از بانوان و دختران جامعه شد. او که ریاست کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران را برعهده دارد،  گفت: «جامعه جوان ما که نیمی از آن ‌را دختران جوان تشکیل می‌دهند،  بیش از هر زمان نیازمند به توجه، دیده‌شدن و اهتمام برای آینده‌ای بهتر است. جامعه ما امروز مفتخر است که از دختران جوان تحصیلکرده برخوردار است که در عرصه‌های علمی،  فرهنگی،  ورزشی،  سیاسی و بین‌المللی برای کشور افتخار می‌آفرینند. در شرایطی که آسیب‌های اجتماعی در شهر ما دارای ابعاد نگران‌کننده‌ای است، نوک تیز برخی از این تهدیدات، دختران جوان ما را نشانه گرفته است. رفتارهای صداوسیما و برخی رسانه‌های تندرو به‌شدت روی انگیزه، شور و نشاط و پویایی آنها تأثیر منفی می‌گذارد.» پر واضح بود که اشاره این عضو شورا به ماجرای اعترافات دختر نوجوان فعال اینستاگرامی در یکی شبکه تلویزیونی است و او اینگونه رفتارهای تحقیرآمیز برخی رسانه‌های جمعی تندرو را محکوم کرد. نوری ادامه داد: «از شهرداری تهران به‌ویژه معاون امور اجتماعی و فرهنگی و اداره کل بانوان انتظار می‌رود که دختران شهر را مورد حمایت قرار دهند و درصدی از مدیریت حوزه فرهنگی شهر را به آنها واگذار کنند.»

شهربانو امانی هم با تقدیر از اقدام احمد مسجدجامعی در نامگذاری سالروز تولد حضرت معصومه(س) به نام روز دختران،  گفت: «البته صرف توجه به دختران در آیین‌های مذهبی نمی‌تواند خواسته‌های آنان را برآورده سازد،  ما نمی‌توانیم به دختران بگوییم که شما چون مادران فردا هستید،  امروز خود را نادیده بگیرید.  دختران امروز در عرصه‌های مختلف موفقیت‌های بزرگی کسب کرده‌اند و شایسته توجه بیشتری هستند.» او همچنین به سالگرد درگذشت مریم میرزاخانی که مهم‌ترین جایزه ریاضی جهان را به‌دست آورد،  اشاره کرد و گفت: «ایشان جزو 10مغز برتر جهان بودند، لذا این نشان می‌دهد که دختران ایران‌زمین می‌توانند منشأ اثر در جهان باشند.»


انتخاب 30قائم‌مقام ذی‌حساب

انتخاب 30قائم‌مقام ذی‌حساب شهرداری را می‌توان پربحث‌ترین دستور جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران دانست؛ تا آنجا که رئیس شورا بارها متذکر می‌شد اگر بحث‌ها بخواهد بیشتر از این به طول انجامد،  وقت به بررسی دیگر دستور جلسات نخواهد رسید. محسن هاشمی بازگشت دستور جلسه به کمیسیون مربوطه را هم بی‌دلیل خواند.

در ارتباط با این دستور جلسه مجید فراهانی،  عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: «در گذشته براساس مصوبه شورا،  صرفا به فهرست افراد برای قائم‌مقامی ذی‌حساب در یک واحد معین بسنده می‌کردند. در لایحه جدید اما نسبت به تبیین انتظارات شورا از قائم‌مقامان ذی‌حساب، لزوم تحویل و تحول با قائم‌مقام ذی‌حساب پیشین و ارائه صورتجلسه تحویل و تحول و ارسال رونوشت به خزانه‌دار شورا و تعیین تکلیف خرج خلاف قانون و لزوم ارسال رونوشت گزارش به شورا هم اقدام می‌شود.» به گفته او تعیین تکلیف نظارت بر حسن فعالیت قائم‌مقامان ذی‌حساب و ارائه گزارش نظارت به شورا،  محدودکردن فعالیت قائم‌مقامان ذی‌حساب در واحد تعیین‌شده و الزام شهرداری به اخذ مصوبه شورا درصورت تغییر،  محدودکردن دوره فعالیت قائم‌مقامان ذی‌حساب در واحد تعیین‌شده و الزام شهرداری به لحاظ‌نمودن تغییر ذی‌حساب بدون تداخل با دوره رسیدگی و استقرار حسابرس منتخب شورا از دیگر ویژگی‌های لایحه جدید است.

پس از این با بحث و بررسی فراوان،  همه افرادی که از سوی کمیته بودجه و نظارت معرفی شدند توانستند رأی اعضای شورای شهر تهران را کسب کنند و به‌عنوان قائم‌مقامان ذی‌حساب معرفی شدند. در این بین افشین حبیب‌زاده نیز بر تسریع تشکیل دیوان محاسبات شهری تأکید کرد. دیروز با رأی اعضای شورای شهر تهران کلیات لایحه دستورالعمل نحوه اعمال تخفیف و تقسیط خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س) هم به تصویب رسید. 




جزئیات طرح اتصال دریاچه چیتگر به بوستان چیتگر

دیروز معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران هم به صحن شورا آمده بود تا توضیحاتی راجع به مسابقه طرح اتصال پهنه جنوبی دریاچه شهدای خلیج‌فارس (چیتگر) به بوستان جنگلی چیتگر ارائه کند. پیروز حناچی کلیپی از طرح‌های نهایی ارائه‌شده برای این منظور را در نمایشگر صحن به نمایش گذاشت و گفت: «تیم داوران تقریبا همان افرادی بودند که در هیأت داوری پل طبیعت قرار داشتند. دسترسی آرام و ایمن،  قابلیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی،  ایجاد فضای مناسب،  توسعه محور پیاده و ایجاد فضاهای آرام و... از اهداف این مسابقه بود که نهایتا طرح آرش مظفری برگزیده شد.» به گفته او این طرح تأیید شده اما در مرحله ایده است و باید به کمیسیون ماده5 برود تا بتواند مجوزهای لازم را اخذ کند و بعد از آن فراخوان عمومی برای جذب سرمایه‌گذار منتشر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید