• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23221
+
-

کشف فیلمنامه گمشده کوبریک

آرش نهاوندی| مترجم

کشف فیلمنامه‌ای از استانلی کوبریک با موضوع جنگ جهانی اول حدود 20سال پس از درگذشت این کارگردان خبرساز شد. پیدا شدن این فیلمنامه از این جهت اهمیت دارد که بسیاری استانلی کوبریک را فیلمنامه‌نویسی دقیق و جزئی‌نگر می‌شناسند و بر این باور هستند که با پیدا‌شدن فیلمنامه «راز سوزان» می‌توان به آرزوی وی برای ساخت فیلمی بر مبنای این فیلمنامه جامه عمل پوشاند.

این فیلمنامه استانلی کوبریک پس از 60 سال پیدا شده است. کوبریک سال‌ها پیش از درگذشتش از رمان «راز سوزان» اثر «اشتفان زوایگ» برای نگارش یکی از فیلمنامه‌هایش اقتباس کرده بود. گفته می‌شود این فیلمنامه در مراحل پایانی نگارش قرار داشته و می‌توانسته به‌زودی راه خود را برای نمایش بر پرده بزرگ سینما باز کند.

کوبریک این فیلمنامه را که اکنون بیش از 100صفحه از آن پیدا شده در سال1956 با همکاری رمان‌نویسی به نام کالدر ولینگهام نوشته است. این فیلمنامه داستان مردی را روایت می‌کند که با پسری دوست می‌شود تا بتواند از طریق وی به خانواده‌اش راه پیدا کند و آنها را فریب دهد.

ناتان آبرامز، پروفسور فیلم‌شناس از دانشگاه «بانگور» این فیلمنامه را پیدا کرده است. او می‌گوید: «ما الان یک کپی از این فیلمنامه در دست داریم که این نشان می‌دهد که کوبریک آن را به‌طور کامل به پایان رسانده است.» 

آبرامز این فیلمنامه را زمانی پیدا کرد که در حال تحقیق برای کتابی به اسم «چشمان کاملا بسته: استانلی کوبریک و ساخت آخرین فیلمش» بود. این کتاب سال آینده به چاپ می‌رسد.

فیلمنامه «راز سوزان» که اکنون در تملک پسر یکی از همکاران کوبریک است، با مهر دپارتمان فیلمنامه‌نویسی «‌ام‌جی‌ام» ممهور شده است. احتمال می‌رود‌ام جی‌ام پروژه ساخت فیلمی بر مبنای این فیلمنامه را به‌دلیل عقد قرارداد وی برای ساخت فیلم «راه‌های افتخار» لغو کرده باشد.

استانلی کوبریک، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی بود. بیشتر فیلم‌های کوبریک اقتباس‌‌های ادبی هستند. فیلم‌های کوبریک اغلب مورد ستایش منتقدان واقع شده‌اند. کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن همه جزئیات در فیلم‌هایش معروف بود؛ به همین علت روش او در فیلمسازی کند و طولانی بوده، تا آنجا که گاهی میان 2فیلم او سال‌ها وقفه می‌افتاده‌است. او در طول ۴۸سال فعالیت در حیطه کارگردانی تنها ۱۳فیلم بلند ساخت.

منبع: ایندیپندنت

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :