• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23183
+
-

جهان به کام فرانسه

فرانسه پس از 20 سال بار دیگر قهرمان شد

ورزشی
جهان به کام فرانسه

تیم ملی فرانسه برای دومین بار به عنوان قهرمانی جام‌جهانی دست یافت. دیروز و در ورزشگاه لوژنیکی شهر مسکو، بازی پایانی رقابت‌های جام‌جهانی2018 روسیه بین تیم‌های فرانسه و کرواسی برگزار شد که خروس‌های آبی در پایان با کسب برتری 4بر 2  مقابل حریف، به مقام قهرمانی بیست‌و‌یکمین دوره رقابت‌های جام‌جهانی دست یافتند.

در این بازی که به قضاوت نستور پیتانا از آرژانتین برگزار شد، با اینکه کرواسی در شروع بر توپ و میدان مسلط بود، فرانسه خیلی زود و در دقیقه هجدهم روی ارسال آنتوان گریزمان و گل به‌خودی ماریو مانژوکیچ به برتری دست یافت. 10دقیقه بعد ایوان پریشیچ با ضربه‌ای دیدنی بازی را به تساوی کشاند، اما برخورد توپ در محوطه جریمه با دست همین بازیکن، باعث شد تا نستور پیتانا داور آرژانتینی این مسابقه، پس از بازبینی چندباره فیلم، رای به ضربه پنالتی دهد و گریزمان توانست در دقیقه38 گل برتری خروس‌های آبی را وارد دروازه کرواسی کند. فرانسه درحالی نیمه نخست را 2 بر یک به رختکن رفت که تنها یک ضربه به چارچوب حریف داشت.

در نیمه دوم شرایط برای فرانسوی‌ها بهتر شد و آنها با استفاده از اشتباهات متعدد مدافعان و دروازه‌بان کرواسی به گل‌های سوم و چهارم خود توسط پل پوگبا در دقیقه59 و کیلیان امباپه در دقیقه65 رسیدند. درحالی که به‌نظر می‌رسید، کروات‌ها کاملا تسلیم شده‌اند، اشتباه بچگانه هوگو لوریس و تلاش ناموفق او در دریبل کردن مانژوکیچ باعث شد تا کرواسی در دقیقه69، یکی از گل‌های خورده را پاسخ دهد و امیدوارانه به ادامه بازی بپردازد، اما تلاش 2تیم برای تغییر دادن نتیجه فایده‌ای نداشت تا فرانسه پس از 20سال بار دیگر جام قهرمانی را بالای سر ببرد و دیدیه دشان نیز نامش در کنار کسانی قرار بگیرد که هم به‌عنوان بازیکن و هم به‌عنوان مربی قهرمان جام‌جهانی شده‌اند. همچنین این برای چهارمین بار است که فینال جام‌جهانی با نتیجه 4 بر 2 به پایان می‌رسد. در جام‌جهانی‌های 1930، 1938 و 1966 نیز نتیجه بازی 4 بر 2شده بود.



در این بازی کرواسی 61درصد بر توپ و میدان حاکم بود و 456پاس سالم داشت. در مقابل فرانسوی‌ها با 198پاس سالم به کار خود پایان دادند. در تعداد ضربات به چارچوب، فرانسه 6بر3 عملکرد بهتری داشت، اما در ضربات خارج از چارچوب، کرواسی 8بر یک پیش بود. در ضربات کرنر نیز برتری 6بر 2 به سود کروات‌ها بود. اواسط نیمه دوم، 4هولیگان با لباس‌هایی شبیه به نیروهای پلیس محلی، وارد زمین شدند و برای لحظاتی بازی را به وقفه انداختد.

برای فرانسه در این بازی لوریس، واران، اومتیتی، پاوار، ارناندس، پوگبا، کانته (54- انزونزی)، امباپه، ماتوئیدی (73- تولیسو)، گریزمان و ژیرو (81- فکیر) و برای کرواسی، سوباسیچ، لورن، ویدا، ورسالیکو، استرینیچ (81- پیاکا)، راکیتیچ، بروزوویچ، لوکا مودریچ، ربیچ (71- کراماریچ)، پریشیچ و مانژوکیچ به میدان رفتند.

نستور پیتانا در این بازی به ورسالیکو از کرواسی و ارناندس و کانته از فرانسه کارت زرد نشان داد. گریزمان نیز به‌عنوان بهترین بازیکن بازی نهایی شناخته شد.

توپ طلای مسابقات به مودریچ رسید



جوایز برترین بازیکنان جام‌جهانی2018 در پایان بازی فینال اهدا شد. بر اساس انتخاب فیفا، لوکا مودریچ، کاپیتان کرواسی بهترین بازیکن جام شد و توپ طلای مسابقات را برد. کیلیان ام‌باپه، ستاره فرانسه نیز به‌عنوان بهترین بازیکن جوان برگزیده شد. جایزه بهترین گلزن جام نیز به هری کین، مهاجم و کاپیتان تیم ملی انگلستان رسید که در این مسابقات 6گل به‌ثمر رساند. تیبو کورتوا، دروازه‌بان بلژیک نیز به‌عنوان بهترین دروازه‌بان جام، دستکش طلا را به‌خود اختصاص داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید