• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23171
+
-

کلاف سردرگم

رابطه پرسپولیسی‌ها با علیرضا بیرانوند تا امروز، همیشه یک رابطه کاملا سینوسی بوده است. او در بدو امضای قراداد با این باشگاه، محبوبیت زیادی روی سکوهای قرمزرنگ به‌دست آورد اما درون دروازه این تیم چندان متقاعدکننده ظاهر نشد. بارها شنیده می‎شد که بیرو یک «گلر بدون سیو» است و به لطف خط دفاعی مستحکم پرسپولیس، توانسته صاحب آماری قابل توجه در تعداد کلین‌شیت شود. او البته چند نمایش ایده‌آل نیز در تیم برانکو داشته اما گاهی با مصاحبه‌هایش، طرفداران پرسپولیس را به‌شدت عصبانی کرده است. بعد از ابراز علاقه این دروازه‌بان برای سپری کردن دوران سربازی در تراکتورسازی و تاکید او روی جمله «باید به فکر خودم باشم!»، قرمزها درخواست نیمکت‌نشین کردن بیرو را با ایوانکوویچ مطرح کردند. در جریان دیدارهای خانگی پرسپولیس نیز رادوشوویچ به اندازه علیرضا و گاهی حتی بیشتر از او مورد تشویق قرار گرفته است. همه این نشانه‌ها اما مربوط به قبل از جام‌جهانی و مهار پنالتی کریستیانو رونالدو در کازان بودند. حالا بیرو در جایگاه یک «قهرمان» قرار گرفته و بیشتر از همیشه اعتماد پرسپولیسی‌ها را جلب کرده است. طرفداران باشگاه همه تنش‌ها را با این سنگربان کنار گذاشته‌اند و می‌خواهند او به هر قیمتی روی خط دروازه تیم حفظ شود. 3بازی درخشان در جام‌جهانی، همه نگاه‌ها را درمورد بیرانوند تغییر داده اما نباید فراموش کرد که او در رده باشگاهی، هرگز به این اندازه بی‌نقص نبوده است. 
رویای پیوستن به باشگاه بزرگی مثل لیورپول، هنوز برای علیرضا بیرانوند دور از دسترس به‌نظر می‌رسد اما او همین حالا از اروپا پیشنهادهایی دریافت کرده و این شانس را دارد که فوتبال‌اش را خارج از آسیا ادامه بدهد. بیرو با پرسپولیس قرارداد دارد و همه تصمیم‌ها برای آینده این دروازه‌بان، باید از کانال باشگاه عبور کنند. با توجه به قیمت فعلی دلار، مبلغ فروش بیرانوند می‌تواند بخشی از مشکلات مالی پرسپولیس را کمرنگ کند. آنها با فروش یک میلیون دلاری مهدی طارمی به الغرافه قطر، سود قابل توجهی به دست آوردند و حالا از این فرصت برخوردار شده‌اند که مثل همه باشگاه‌های دیگر دنیا، از درخشش مهره‌های‌شان در جام‌جهانی برای درآمدزایی استفاده کنند. این اتفاق اما شاید زمانی رخ بدهد که پنجره نقل‌و‌انتقالات باشگاه باز شده و پرسپولیس می‌تواند جانشین بیرانوند را در بازار پیدا کند. اگر علیرضا در تابستان به فروش برسد، بوژیدار رادوشوویچ جانشین این دروازه‌بان خواهد بود. گلر اهل کرواسی، به‌خاطر حرکات‌اش روی نیمکت و نمایش دائمی علاقه‌اش به پرسپولیس، یک بازیکن محبوب برای هواداران این تیم به شمار می‌رود. با این وجود او در این سال‌ها همیشه زیر سایه بیرانوند قرار گرفته و شانس چندانی برای عرض اندام درون دروازه تیم باشگاهی‌اش نداشته است. دروازه‌بان یک متر و 87 سانتی‌متری، در لیگ شانزدهم به پرسپولیس اضافه شد. او در تمام دیدارهای آسیایی روی نیمکت نشست اما در لیگ با مصدومیت دست رقیب اصلی‌اش، بین هفته‌های دهم و چهاردهم در همه دیدارها درون دروازه تیم ایستاد. باخت پرسپولیس به ذوب با ضربه دیدنی احسان پهلوان، در آخرین بازی او اتفاق بود. رادو در دیدار تشریفاتی پایان لیگ با مشکی‌پوشان نیز بار دیگر مغلوب یک شوت از راه دور شد. او در مجموع 6بازی در لیگ و یک بازی در جام‌حذفی انجام داد و در این 7مسابقه، 3بار کلین‌شیت کرد. رادو در فصل گذشته فرصت بسیار کم‌تری برای بازی به‌دست آورد. او تنها در دو دیدار رفت و برگشت با استقلال خوزستان و یک مسابقه با سایپا برای پرسپولیسی‌ها بازی کرد. تنها کلین‌شیت او در این فصل، به دیدار برگشت با استقلال خوزستان مربوط می‌شد. این گلر در دیدار با سایپا، دو گل از حریف دریافت کرد و روی گل دوم، به سادگی در مقابل علی قلی‌زاده فریب خورد. او در مجموع تا امروز به‌عنوان دروازه‌بان دوم «استاندارد» نشان داده اما در صورت جدایی بیرو در تابستان و یا تعطیلات نیم‌فصل، احتمالا برانکو به‌سراغ گزینه‌ای مثل محمدرضا اخباری نیز خواهد رفت و صرفا به رادو، اعتماد نخواهد کرد.
این نگرانی برای بیرانوند وجود دارد که در صورت صبر کردن تا نیم‌فصل، تیم‌های اروپایی خواهان امضای قرارداد با او، به‌سراغ گزینه‌های دیگری بروند و برای جذب ستاره ایرانی، صبر نکنند. در معادله پیچیده بیرو، یک نگرانی بزرگ دیگر نیز وجود دارد. اگر او به اروپا برود و تا نیم‌فصل روی نیمکت بنشیند، در آستانه جام ملت‌ها جایگاه ثابت‌اش در تیم‌ملی به‌خطر خواهد افتاد. به‌نظر می‌رسد بهترین گزینه ممکن برای این سنگربان، امضای یک قرارداد با بهترین مشتری، برای پیوستن به این تیم بعد از جام ملت‌های آسیا باشد. پرسپولیسی‌ها نیز علاوه بر سود کردن از فروش مرد شماره یک در زمستان، می‌توانند در نیم‌فصل اول لیگ از او درون دروازه استفاده کنند. تیمی که تا نیم‌فصل ترابی و رفیعی را در اختیار ندارد، برای نتیجه‌گرفتن به عناصر دفاعی‌اش وابسته خواهد بود. البته اگر بیرانوند در رده باشگاهی نیز با همان تمرکز و آمادگی‌ بازی‌های ملی‌اش ظاهر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید