• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23167
+
-

خانم طلا

خانم طلا

نتایج مسابقات قهرمانی کاراته آسیا هم امیدوارکننده بود و هم نگران کننده، امیدوار به مدال‌های بازی‌های آسیایی، جهانی و المپیک و نگران از قدرت گرفتن دیگر تیم‌های آسیایی.  کاراته‌کاران ایران در این مسابقات که به میزبانی اردن برگزار شد، سه طلا در کمیته انفرادی گرفتند، دو طلا سهم مردان بود و یک طلا سهم یک زن. حمیده عباسعلی که پیش از این به سه طلا و نقره در مسابقات قهرمانی آسیا رسیده بود، این بار در اردن هم صاحب طلا شد. مجید حسن‌نیا هم برای سومین بار پیاپی در آسیا مدال گرفت. او که یک مدال و نقره از دوره‌های قبل داشت، این بار هم روی سکوی قهرمانی رفت. صالح اباذری هم جوانی است که در اولین حضورش در مسابقات قهرمانی آسیا به طلا رسید. این سه طلا در آستانه مسابقات قهرمانی جهان، بازی‌های آسیایی و حتی المپیک 2020 کاراته را امیدوار کرده است. هرچند اباذری نمی‌تواند به بازی‌های 2018 برسد اما عباسعلی و حسن‌نیا، تا حدودی خیال کادر فنی را بابت مدال‌های جاکارتا راحت کرده‌اند. 
در بازی‌های المپیک 2020 توکیو برای اولین بار کاراته هم جز رشته‌های المپیکی قرار گرفته است. همین اتفاق دلیلی شده تا کشورهایی که پیش از این حرفی برای گفتن در کاراته نداشتند، با قدرت بیشتری در مسابقات آسیایی شرکت کنند. اگر تا دیروز ژاپن، ایران و عربستان بودند که بیشتر مدال‌ها را بین خودشان تقسیم می‌کردند، این بار اردن به لطف میزبانی و سرمایه‌گذاری جدی در کاراته سه فینالیست داشت و ویتنام دو فینالیست.  یمن، عراق و... هم به تازگی به جمع مدعیان پیوسته‌اند.  
ایران به جز این سه مدال طلا، مدال‌های دیگری هم داشت. علی‌اصغر آسیابری به مدال نقره رسید، مهدی خدابخشی و شیما آل‌سیعد هم مدال برنز گرفتند. هرچند کومیته تیمی زنان حذف شدند ولی در کاتای تیمی ترکیب الناز تقی‌پور، نجمه قاضی‌زاده و شادی جعفری‌زاده به مدال برنز رسیدند. جالب است که اعضای تیم از حذف‌شدگان هم راضی‌اند. شکست امیرمهدی‌زاده را به ناداوری ربط داده‌اند و باخت امیر میرزایی را به جوانی و بدشانسی. سعید حسنی‌پور، مربی تیم ملی نه تنها از مدال‌آوران که از نفراتی هم که حذف شده‌اند، راضی است. او به تسنیم گفته است: «در این مسابقات از تیم جوانی استفاده کرده بودیم و به همین دلیل هر نتیجه‌ای که در این دوره کسب می‌شد، با توجه به اهداف بلند مدت کاراته ایران برای ما برد و به سود کاراته ایران بود. در تیم مردان فقط  در 2 وزن موفق به کسب مدال نشدیم. دست امیر میرزایی از مدال دور ماند اما فکر نمی‌کنم عملکرد بدی داشت و تمام تلاش خود را انجام داد. ما تیم قدرتمندی داریم و همه بازیکنان خوب هستند. نتیجه خوبی کسب کردیم و بچه‌ها و کادرفنی خوشحال و حال مسئولان فدراسیون نیز خوب است.» 
کاراته ایران بعد از مسابقات آسیایی  دلایل زیادی برای رضایت داشت، در کنار طلا‌ها، نقره‌ و برنزها برای آنها شکست دادن ژاپن در کمیته تیمی یکی از اتفاقات مهم بود. اما مهمترین اتفاق از نظر کارشناسان این رشته، چهارمین مدال طلای حمیده عباسعلی بود. حمیده که به عنوان پرچمدار کاراته زنان ایران شناخته می‌شود، این بار موفق‌تر از قبل نشان داد. او در پنجمین حضور آسیایی‌اش، پنجمین فینال را تجربه کرد، در هشتمین مبارزه با آیومی یوکوزا ژاپنی، رنک یک جهان به چهارمین پیروزی برسد. عباسعلی علاوه بر فیزیک مناسبی که برای کاراته دارد، در مبارزاتش به نبوغ ویژه‌ای که دارد، تکیه می‌کند، سخت‌کوش است و روحیه بالایی دارد، بعد از هر انتقادی به جای این که روحیه‌اش را از دست بدهد، تمریناتش را بیشتر می‌کند تا نقص‌هایش را برطرف کند. همه این ویژگی‌ها و شرایطی که از لحاظ فنی دارد، همه را مطمئن کرده که چهل روز دیگر در جاکارتا دومین طلای بازی‌های آسیایی‌اش را بگیرد، آبان‌ماه در اسپانیا و کلکیسون مدال‌های جهانی‌اش را با یک طلا تکمیل کند(او یک نقره و یک برنز جهانی دارد.) و مهمتر این که سال آینده بتواند در بازی‌های المپیک روی سکو برود. حمیده در حال حاضر در رنک یازده جهانی است و با توجه به این که رنک یک را شکست داده، می‌تواند به رده‌های بالاتر برود و به سهمیه المپیک برسد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید