• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23163
+
-

تب سرقت در تابستان بالا می‌رود

رئیس پلیس آگاهی آذربایجان شرقی: نگهداری مقادیر زیاد پول و جواهر در منازل عامل مهم افزایش سرقت‌های خانگی است

پلیس
تب سرقت در تابستان بالا می‌رود

علی سلیمی| تبریز – خبرنگار:


تبریز و سایر شهرهای آذربایجان شرقی در سال‌های اخیر عنوان امن‌ترین شهرهای کشور را کسب کرده و آمار سرقت و جنایت در این استان همواره روند نزولی داشته است. اما وقوع یک سرقت نیز می‌تواند موجی از احساس ناامنی را در یک منطقه و محله به وجود بیاورد و تاثیر روانی منفی بر جای گذارد. با فرارسیدن فصل تابستان مسافرت‌های خانوادگی افزایش پیدا می‌کند و اگر مسافرتی هم نباشد خانواده‌ها ترجیح می‌دهند عصرهای گرم تابستان را در پارک‌ها و فضای سبز بگذرانند. در این زمان خانه‌های خالی بهترین طعمه برای سارقانی است که در کمین شهروندان بی‌احتیاط نشسته‌اند. از سوی دیگر باز بودن پنجره خودروها در تابستان، همچنین درِ خانه و پارکینگ همه از علل افزایش سرقت در تابستان هستند. «صابر عباس‌زاده» رئیــس پلــیس آگاهــی نیروی انتظامی استان در گفت‌وگو با همشهری به بیان راه‌های پیشگیری از سرقت و اقدامات پلیس آگاهی در این زمینه پرداخته است. صحبت‌هایش را در ادامه بخوانید. 


اقداماتی که امسال برای مبارزه با سرقت در استان انجام شده، چه بوده است؟

80 باند سرقت در استان در 3 ماه اخیر شناسایی و متلاشی شد که اقدام به هزار فقره سرقت کرده بودند. میزان سرقت از منازل در استان نسبت به سال قبل 2 درصد کاهش داشته و به 4 درصد از مجموع سرقت‌ها رسیده است. این در حالی است که در کل کشور این آمار 9 درصد از مجموع سرقت‌ها را در برمی‌گیرد.

یکی از گلایه های شهروندان تبریزی افزایش سرقت از خودرو و لوازم داخل خودرو است، در این زمینه وضعیت استان چگونه است؟

 در 3 ماه نخست امسال با افزایش 18 درصدی سرقت خودرو مواجه بودیم که 80 درصد خودروهای سرقتی، پراید است. خودروهای گروه پژو با 8 درصد در رده بعدی قرار دارد و پیکان با وجود کاهش بسیار زیاد از نظر تعداد 5 درصد از سرقت خودروها را به خود اختصاص داده است. سرقت خودرو برای پلیس بسیار مهم است چرا که از یک طرف مخل آرامش روانی خانواده‌ها بوده و از سوی دیگر خودروهای مسروقه عامل جرم و جنایت از سوی سارقان هستند. بی‌احتیاطی شهروندان در این زمینه موجب می‌شود تا سارقان با خیال راحت سرقت انجام دهند. خودروها نباید در محل خلوت و بدون لوازم و تجهیزات ایمنی پارک شوند.

کیف‌قاپی هم یکی از دغدغه‌های شهروندان است که گفته می‌شود در اتوبوس‌های شرکت واحد نیز افزایش داشته است، در این زمینه آمار پلیس آگاهی چه می‌گوید؟

در مجموع کیف‌قاپی 11 درصد کاهش داشته است. در این زمینه اکثر قربانیان کیف‌قاپی زنان و دختران هستند. با توجه به اینکه اکثر سارقان افراد معتاد هستند بنابراین باید از تردد در محل‌هایی که حضور این افراد بیشتر است خودداری کرد. تنها 3 درصد سارقان در استان زنان هستند بنابراین تعداد سرقت و کیف‌قاپی از داخل اتوبوس‌ها و بخش زنانه نمی‌تواند زیاد باشد اما بهترین راه احتیاط بیشتر است.

چرا بیشترین سرقت‌ها از منازل صورت می‌گیرد؟ 

برخی لوازم و جواهراتی که جزو یادگاری‌های خانوادگی بوده و ارزش معنوی بسیاری دارند، عموما در خانه‌ها نگهداری می‌شوند. عمده اموال سرقت شده، طلا و سکه است و انبوه زیادی از پول‌، سکه و طلا در خانه‌ها ذخیره و بدون هیچ مراقبتی نگهداری می‌شوند که دزدان از این سهل‌انگاری استفاده می‌کنند. توصیه جدی ما به شهروندان پرهیز از نگه‌داشتن مقدار قابل توجه پول و جواهر در خانه است. اگر این اموال نقدی که وزن کمی دارند و به سرعت می‌توانند جابه‌جا شوند در خانه نگهداری نشوند‌، سارقان نیز در سرقت موفق نخواهند شد. آن هم در حالی که سرقت منزل جزو سرقت‌های مهم بوده و با روح و روان خانواده‌ها بازی می‌کند. از این‌رو خانواده‌ها باید دقت و توجه ویژه‌ای در این حوزه داشته باشند. در موارد زیادی و با گذشت چندین سال از وقوع سرقت تبعات روانی آن بر خانواده و فرزندان باقی می‌ماند. 

تفکیک سارقان از نظر محل اقامت چگونه است، برخی شهروندان معتقدند اکثر سارقان غیربومی هستند؟

در گذشته سارقان عمدتا بومی بودند و هر محلی سارقانی داشت که شناسایی آنها راحت‌تر بود، اما اکنون سارقان غیر‌بومی به صورت ناشناس و گروهی در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند و مرتکب انواع جرائم می‌شوند. به همین دلیل از شهروندان و مشاوران املاک خواسته می‌شود به افرادی که شناختی از آن‌ها ندارند خانه اجاره ندهند.

شهروندان باید چه اقداماتی برای کاهش سرقت‌ها انجام دهند؟

در حال حاضر بیشتر سرقت‌ها غروب و ابتدای شب که خانواده‌ها در پارک‌، گردش یا مهمانی هستند رخ می‌دهد‌. سارقان با مطلع شدن از خالی بودن خانه اقدام به سرقت می‌کنند. روشن نگه داشتن یکی از چراغ‌های خانه یا تنظیم آیفون در حالت خاموشی موقت، همچنین بستن در و پنجره می‌تواند موثر باشد. با توجه به اینکه عمدتا طبقات اول ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های جنوبی بیشترین آسیب را دیده و در معرض سرقت هستند، بهتر است بالکن طبقات اول با شیشه‌های مخصوص و نرده‌های آهنی پوشانده شود. از سوی دیگر اکثر ساختمان‌ها با پارکینگ ریموت‌دار، پله‌های اضطراری و بالکن‌ها بستری برای سرقت از منزل را برای سارقان فراهم می‌کنند. گاهی سرقت از طریق پله اضطراری تا طبقات پنجم نیز رخ می‌دهد. همچنین بی‌توجهی به بسته شدن کامل در ریموت‌دار هم می‌تواند حادثه‌ساز باشد. برخی در‌های ریموتی هم کیفیت مناسبی ندارند و با یک دیلم به راحتی باز می‌شوند که باید در این زمینه توجه بیشتری به امنیت چنین قفل‌هایی شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید