• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23161
+
-

فوتبالیست‌های جوان تنور فوتبال قم را داغ می‌کنند

گزارش همشهری از لیگ‌های فوتبال پایه استان

مستطیل سبز
فوتبالیست‌های جوان تنور فوتبال قم را داغ می‌کنند

حامد اسماعیلی| قم- خبرنگار:


با آغاز فصل جدید رقابت‌های فوتبال لیگ‌های نوجوانان و جوانان استان فوتبالیست‌های جوان تنور فوتبال قم را داغ می‌کنند و به فضای فوتبال قم گرمایی دوچندان می‌بخشند. 
از زمان‌های دور فصل تابستان، فصل فوتبال در قم به حساب می‌آمده است. گرمای شدید هوا در تابستان قم هرگز مانعی برای برگزاری رقابت‌های فوتبال باشگاهی در قم نبوده و هیأت فوتبال استان قم، فصل تعطیلی مدارس را بهترین فرصت برای برگزاری رقابت‌های فوتبال در رده‌های سنی پایه در سطح باشگاهی می‌داند. 

لیگ‌های فوتبال باشگاهی قم در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان قدیمی‌ترین رقابت ورزشی باشگاهی در ورزش استان قم به شمار می‌رود و از زمان آغاز آن پیش از انقلاب اسلامی تاکنون هرگز تعطیل نشده است. 
امسال در لیگ فوتبال باشگاهی قم در رده سنی نوجوانان 11 تیم و در رده سنی جوانان نیز 11 تیم حضور دارند. بدین ترتیب رقابت در هر رده سنی به صورت دوره‌ای انجام می‌شود. 
2 اتفاق در لیگ‌های پایه فوتبال استان قم در سال 97 ویژه و خوشحال‌کننده است. اتفاق اول، برگزاری رقابت‌ها به صورت رفت و برگشت است که برای نخستین بار در تاریخ فوتبال قم چنین اتفاقی پیش می‌آید و دومین اتفاق، راه‌اندازی لیگ فوتبال امید پس از سال‌ها تعطیلی است. 


لیگ‌های پایه؛ گرما و شور

بر اساس قرعه‌کشی انجام‌شده در لیگ فوتبال جوانان باشگاه‌های استان قم سیاه‌جامگان، هما، افشین، آریا، سوهان گل‌محمد، پیروزان، سرخ‌پوشان، مهام پلیمر، پیام، وحدت و عقاب به ترتیب قرعه قرار گرفته‌اند و رقابت خود را به زودی آغاز خواهند کرد. 
در رقابت‌های فوتبال نوجوانان استان قم نیز به ترتیب قرعه تیم‌های وحدت، سیاه‌جامگان، آریا، افشین، پیروزان، پیام، امید شهر قائم، مهام پلیمر، هما، عقاب و شاهین حضور خواهند داشت و برای قهرمانی به صورت دوره‌ای مسابقه می‌دهند. 
رقابت‌های لیگ نوجوانان از دهم مرداد و لیگ جوانان از 15 مرداد آغاز می‌شود و زمان آغاز لیگ امید 20 مهر خواهد بود. به عنوان یک چالش، برگزاری رقابت‌ها در گرمای شدید عصرگاهی هوا در قم آن هم در یک زمین چمن مصنوعی، عامل جاذبه برای این پیکارها نیست. وجود مواد گرانولی تهیه و خردشده از لاستیک‌های مستعمل در بین الیاف چمن مصنوعی که در شرایط گرما هم بوی ناراحت‌کننده‌ای دارد و هم به خودی خود عامل جذب حرارت است کار را برای فوتبالیست‌های جوان در گرمای قم سخت‌تر می‌کند. 
از سوی دیگر امکان برگزاری رقابت‌ها در زمان شامگاهی و زیر نور پروژکتورها نیز وجود ندارد و با توجه به این که هر مسابقه حدود 2 ساعت زمان می‌برد، هیأت فوتبال استان قم توانایی برگزاری بیش از 2 بازی را نیز در یک روز ندارد و در نتیجه در حالتی خوش‌بینانه، حداقل بازی اول هر روز در گرمایی شدید برگزار می‌شود. رویه‌ای که از آن راه گریزی هم نیست. 


چالش پرداخت ورودی میلیونی

 «عبدالمطلب شریفی»، مسئول کمیته جوانان هیأت فوتبال استان، مبلغ ورودی تیم‌های حاضر در لیگ را برای هر رده سنی رقمی در حدود 3 میلیون تومان تخمین زده است و بدین ترتیب اگر باشگاهی هم در رده جوانان و هم نوجوانان، قصد حضور داشته باشد باید رقمی نزدیک به 6 میلیون تومان فقط به عنوان ورودی هزینه کند. 
برگزاری رقابت‌ها به صورت رفت و برگشت تأثیر مهم و اساسی بر افزایش میزان ورودی گذاشته است به طوری که تعداد مسابقه بیشتر به معنای پرداخت دستمزد بیشتر برای داوران، ناظران مسابقه، پزشکیاران و اجاره زمین مسابقه است. 
در این میان اغلب سرپرستان و مدیران فوتبالی به این مبلغ ورودی به شدت معترض هستند و اعتقاد دارند اگر پرداخت این مبالغ الزام‌آور شود و شکل عملی به خود بگیرد ممکن است مجبور به تجدید نظر در شرکت در رقابت‌ها شوند. آن‌ها همچنین از اداره کل ورزش و جوانان استان قم خواسته‌اند در این زمینه مساعدت کنند و اگر این همیاری از سوی مسئولان ورزش استان قم اتفاق نیفتد ضربه سنگینی به فوتبال پایه قم خواهد زد. 


تولد دوباره لیگ امید

برگزاری لیگ فوتبال رده سنی امید به تدریج در فوتبال قم می‌رفت که به دست فراموشی سپرده شود. رده سنی امید، یک رده سنی بالاتر از جوانان و دروازه ورود به رده سنی بزرگسالان است اما نه‌فقط در قم که در همه نقاط کشور رده سنی امید یک چالش بزرگ برای فوتبالیست‌ها محسوب می‌شود. چالش رده سنی امید برای بازیکنان این است که اغلب بازیکنان با رسیدن به این رده سنی از فضای فوتبال فاصله می‌گیرند یا باید به خدمت نظام وظیفه بروند یا درگیر مرحله تحصیلی مهمی به نام کنکور و دانشگاه می‌شوند. به همین دلیل رده سنی امید از نظر استقبال و آمار بازیکن، کم تعدادترین جمعیت را در میان رده‌های سنی فوتبالی دارد. 

آخرین باری که لیگ فوتبال رده سنی امید در قم برگزار شد مربوط به 7 سال پیش بود که در آن8 تیم شرکت کرده بودند. پس از آن با ناکام ماندن تلاش برای برگزاری این رویداد در یکی دو سال، پرونده آن بسته شد و اکنون با درخواست باشگاه‌ها برای راه‌اندازی این رده سنی قرار است لیگ امید از مهر آغاز شود. برگزاری لیگ رده سنی امید سبب می‌شود استان قم بتواند پس از غیبتی طولانی در لیگ فوتبال رده سنی امید مناطق کشور، بار دیگر به این رقابت‌ها باز گردد و قهرمان لیگ امید استان راهی چالش رقابت در سطح کشوری می‌شود. از سوی دیگر با توجه به حضور تیمی با نام صبای قم در لیگ دسته اول امید، برگزاری رقابتی داخل استانی می‌تواند به تیم دسته یکی استان قم در این رده سنی یاری برساند. 
از سوی دیگر بالا گرفتن رقابت در رده سنی امید سبب می‌شود میدان جدیدی برای کسب تجربه بازیکنان جوان پیش از ورود به رده بزرگسالان ایجاد شود و این روند به طور خودکار به لیگ بزرگسالان استان کمک خواهد کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید