• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23155
+
-

رنج آب و غم نان

نماینده نائین در مجلس شورای اسلامی: به بیش از 160 روستای نائین با تانکر آب‌رسانی می‌شود

گفت‌وگو
رنج آب و غم نان


آلاء توحیدی| اصفهان- خبرنگار:

نائین شهری بازمانده از هزاره‌های گذشته با چشم‌اندازهای زیبا و مردمی فرهنگ‌دوست، صمیمی، مهمان‌نواز و بخشنده است که با وجود توسعه شهری در مناطق دیگر، هنوز بافت‌های سنتی و اصیل این شهر را حفظ کرده‌انداین شهرستان همچنان 200 روستای دارای سکنه دارد. نائین، بزرگ‌ترین شهرستان اصفهان است. این شهرستان با جمعیتی بیش از 40 هزار نفر در کنار کویر خودنمایی می‌کند. نائینی‌ها می‌گویند از زمان‌های دور، اقتصاد شهرشان بر صنایع دستی و کشاورزی متکی بوده، اما سال‌هاست به خاطر حمایت نکردن مسئولان از صنایع دستی این شهرستان، فشار اقتصادی بر شانه مردم سنگینی می‌کند. حالا مشکل کم‌آبی هم گریبان این خطه را گرفته و مردم این شهر با مشکلات جیره‌بندی و کاهش کیفیت آب دست و پنجه نرم می‌کنند. 
علاوه بر این مشکلات، در حوزه صنعت هم کارخانه‌های فعال این شهر اخیراً با یک برنامه غیرمنطقی و غیراصولی کارگران خود را اخراج می‌کنند که ساماندهی این وضعیت نیاز به برنامه‌ریزی جدی دارد. همچنین با توجه به وجود جاذبه‌های تاریخی بسیار مثل آب‌انبارهای معروف نائین، حمام‌های تاریخی، قلعه‌ها، امامزاده‌‌ها و مساجد قدیمی، می‌توان برای رونق گردشگری این شهر برنامه‌ریزی کرد. همه اینها بهانه‌ای شد تا همشهری در گفت‌و‌گویی با «عباسعلی پوربافرانی»، نماینده نائین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی، مشکلات این شهرستان و اقدامات در حال انجام برای رفع آن‌ها را بررسی کند. 


بودجه نائین چقدر است و این بودجه  نسبت به سال‌های قبل چگونه است؟ آیا افزایش یا کاهش داشته است؟ 

بودجه شهرستان نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است و برای سال 97 معادل 16 میلیارد تومان تصویب شده است که تمام آن نیز تحقق نمی‌یابد. احتمال تحقق 59 درصد این بودجه وجود دارد. کاهش بودجه شهرستان نائین به خاطر کاهش بودجه‎های عمرانی کشور است. دولت پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده است و بخش خصوصی هم تمایل دارد برای انجام پروژه به مکان‌هایی با درآمد و جمعیت بیشتر برود. در صورتی که دولت باید خودش پروژه‌های مناطق کوچک را اجرا کند و اجرای پروژه‌ها در شهرهای بزرگ را به بخش خصوصی بسپارد تا این تعادل در بودجه به وجود بیاید. 
شهرستان نائین 200 روستای دارای سکنه دارد که در هر کدام از آن‌ها از 10 تا 500 خانوار زندگی می‌کنند و چون پراکندگی جمعیت در این شهرستان زیاد و ارائه خدمات به آن‌ها سخت‌تر است باید بودجه بیشتری به آن تعلق گیرد. 

در نائین مشکلات اقتصادی مانند خیلی شهرهای دیگر گریبان مردم را گرفته است. برای رفع مشکل بیکاری مردم که از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی محسوب می‌شود چه اقداماتی انجام شده است؟ 

مردم نائین مشکلات اقتصادی زیادی دارند. کارگران واحدهای تولیدی دچار عقب‌افتادگی حقوق هستند و بعضی صنایع نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و به تبع آن به جمعیت بیکار این شهرستان افزوده شده است. 
با این حال نائین در حوزه صنعت قطعه‌سازی، خطوط تولید خود را افزایش داده است و در شاتون‌سازی و توسعه عمران اقداماتی شده که می‌تواند به بهبود اوضاع اقتصادی منجر شود؛ همچنین با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده در حوزه معدن سرب نخلک با افزایش تولید و استخراج مواجه بودیم که همه این اقدامات منجر به افزایش اشتغال در نایین شد. از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها حمایت‌های ویژه شده تا تعطیل نشوند، اما باید دانست نرخ بیکاری در نائین برابر با 8/12 درصد است و نیاز شهرستان در حوزه اشتغال‌زایی بیشتر از این اقدامات است. 
کارخانه کاشی روماک که 70 نفر در آن مشغول بودند به خاطر مشکلات نقدینگی و تسهیلاتی نتوانست به تولید برسد و تعدادی از کارگرانش تعدیل شدند که اکنون در حال پیگیری هستیم تا این کارگران به کار برگردند. 

اخیراً تعطیلی واحدهای تولید و نگهداری دام نیز فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد کرده، چند واحد صنعتی و دامی در نائین تعطیل شده‌اند؟ 

300 مرغداری در نائین فعالیت داشتند که 50 واحد تعطیل شدند و 250 مرغداری دیگر به خاطر کمبود نقدینگی، افزایش افزونه‌های قیمت دام‌ها، شیوع آنفلوآنزای مرغی، مشکلات بازپرداخت وام‌ها و حمایت نشدن در حوزه‌های مالیاتی و بیمه‌ای نیمه‌جان هستند. آن‌ها مشکلات اقتصادی زیادی دارند و در واقع اگر از این واحدها حمایت نشود خیلی زود تعطیل می‌شوند. 

با توجه به این که نائین منطقه‌ای کویری است حتماً مشکلات زیادی در زمینه تأمین آب آشامیدنی نیز در این شهرستان وجود دارد. همچنین چون امرار معاش اکثریت مردم از کشاورزی بوده، آیا به کشاورزان این منطقه خسارت پرداخت شده است؟ 

در سال‌های اخیر و به خصوص امسال این شهرستان با مشکلات کم‌آبی مواجه بود که برای کشاورزان این منطقه هم تبعاتی داشت و مشکلات اقتصادی برایشان ایجاد کرد. 
به کشاورزان نائین تاکنون خسارتی پرداخت نشده است، در صورتی که به بعضی از کشاورزان و باغداران خسارت‌دیده در بقیه مناطق استان خسارت پرداخت شده است. اداره جهاد کشاورزی استان، فقط در حوزه سنوات مشارکت، اقداماتی را برای خسارت‌دیدگان نائین انجام داده است. 
به بیش از 160 روستای نائین با تانکر آب‌رسانی می‌شود. به این صورت که تانکر در معابر اصلی قرار می‌گیرد و مردم با ظرف از آب آن برمی‌دارند و بعضی از مردم هم از آب‌انبارها که خنک است و در زمستان آب‌گیری می‌شود، استفاده می‌کنند. 

با توجه به این که نائین محور مواصلاتی است، وضعیت جاده‌های آن چطور است؟ 

نائین مرکز کشور است و محورهای شرق را به غرب و جنوب را به شمال وصل می‌کند، اما وضعیت جاده‌های نائین به اصفهان و نائین به اردستان خوب نیست که طرح موضوع شده و قرار است بخشی از این محورها بازسازی شود. 

از اینها که بگذریم به موضوع گردشگری و صنایع دستی نائین می‌رسیم. زمانی فرش این خطه محبوبیت و ارزش زیادی داشت، اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر ارزش خود را از دست داده است. این شهرستان در حوزه فرش چه مشکلاتی دارد و برای رفع آن چه کرده‌اید؟ 

فرش دستباف نائین شهره جهانی دارد و اشتغال مردم در این حوزه می‌توانست کمک‌هزینه زندگی آن‌ها باشد، اما سال‌هاست به خاطر حمایت نکردن مسئولان این صنعت دچار مشکل شده است. البته برای رفع آن اقداماتی چون ایجاد کارگاه‌های قالیبافی، بازاریابی‌های داخلی و خارجی و تغییرات در طرح و نقشه فرش‌ها انجام شده است که امیدواریم این اقدامات فرش نائین را به جایگاه اصلی خود بازگرداند. 

چه برنامه‌ای برای رونق گردشگری در نائین دارید؟ 

با این که گردشگران زیادی برای دیدن آثار تاریخی نائین به این شهرستان می‌آیند، مکان‌های اقامتی در نائین کم است. در این شهرستان 2 هتل وجود دارد و چند هتل در حال ساخت است. به همین دلیل قطعاً یکی از برنامه‌های پیش روی ما افزایش اماکن اقامتی در این شهر تاریخی برای رونق گردشگری است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :